2022-01-08, 13:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Finns en del där de inte får immunitet på grund av olika orsaker.
Har en bekant som hade covid våren 2020 och gav inget svar på antikroppar vid senare test några månader efter.
Även bedrägligt att tro man är skyddad om immunförsvaret inte fungerar som det bör göra.

Men de flesta verkar få ett hyffsat skydd mot allvarlig sjukdom.
Hur läge det varar vet varken du eller jag, ja ingen idag.
Och skyddet mot Omicron verkar inte var speciellt bra mot symptomatisk sjukdom.

Det finns så många "experter" inom detta så jag tycker man bör vara ödmjuk i sina påståenden.
Immunitet är inte detsamma som mätbara antikroppar i blodet. Man kan ha minnesceller lokalt i slemhinnorna som ger skydd.
Citera
2022-01-08, 13:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Egentligen har vi inte aning om siffrorna från Albanien stämmer. Men här just nu har vi en befolkning på 10.500.000 och 108 st vårdas på IVA. Gissningsvis överlever typ mer än 99 % av dessa. Låter inte så där jättefarligt, eller? Det är inga massgravar som kommer att fyllas.

Så har vi hyfsad vaccintäckning också, ca 30 procent hybridimmunitet hos befolkningen och ett ökat antal som genomgått en Omikron infektion, vare sig de är testade eller ej. Många av Omikron fallen är, mycket troligt, asymptomatiska eller med så mild symptom att folk inte ids testat sig.

Jag känner till ett, ( genom smittspårning), konstaterat Omikron fall, där personen hade 37,5 i feber och bara kände sig lite "tung". Herre Gud, när jag var 15 år gammal och kände mig lite halvrisig, så beslutade jag ändå att gå färdig skoldagen. När jag kom hem så visade sig att jag hade 40 graders feber!🙂
Citera
2022-01-08, 13:21
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Så jävla ohederligt att kalla henne antivaxxer när det tydligt framstår att hon är emot vaccin MANDAT!

Finns det ingen ände på skamlösheten hos vaccinfanatikerna?

Ska vi börja gräva i alla i 40 års åldern som dött av influensa och stämpla dom med diverse epitet också eller?

Mina kontakter i Santa Ana säger att Kelly Ernby (hon har svenskt påbrå) hade tidigare medicinska problem där en vaccination inte skulle vara så bra, enligt hennes man Mattias, och hon var som sagt emot mandaten, inte själva vaccinationerna.

Så när man ser videos med folk som inte ens fixar hennes efternamn borde folk haja att hon blir ännu ett slagträ i vaccindebatterna

https://www.ocregister.com/2022/01/04/husband-kelly-ernby-wasnt-vaccinated-when-she-died-of-covid-19-complications/
Citera
2022-01-08, 13:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Ha ha, det är verkligen inte att flytta på målstolparna. Du gottar dig åt att ovaccinerade dör i covid, och jag påpekar för dig att även vaccinerade dör i covid. Några stackare dör. Inget att gotta sig åt, åt något håll.

Nej, jag gottar mig inte. Skillnaden är att det inte hade dött 6000 om dagen om fler varit vaccinerade, det hade varit betydligt färre.
Citera
2022-01-08, 13:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det handlar ju bara om smittade. Så har det sett ut i århundraden. Så funkar influensor.

Visst, så länge inte sjukvården blir överbelastad och åldringarna inte börja dö "som flugor". IVA fallen verkar i alla fall inte öka, men där finns ju en eftersläpning på några veckor.

Jag känner till ett Covid-19 fall ifrån våren 2020. Personen var bara 30 år, men fick ligga två veckor på IVA och sedan två veckor till på en Covid-19 avdelning. Enligt vårdpersonalen så var han bara en hårsmån ifrån att bli lagd i respirator. Men han hade å andra sidan dold diabetes.

Så det är viktigt att man har koll på sin egen hälsostatus, speciellt om man är ovaccinerad.
Citera
2022-01-08, 13:27
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Ha ha, det är verkligen inte att flytta på målstolparna. Du gottar dig åt att ovaccinerade dör i covid, och jag påpekar för dig att även vaccinerade dör i covid. Några stackare dör. Inget att gotta sig åt, åt något håll.

Fler behöver vård unga som gammal om man inte är vaccinerad .
Citera
2022-01-08, 13:28
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Den ger skydd mot delta...... Ja, omikron kommer vi få leva med då den kommer bli endemisk.

Vi har ett mysterium att lösa.
Enligt Dr. Peter McCullough på Joe Rogan show, har ett "evolunärt FEL" uppstått i Omikron.

Följande data gavs i intervjun:
1:a vågen: Original-Wuhan D614G. Transmissionsindex: 2ggr
2:a vågen: Delta-varianten Transmissionsindex: 10ggr
3:e vågen: Omicron: Transmissionsindex: 4ggr

Visserligen angriper Omicron bronkerna mer än de andra 2 mutationerna, men att slå Delta som har faktor 10 när Omicron bara har faktor 4 är jävligt intressant. Frågan är om det blir ett slags samspel mellan dessa mutationer där man sen mäter fel i PCR....?

Länk till data i länktråden .
Citera
2022-01-08, 13:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Är det verkligen så dock... ska hela samhället stängas ner bara för att sjukvården blir överbelastad? Varför då? Öppna temporära sjukhus då, lös problemen för helvete!

Blir sjukvården överbelastad så drabbar det, alla! Det finns inte obegränsat med vårdpersonal. Å andra sidan gör inte t.ex skolstängningar och hårda karantärnsregler personalsituationen bättre, tvärt om!
Citera
2022-01-08, 13:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Sjukvården har varit sjukt överbelastad i minst 20 år p.g.a. usla politikerbeslut.

Ja, vilket bl.a. beror på att många ser det som den största lyckan att betala så lite skatt som möjligt!
Citera
2022-01-08, 13:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Den ger skydd mot delta...... Ja, omikron kommer vi få leva med då den kommer bli endemisk.

På vilket sätt ger den skydd mot delta? Hur vet du att den kommer ge skydd mot kommande mutationer?
Citera
2022-01-08, 13:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Svårt slå omikrons smittsamhet så osannolikt något skulle konkurrera ut den. Så den kommer med stor sannolikhet fortsätta dominera länge. Vi får ingen flockimmunitet så omikron kommer vi få leva med

En liten snuva då o då bara ..
Experterna verkar snarare tro att den oerhört stora samhällsspridningen ökar risken för fler mutationer. Jag tror inte denna pandemi tar slut om några veckor. I bästa fall tar den en liten paus.
Citera
2022-01-08, 13:36
Medlem
Hahaha vad fan händer.

25.000-30.000 fall per dag i Sverige.

Alltså på 10 dagar har Sverige haft strax under 300.000 BEKRÄFTAT smittade.

Andelen på IVA är nu 106 personer bara.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Det är ju löjeväckande låga siffror.

På 3.000 smittade hamnar alltså EN (!) person på IVA....

Det bara fortsätter sjunka i takt med att antalet fall ökar.

Hur fan kan vi ha kvar restriktioner?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in