• 1
  • 2
2022-01-08, 04:21
Medlem
Anti-homos avatar
Kommer f en skyhg elrkning och hann inte ndra avtal. Ok. Vill betala i slutet av februari.
Har gjort mina uppskov. Vad tror fb :are om fljande scenario. Jag betalar tv pminnelser men d gller d att Vattenfall inte hinner stnga av vrmen/ elen innan jag hunnit betala hela kostnaden i Feb!
Citera
2022-01-08, 05:03
Medlem
Du kan kontakta vattenfall och dela upp betalningen, det gjorde en arb kollega till mig. Bttre att ringa o gra upp n att skita I det.
Citera
2022-01-08, 06:13
Medlem
Anti-homos avatar
Finns det nn annan hr som har frmga att tnka klart?

Undras hur lng tid det tar innan de stnger av elen?
Citera
2022-01-08, 06:14
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-homo
Finns det nn annan hr som har frmga att tnka klart?

Undras hur lng tid det tar innan de stnger av elen?

Varfr inte bara prata med Vattenfall?

Du verkar ha en tendens att inte se de vettiga svaren.

T ex

Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
Du kan kontakta vattenfall och dela upp betalningen, det gjorde en arb kollega till mig. Bttre att ringa o gra upp n att skita I det.
Citera
2022-01-08, 06:16
Medlem
Anti-homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Varfr inte bara prata med Vattenfall?

Du verkar ha en tendens att inte se de vettiga svaren.

T ex
Jag har nmligen redan testat det vettu
Citera
2022-01-08, 06:26
Medlem
Sjukt nice att farsan ordnat bundet p 64 re s man slipper stressa med snt dr.

Varfr kan inte Sverige gra som Norge och betala hlften av strmrkningen? Allt ver 70 re x 50% betalar Sthre.

Nej just det, det hade skert setts som att sponsra resursbruk och sdant vill ju inte miljidioterna. Samtidigt r Sverige fattigt, jag tror inte att det finns utrymme fr ngot snt, det r ju knappt s att samhllet fungerar.
Citera
2022-01-08, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Sjukt nice att farsan ordnat bundet p 64 re s man slipper stressa med snt dr.

Varfr kan inte Sverige gra som Norge och betala hlften av strmrkningen? Allt ver 70 re x 50% betalar Sthre.

Nej just det, det hade skert setts som att sponsra resursbruk och sdant vill ju inte miljidioterna. Samtidigt r Sverige fattigt, jag tror inte att det finns utrymme fr ngot snt, det r ju knappt s att samhllet fungerar.

Ja det r klart, ger man bort 150 000 000 000 kr till Grekland, Italien o Spanien s blir man ganska fattig.
Men det r bara o hja elskatten n mer s blir Sverige rikt igen.

Fr att bekosta detta svindyra befolkningsutbyte s mste alla skatter ligga i topp, s ven elskatten.

Det TS br gra r att skaffa en jvla buffert. Hur kan man vara myndig men inte ha 5000 kr ifall ngot sdant hr hnder? TS borde ha insett att elen kommer bli dyr och agerat drefter.
Har du inga pengar alls s ring o sg det till vattenfall.
"Hej jag r en idiot men jag kan faktiskt inte betala, hur lser vi detta?"
S kommer de bertta fr dig hur du skall g tillvga.
Citera
2022-01-08, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja det r klart, ger man bort 150 000 000 000 kr till Grekland, Italien o Spanien s blir man ganska fattig.
Men det r bara o hja elskatten n mer s blir Sverige rikt igen.

Fr att bekosta detta svindyra befolkningsutbyte s mste alla skatter ligga i topp, s ven elskatten.

Det TS br gra r att skaffa en jvla buffert. Hur kan man vara myndig men inte ha 5000 kr ifall ngot sdant hr hnder? TS borde ha insett att elen kommer bli dyr och agerat drefter.
Har du inga pengar alls s ring o sg det till vattenfall.
"Hej jag r en idiot men jag kan faktiskt inte betala, hur lser vi detta?"
S kommer de bertta fr dig hur du skall g tillvga.
Jag tror att svaret r att socialfrskringen frsmrats s extremt i Sverige senaste 20 ren av massinvandring att det helt enkelt inte r mjligt att spara pengar d det inte finns verskott. Tnk sjlv om du levde p 12-18.000 vilket verkar vara spannet sjuka mnniskor drar in, svrt att spara undan.

Jag tycker verkligen synd om mnniskor I Sverige, det mste vara ett av de smsta lnderna fr vita mnniskor I vst.
Citera
2022-01-08, 08:05
Medlem
Det har tagits upp i domstol, och elen fr stngas av om man har TV obetalda fakturor i nrtid.
Citera
2022-01-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-homo
Kommer f en skyhg elrkning och hann inte ndra avtal. Ok. Vill betala i slutet av februari.
Har gjort mina uppskov. Vad tror fb :are om fljande scenario. Jag betalar tv pminnelser men d gller d att Vattenfall inte hinner stnga av vrmen/ elen innan jag hunnit betala hela kostnaden i Feb!

Frstr dig

Jag har samma problem d min elrkning hamnade p 11.450:- och jag vet inte hur jag skall lsa detta. Jag har heltidsjobb men mste frska hitta ett till jobb p kvllar/helger.

