2022-01-07, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har du blå ögon och blont hår också?

Du verkar väldigt likt ett gäng som förstörde massor 1939-1945, Deras människosyn var liknande din.
Kanske dags att du inser att du inte är frisk men ditt fel sitter i delen mellan öronen.

Vore trevlig om du slutar tjata om folks hälsa vilket vi debatterat massor här tidigare.
Folk med olika åkommor är folk de också och med lika värde och troligen betydligt trevligare än vad du är.
Skriv upp det så du inte glömmer.
Haha driver du? Det är exakt detta jag står för. Jag står för att alla, oavsett hudfärg, ålder eller fysik, ska ha rätt till samma vård och inte bli diskriminerade.

Men vi kommer inte ifrån att corona drabbar människor som har dålig hälsa. Varför ska jag, som har bra hälsa, då drabbas bara för att jag inte tar en spruta som inte kommer göra ett skit skillnad? Förutom att risken kommer öka att jag behöver vård pga. biverkningar.

Jag ser inte ner på andra människor, förutom människor som försöker tvinga på mig "vaccin". Försök inte få mig till en nazist. Det är ni som är fascister. Jag är en tänkande och kännande människa, ni anser att det är rätt att göra skillnad på människor utifrån medicinsk status. Svin!
Citera
2022-01-07, 21:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Finns det så mycket statistik angående "unga" och sjukhusvård vid covid? Den statistik jag sett rör IVA vilket bara är en liten del av alla inläggningar.

Ang hjärtmuskelinflammation finns det en hel del forskning. Risken vid infektion är många gånger högre än vid vaccination, dessutom finns risk för inflammation i hjärtsäcken och oregelbundna hjärtslag vid infektion.

Risken vid vaccination är betydligt högre för Moderna än Pfizer och problemen har bara uppstått för de under 40 år. Skulle jag gissa är för att det finns en risk med hård träning i anslutning till vaccination.

https://www.nature.com/articles/s41591-021-01630-0

Att jämföra risken för hjärtmuskelinflammation för positivt PCR versus vaccinerna blir skevt då kanske bara 10 procent testar positivt o kanske 90 procent vaccineras.
Citera
2022-01-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Vid tidigare ökningar har det dock vidtagits åtgärder så har inte skett nu (inga större i alla fall), vilket visar att belastningen på sjukvården och inte antalet smittade är avgörande.

Men om 1/15 i England hade covid/Omicron på nyårsafton, kanske 1/10 idag och takten ökar borde de uppnå en början av flockimmunitet i mitten av februari kanske, därefter borde smittotalen minska. Fortsätter sjukhusinläggningarna vara låga och omicron ger bra immunitet mot andra varianter så kanske det här är början till slutet på pandemin.

Jag är också övertygad om att omicrion på lång sikt är något positivt. På kort är jag dock inte säker.
Citera
2022-01-07, 21:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vet inte om de klarat sig så bra med sin 30% högre överdödlighet.

https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker

Ah, för lågt antal rapporterade fall bara.
Citera
2022-01-07, 21:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Troligen för att de inte får panik så lätt och inte faller för WHO-propaganda som resten av Europa till stor del gjort.

Tydligen så har de 30 procent överdödlighet i Albanien, och låg vaccintäckning. Svårt att snacka bort, även för dig!
Citera
2022-01-07, 21:24
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tydligen så har de 30 procent överdödlighet i Albanien, och låg vaccintäckning. Svårt att snacka bort, även för dig!
Egentligen har vi inte aning om siffrorna från Albanien stämmer. Men här just nu har vi en befolkning på 10.500.000 och 108 st vårdas på IVA. Gissningsvis överlever typ mer än 99 % av dessa. Låter inte så där jättefarligt, eller? Det är inga massgravar som kommer att fyllas.
Citera
2022-01-07, 21:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
4-6 gångers ökning per vecka.

R(e) på 1,3 blir 2x per vecka.

Det blir väldigt explosivt när man blir smittsam så kort tid efter man själv blivit smittad, även om man smittar måttligt många.

Har vi inte gått ifrån 3000 -7000- 11 000 - 17 000 - 23 800 nya fall per dag på mindre än en vecka? Enda ljusglimten är att accelerationen inte ökat på 2 dagar, utan ligger på ca 6000 i ökningstakt.

Har vi "bara" strax över 30 000 nya fall på måndag, blir jag överlycklig. Har vi 40 000 nya fall blir jag inte förvånad, alls. Har vi 60 000+ nya fall så kan vi bara hoppas på att toppen nås i slutet av nästa vecka.
Citera
2022-01-07, 21:27
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Har vi inte gått ifrån 3000 -7000- 11 000 - 17 000 - 23 800 nya fall per dag på mindre än en vecka? Enda ljusglimten är att accelerationen inte ökat på 2 dagar, utan ligger på ca 6000 i ökningstakt.

Har vi "bara" strax över 30 000 nya fall på måndag, blir jag överlycklig. Har vi 40 000 nya fall blir jag inte förvånad, alls. Har vi 60 000+ nya fall så kan vi bara hoppas på att toppen nås i slutet av nästa vecka.
Det handlar ju bara om smittade. Så har det sett ut i århundraden. Så funkar influensor.
Citera
2022-01-07, 21:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Är det också fler som dör? Om inte så är det ju helt befängt att fundera på att stänga ner samhället

Det kan jag hålla med om, såvida inte sjukvården blir helt överbelastad
Citera
2022-01-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Sverige är bäst på att vara sämst.
2 vårdplatser per 1000 invånare. (statistik från OECD 2018)
Lägst antal vårdplatser i hela EU.

Trodde verkligen inte att det var så illa.

https://ibb.co/0F6KjVD

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Hittat tillbaka alltfler Sverigehatare i tråden igen ser jag, de kommer och går i tråden. Brinner för att lyfta fram så mkt dåligt som möjligt om Sverige. Dammsuger nätet och struntar i allt positivt om vår fantastiska vård.

Att Sverige bara är på 4 plats av 195 länder när det kommer till tillgång, vårdkvalite' och effektivitet är ju en skandal...

https://www.life-time.se/vardkvalitet/svensk-sjukvard-rankas-fyra-i-varlden/
Citera
2022-01-07, 21:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Känns inte bra det här med den snabba ökningen av barnpatienter i USA som läggs in för Covid19. Man tror att det är en kombination av det muterade omikronviruset samt det faktum att barn i en större utsträckning är helt ovaccinerade.
Citera
2022-01-07, 21:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
En rimlig förklaring är naturlig immunitet.

Fast det har de tydligen inte gjort: 30 procent överdödlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in