Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-08, 11:02
Medlem
leprasjuklings avatar
Är man husägare och inte klarar en oväntad utgift av den storleksordningen så är man ju förr eller senare rökt iaf. Du behöver ha inkomst och utgifter så du kan ha en rejäl buffert, annars är det enda att inte äga hus.
Citera
2022-01-08, 11:24
Medlem
apolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater

Förstår dig

Jag har samma problem då min elräkning hamnade på 11.450:- och jag vet inte hur jag skall lösa detta. Jag har heltidsjobb men måste försöka hitta ett till jobb på kvällar/helger.

Amortering + ränta = 4500:-
Bensin (bor på landet utan bussar) avbetalning ca 1000, försäkring 700 + bensin 2500:- summa = 4200:-
Elen = 11.450:-
Försäkringar: 1500:-
Samfällighet: 400:-
Förnyelsefond: 150:-
Slam/sop : 1300:-
Parkering på jobb 1000:-
Facket + a-kassa = 350:-
Skola: 1000:-
Internet 300:-
Mobil: 240:- (Stängt av abonnemang mobil och har nu endast kontantkort pga mina lön på ca 20.000:- netto inte räcker

Har utgifter på 26.400:- + mat … (får äta det jag har i skåpen, sälja av lite prylar och panta gamla burkar som legat kvar länge.

Jag räknas alltså som fattig person i dagens Sverige pga lönedumpningen som regeringen och riksbanken skapat genom inflationen.
Blir ju tvungen att sälja huset och flytta in till förorten för 30.000:- brutto räcker inte till ett leverne längre :/ vilken tråkig utveckling vi nu går till mötes och tycker verkligen synd om alla pensionärer som ej kan ändra sin situation då de ”omyndighetsförklaras” pga ingen inkomst och har då heller inget längre att säga till om enligt svenska modellen.

Min elkostnad + drivmedelkostnad tar 75% av min inkomst dvs 15.000:- för bara dessa två poster!

(Huset har och kostar väldigt mycket hela tiden och jag har mycket i vinst att hämta ut den dag jag säljer. Har inte sparat på ”vanligt sätt” utan jag har renoverat och ökat/bibehållit värdet så istället.. det har också genererat ”avkastning” visst minus vinstskatten som regeringen skall ha när jag säljer (man undrar nästan om regeringen inte vill få människor att sälja så marknaden rör på sig och de kan inkassera massa vinstskatt från alla ”fulla lador” som Magdalena Andersson uttryckte det.

60% av bensinpriset är skatt
50% av elen är skatt
Säljer jag huset får de ca 25% vinstskatt
Vad är det frågan om… har staten dåligt med pengar nu?

Hur har vi hamnat i denna situationen?
Vad bör jag göra? Byta jobb, flytta, vidareutbilda mig..?

Men, vad har du gjort tidigare då när elräkningen inte varit så hög? Levt på marginalen? Det är ju då du ska spara för oväntade händelser, som detta eller att kylen går sönder.
Eller ska staten komma in och betala din trasiga kyl också för att du inte väljer att spara de månader du har lägre utgifter?
Citera
2022-01-08, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-homo
Finns det nån annan här som har förmåga att tänka klart?

Undras hur lång tid det tar innan de stänger av elen?

Jobbar med klienter som får sin el avstängd med jämna mellanrum.
Har du inte fått elen avstängd tidigare så brukar det ta upp till ett år (beroende på hur många räkningar du missat.

Har du fått elen avstängd tidigare brukar det ta några månader.
Citera
2022-01-08, 14:00
Medlem
Anti-homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
Jobbar med klienter som får sin el avstängd med jämna mellanrum.
Har du inte fått elen avstängd tidigare så brukar det ta upp till ett år (beroende på hur många räkningar du missat.

Har du fått elen avstängd tidigare brukar det ta några månader.
Jag har ett uppskov som skall betalas i januari så jag ligger bara efter med en räkning.
Planen är att komma ikapp och styra upp ekonomin islutet av februari. Framgent skall jag även spara till en buffert. Då blir väl enda problemet att betala påminnelsen?
Jag tänker alltså hoppa över januaris räkning.
Senast redigerad av Anti-homo 2022-01-08 kl. 14:06.
Citera
2022-01-08, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Hur tänkte du när du köpte hus utan en buffert??
Du och jag har likvärdig lön, jag har absolut inga problem o lösa det (elområde 4).
På sommaren sätter man undan inför vintern..
Du kanske ska titta på annan uppvärmning alt ta på en jacka ...bor du i ett slott??

Jag köpte huset för 10 år sedan och om jag hade haft en buffert så skulle den varit slut efter ett decennium.
Har du en buffert att leva på ett decennium framåt i tiden ? (Dumma påståenden får dumma svar)

Jag har pool, bubbelpool, uppvärmt garage, uppvärmt poolhus samt själva huset.
Har direktverkande el, golvvärme, luftvärmepump och eldstad.. som jag hårdeldar i konstant.
Jag har några lägst 2500:- i elkostnad på sommaren och jag ”bor inte bara i huset” utan jag förbättrar och renoverar så värdet har ökat 450% sedan jag köpte = min investering samt ”sparande/buffert” ligger i huset.

Är det ingen som reagerar på 350% ökning av elkostnad och skattepåslaget ? Jobbar alla i tråden offentligt eller går på bidrag? Verkar nästan som det då många försvarar situationen som normal så är nog bara statliga och kommunala som figurerar i tråden.