Amortering + rnta = 4500:-
Bensin (bor p landet utan bussar) avbetalning ca 1000, frskring 700 + bensin 2500:- summa = 4200:-
Elen = 11.450:-
Frskringar: 1500:-
Samfllighet: 400:-
Frnyelsefond: 150:-
Slam/sop : 1300:-
Parkering p jobb 1000:-
Facket + a-kassa = 350:-
Skola: 1000:-
Internet 300:-
Mobil: 240:- (Stngt av abonnemang mobil och har nu endast kontantkort pga mina ln p ca 20.000:- netto inte rcker

Har utgifter p 26.400:- + mat (fr ta det jag har i skpen, slja av lite prylar och panta gamla burkar som legat kvar lnge.

Jag rknas allts som fattig person i dagens Sverige pga lnedumpningen som regeringen och riksbanken skapat genom inflationen.
Blir ju tvungen att slja huset och flytta in till frorten fr 30.000:- brutto rcker inte till ett leverne lngre :/ vilken trkig utveckling vi nu gr till mtes och tycker verkligen synd om alla pensionrer som ej kan ndra sin situation d de omyndighetsfrklaras pga ingen inkomst och har d heller inget lngre att sga till om enligt svenska modellen.

Min elkostnad + drivmedelkostnad tar 75% av min inkomst dvs 15.000:- fr bara dessa tv poster!

(Huset har och kostar vldigt mycket hela tiden och jag har mycket i vinst att hmta ut den dag jag sljer. Har inte sparat p vanligt stt utan jag har renoverat och kat/bibehllit vrdet s istllet.. det har ocks genererat avkastning visst minus vinstskatten som regeringen skall ha nr jag sljer (man undrar nstan om regeringen inte vill f mnniskor att slja s marknaden rr p sig och de kan inkassera massa vinstskatt frn alla fulla lador som Magdalena Andersson uttryckte det.

60% av bensinpriset r skatt
50% av elen r skatt
Sljer jag huset fr de ca 25% vinstskatt
Vad r det frgan om har staten dligt med pengar nu?

Hur har vi hamnat i denna situationen?
Vad br jag gra? Byta jobb, flytta, vidareutbilda mig..?
Senast redigerad av Soltorkadetomater 2022-01-08 kl. 10:36.
Citera
2022-01-08, 10:57
Medlem
Vattenfall r sveriges strsta elproducent (?)
Elpriserna har skjutit i hjden pga marknadslget inkl Europa och gastillgng etc.
Vattenfall borde tjna jvulskt med pengar just nu.
Vra lvar tar inte mer betalt av dem, Dom producerar billigt och sljer svindyrt.

Vad ska hnda med vinsten frn denna vintern?!

Mnga pratar om Elskatten, men jag skulle sga att momsen p 25% som lggs uppe p elpriset, fasta avgifter OCH elskatten kunde snkas till 6% fr 2022. Om vi kan ha livsndvndig bokmoms p lga 6% och gda Lckberg kan vi ha det p el ocks.
Citera
2022-01-08, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater

Frstr dig

Jag har samma problem d min elrkning hamnade p 11.450:- och jag vet inte hur jag skall lsa detta. Jag har heltidsjobb men mste frska hitta ett till jobb p kvllar/helger.

Amortering + rnta = 4500:-
Bensin (bor p landet utan bussar) avbetalning ca 1000, frskring 700 + bensin 2500:- summa = 4200:-
Elen = 11.450:-
Frskringar: 1500:-
Samfllighet: 400:-
Frnyelsefond: 150:-
Slam/sop : 1300:-
Parkering p jobb 1000:-
Facket + a-kassa = 350:-
Skola: 1000:-
Internet 300:-
Mobil: 240:- (Stngt av abonnemang mobil och har nu endast kontantkort pga mina ln p ca 20.000:- netto inte rcker

Har utgifter p 26.400:- + mat (fr ta det jag har i skpen, slja av lite prylar och panta gamla burkar som legat kvar lnge.

Jag rknas allts som fattig person i dagens Sverige pga lnedumpningen som regeringen och riksbanken skapat genom inflationen.
Blir ju tvungen att slja huset och flytta in till frorten fr 30.000:- brutto rcker inte till ett leverne lngre :/ vilken trkig utveckling vi nu gr till mtes och tycker verkligen synd om alla pensionrer som ej kan ndra sin situation d de omyndighetsfrklaras pga ingen inkomst och har d heller inget lngre att sga till om enligt svenska modellen.

Min elkostnad + drivmedelkostnad tar 75% av min inkomst dvs 15.000:- fr bara dessa tv poster!

(Huset har och kostar vldigt mycket hela tiden och jag har mycket i vinst att hmta ut den dag jag sljer. Har inte sparat p vanligt stt utan jag har renoverat och kat/bibehllit vrdet s istllet.. det har ocks genererat avkastning visst minus vinstskatten som regeringen skall ha nr jag sljer (man undrar nstan om regeringen inte vill f mnniskor att slja s marknaden rr p sig och de kan inkassera massa vinstskatt frn alla fulla lador som Magdalena Andersson uttryckte det.

60% av bensinpriset r skatt
50% av elen r skatt
Sljer jag huset fr de ca 25% vinstskatt
Vad r det frgan om har staten dligt med pengar nu?

Hur har vi hamnat i denna situationen?
Vad br jag gra? Byta jobb, flytta, vidareutbilda mig..?
Hur tnkte du nr du kpte hus utan en buffert??
Du och jag har likvrdig ln, jag har absolut inga problem o lsa det (elomrde 4).
P sommaren stter man undan infr vintern..
Du kanske ska titta p annan uppvrmning alt ta p en jacka ...bor du i ett slott??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in