Citat:
Ursprungligen postat av
Somenlitenpil
Sen är det nog lite svenskt att det i hög grad anses vara en personlig fråga. Konsekvenserna blir på det mellanmänskliga planet. I många andra länder så är otrohet skäl för avsked t.ex. (även om det inte skett på arbetsplatsen).
Skånelagen
tillät en man att döda (med vittnen) en karl som togs på bar gärning med att ha sex med dennes husfru. Skåningarna ville behålla sin lag efter kriget. Svensk kultur har ofta halkat in i extrempositioner av att antingen omfamna eller förkasta det götiska. I detta fallet föreslår jag att en del av förkastandet av straff mot äktenskapsbrott beror på ett avståndstagande mot skånelagen i samband med dess avskaffande under 1600- och 1700-talen. En snabb sökning får upp
en sida om svensk historia som berättar bl a att "1653 ändrades också lagen [d.v.s. svensk lag, min anm.] så att enkelt hor straffades med enbart böter och böterna skulle dömas ut redan på tinget och rådstugor". Så det fanns en tendens mot mjukare straff i uppsvensk rättstradition redan innan freden i Roskilde.
Citat:
Ursprungligen postat av
Haubits77B
Vad finns det för egenvärde att vara "trogen"?
Det är en stor nackdel för barnen att inte ha en stabil familj att växa upp i. Det är också lättare att engagera sig i samhället eller i ett företag om man kan vara säker på att inte ha främmande fientliga personer i sitt hem när man är på jobbet. Visst, fördelarna kommer den andre/a parten till godo eller tredje part i form av barnen. Det är därför det krävs ett trossystem, en kyrka, synagoga eller liknande för att besegra game-theory-problematiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Swordomer
Manlig sexualitet är normen för den moderna svenska kvinnan.
Om de vill vara som mig ska de inte ha sex med någon alls. Fast det hade ju varit bättre om någon av dem vore
med mig.