Spelar ingen roll om elen landat på 25.000:- /månad.. befolkningen bör reagera snart.
Citera
2022-01-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apola
Men, vad har du gjort tidigare då när elräkningen inte varit så hög? Levt på marginalen? Det är ju då du ska spara för oväntade händelser, som detta eller att kylen går sönder.
Eller ska staten komma in och betala din trasiga kyl också för att du inte väljer att spara de månader du har lägre utgifter?

Åter igen så försvaras den extrema höjning ”som normal händelse”

Bor du i lgh, radhus eller hus?
Har du jobb eller går du på någon form av bidrag?

Återkom den dagen du har något du är rädd om och försöker bibehålla så får vi se om du har samma inställning som i dag. (Du kanske är ung och bor hemma?)

Varför skulle staten hjälpa med det..? Jag tjänar för mycket för att ens få bidrag. Knappast så halva jordens befolkning får bidrag av Sverige?! Jag får iaf inte det.
Citera
2022-01-08, 14:18
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Jag köpte huset för 10 år sedan och om jag hade haft en buffert så skulle den varit slut efter ett decennium.
Har du en buffert att leva på ett decennium framåt i tiden ? (Dumma påståenden får dumma svar)

Har direktverkande el, golvvärme, luftvärmepump och eldstad.. som jag hårdeldar i konstant.
Jag har några lägst 2500:- i elkostnad på sommaren och jag ”bor inte bara i huset” utan jag förbättrar och renoverar så värdet har ökat 450% sedan jag köpte = min investering samt ”sparande/buffert” ligger i huset.

Är det ingen som reagerar på 350% ökning av elkostnad och skattepåslaget ? Jobbar alla i tråden offentligt eller går på bidrag? Verkar nästan som det då många försvarar situationen som normal så är nog bara statliga och kommunala som figurerar i tråden.

Spelar ingen roll om elen landat på 25.000:- /månad.. befolkningen bör reagera snart.
En buffert är inget som tar "slut efter ett decennium".

Quick fixes :
Skaffa inneboende.
Låna upp huset.
Stäng av värme i bubbelpool.
Ställ alla element på "frostskydd" i rum som du inte använder. Även poolhuset.
Citera
2022-01-08, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
En buffert är inget som tar "slut efter ett decennium".

Quick fixes :
Skaffa inneboende.
Låna upp huset.
Stäng av värme i bubbelpool.
Ställ alla element på "frostskydd" i rum som du inte använder. Även poolhuset.

Jo tack.
Konstruktiv kritik och idéer är bra.

Jag har redan tänkt i banorna att sälja, det är en rent personlig förlust men ”tröstpriset ” blir väldigt mycket pengar in på kontot dvs allt jag investerat i och allt jag byggt om med överskott från lönen (min buffert)
Så är nog dags att kassera in utläggen och investeringen. Vill inte säga exakt summa men har marknadsvärdering. Tex 100kr har ökat till 450kr sedan jag köpte så ja det har ökat rejält i värde.

Nackdelen är att staten skall ta vinstskatt på arbete jag gjort i mitt eget hem, på pengar jag redan skattat dvs min lön som jag köpt varor/material för in i huset.

Surt sa räven men staten verkar ju fattig pga alla höjningar överallt så de behöver nog pengarna bättre än mig.

Jag använder frostskuydd på golvvärme i garaget, poolhuset
Citera
2022-01-08, 14:46
Medlem
Citat:

Hmm klarar av kostnaderna för hus mm i över 10 år även om jag inte får några pengar alls så ja..
Har uppvärmt garage o hus för 3200 kr i dec..
Bra servad lvp o kroll brännare i garaget.
Ditt hus har en teoretisk värdeökning, den är en klen tröst just nu va?
Om bubblan spricker vad är det värt då?
Buffert har man för utgifter man inte räkna med, efter det bygger man upp en ny så där alltid finns.
Elen ser ut som den gör o ingen gillar väl det, men dom flesta klarar det o ändå äta gott..
Citera
2022-01-08, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-homo
Jag har ett uppskov som skall betalas i januari så jag ligger bara efter med en räkning.
Planen är att komma ikapp och styra upp ekonomin islutet av februari. Framgent skall jag även spara till en buffert. Då blir väl enda problemet att betala påminnelsen?
Jag tänker alltså hoppa över januaris räkning.

Kommer nog klara dig, jag personligen hade ringt elbolaget kredit avdelning och berättat som det är.
Dom brukar inte vilja stänga av och om du kommer pröjsa i februari så ser jag inte att dom kommer stänga av + att påkopplingsavgiften brukar ligga på några tusenlappar så bättre att få det gjort snabbt.

Men du behöver nog inte oroa dig, vet folk som haft fyra-fem obetalda och det tagit ett år innan avstängning.
Citera
2022-01-08, 21:21
Medlem
Ingen buffert? Men va händer om bilen går sönder, du blir långtidssjuk, någonting händer med huset som behöver fixas. Varför lever så många utan någon som helst sparande.
Citera
2022-01-09, 01:20
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Nackdelen är att staten skall ta vinstskatt på arbete jag gjort i mitt eget hem, på pengar jag redan skattat dvs min lön som jag köpt varor/material för in i huset.

Ombyggnationer och dylikt får man dra av på vinsten om de är relativt nya, se bara till att spara kvitton. Hade du hyrt in hantverkare kunde du dragit det med, men nu valde du att arbeta gratis så ren vinst minus materialet då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in