Citat:
Ursprungligen postat av
JONTEmedpennan
Oavsett vilken religion eller Gud ni troende tror på: Tycker ni själva att er religion låter logisk, trovärdig och sann?
Det är väl idag uppenbart att evolutionen stämmer, att Jorden inte är platt, att änglar och spöken inte existerar på riktigt, att de olika paradisen bara är föråldrade påhitt, att inget stämmer.
Att Jesus inte alls var så god som han beskrivs. Han var enligt källor pedofil, precis som munkarna i Indien och det buddistiska Sri Lanka är. Gamla testamentet förespråkar att man ska stena barn som inte lyder.
Ondskan och misären som råder i världen trots en god och allsmäktig Gud...? Vem skapade Gud, och varför skulle en omnipotent sådan ha intresse av att övervaka människor och skicka dom till helvetet respektive paradis...?
Men det är egentligen inte det jag undrar eller har synpunkter på utan hur ni får ihop er tro rent logiskt.
Hur får ni ihop era religioner och er tro rationellt och logiskt? Hur ser ni sanningen i något som för mig och andra uppenbarligen är myt rakt igenom?
Ser ni inte igenom bluffen, eller vad får er att fortsätta tro, oftast tom nästan "veta"? Skäms ni inte? Tvivlar ni inte på sanningshalten? Ställer ni er aldrig frågan huruvida ni lurar er själva, och att alltsamman är uppdiktat?
Självklart uppdiktad det är alla böcker. Bibeln måste ses som en samling liknelser, myter och allegorier vilka syfte ska hjälpa oss att leva tillsammans utan för många onödiga dispyter. Eller för den delen vad ett föräldraskap egentligen innebär. Teknik och vetenskap ändrar ytterst sällan dessa livets stora frågor. Dessa eviga frågor kommer aldrig försvinna så länge det finns minst två levande människor.
Att söka övernaturliga eller magiska ögonblick uppehåller en del människors tankar. Och kan du släppa oro kring något du inte kan påverka så måste du kunna lita på att de som faktiskt kan förändra, också kommer göra det - även för dig.
Hade vi inte haft dessa förhållningsregler hade vi aldrig utvecklats till det vi blivit. Om du inte kan lita på att meken löser ditt fordonsbekymmer ja då måste du köpa ny bil varje gång den uppvisar problem.
Och varför skulle alla apor i samhället låta dig existera om det inte vore för att vi trots allt är ett. Tilliten frigör din kreativitet och ditt mod då du vet att om du faller så blir du fångad. En sak är säker; staten kommer inte fånga dig, mer än till frihetsberövande.
Det är allt detta, utom kontroll, det som binder oss samman som är just religion.
Att sedan inbilla sig att religion inte behövs är infantilt. Det måste förekomma gemensamma mål och livsbetingelser hänförliga därtill.
Att våga kasta sig ut i det okända utan hopp och tillit är omöjligt. Inga vetenskapliga studier har knäckt dessa frågor. Anledningen till det är att alla scenarion skiljer sig från varandra vilket i sin tur innebär att det sällan finns lag att luta sig emot, särskilt om frågan/problemet är av moralisk art. Vill du bli väl mottagen i Sverige så måste du införliva svenska seder till stor del. Detsamma gäller alla kulturer i hela världen. Annars kan det ej uppstå gemenskap. Detta omedvetna beteendet som brukar kallad det kollektivt omedvetna finns där helt enkelt. Inbakat i oss både via arv och miljö.
Att flera snarlika ritualer utvecklats samtidigt i världsdelar mellan vilka vi då inte kunde resa till tycker jag är fascinerande. Jag tänker indisk svetthydda, soldans, mantrasång. Hyllande av förökningsmöjligheter och sökande av sanningar. Att tillsammans eftersträva flow-stadier eller trans.
Jag anser Sokrates sa det bäst: när någon lär dig något nytt, du introspekterar och inser att sanningen alltid funnits där inom dig, dödas ditt gamla jag för pånyttfödelse.in i en gemenskap du inte trodde fanns. Samtidigt är fröet den andre sådde en del av henne som kommer överleva hennes mänskliga liv.
Samla gemensamma regler utan tryckpressen, lycka till. 1000 historier som har för avsikt att lära oss leva tillsammans.