2022-01-07, 12:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, självklart har du hört om dessa självmord av smittspridare men ingen annan.
Det säger oxå en del om dig att du viftar bort en undersökning som påstår att självmordsförsök hos barn 3 dubblats av lockdown med att barn tar självmord ändå.
Och i inlägg innan försöker använda luddig info om att barn blir sjuka av Omicron som orsak att införa lockdown.
Du i din svårt sjukliga hysteri går uppenbarligen över barnlik bara för att försöka dämpa din ångest lite.
Vaccin är inte den medicin du behöver.

Är ju inte jag som säger. Hänvisade bara till en artikel i Expressen där franska experter och myndigheter uttalar sig. Omikron verkar drabba barn hårdare än tidigare varianter. Att personer som förlorar anhöriga mår dåligt är inget nytt. Många kan känna skuldkänslor. Hade vi fått ned smittspridningen hade vi förhoppningsvis haft mindre av den varan.
Citera
2022-01-07, 12:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Kolla SlösO, https://skattebetalarna.se/sloseriombudsmannen/ , så får du perspektiv på hur varsamma politikerna är med skattepengar. Se också hur mycket pengar och välbetalda reträttposter som delas ut till de rättrogna, t ex pengaregnet över Reinfeldt från Bank of America.

En fjärde dos i april, mot milda omikron, är vanvettets vanvett. Både fel smitta, och fel säsong. Det är viktigt att en majoritet vaknar till nu, för politikerna beter sig inte logiskt, och folket måste protestera. Som Tysklands hälsominister, som ville snabba på vaccintvånget, innan omikron hinner göra vaccinen överflödiga.

Ja det här är fullkomligt vansinnigt!

Folk runt omkring mig reagerar som om vi fortfarande hade Alfa-varianten i omlopp och är supernöjda ju fler doser de får. De får biverkningar på alla möjliga sätt, men är ändå jätteglada. Ingen rapporterar sina biverkningar heller, det är ju bara ett tecken på att vaccinet är verksamt så ju fler biverkningar desto bättre tycks de resonera. Jag tror inte att gemene man har satt sig in i det som pågår, utan lever fortfarande med hotet från Alfa-varianten.

Det verkar vara samma med de flesta ministrar i Europa, de måste få ut det här vaccinet så mycket som möjligt innan det är försent. Varför är den stora frågan, vad pågår egentligen?
Citera
2022-01-07, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Låter som låg uppskattning av Omikrons R0. Smittspridningen är ju, redan nu, explosiv. Ett R0 på strax under 6 för Omikron låter rimligt, 2,5 för Delta-varianten, 1,5 för Alfa-varianten och 1,2 för Wuhan-varianten. Omikron är m.a.o så smittsam att ingenting biter riktigt emot smittspridning, förutom, möjligtvis, kinas extremt hårda nypor. Våra åtgärder minskar kanske smittspridningen med 15-25 procent, två doser vaccin med 33 procent och tre doser med 70 procent, dock bara under ca 10 veckor. Så, just nu ligger väl RE på ca 3. Tidigare förvärvad immunitet hos befolkningen kan väl minska RE med en tredjedel till 2. Aldrig ett RE under 2 med tanke på den nuvarande smittspridning i Sverige!

Är det också fler som dör? Om inte så är det ju helt befängt att fundera på att stänga ner samhället
Citera
2022-01-07, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, fast jag skrev "påverkar R0 talet". Skumt med Albanien, med låg vaccinationstäckning. Iof mest soltimmar i Europa, men i alla fall. Konstigt att de klarat sig ganska lindrigt, hittills.

En rimlig förklaring är naturlig immunitet.
Citera
2022-01-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
En rimlig förklaring är naturlig immunitet.

Snarare är förklaringen att de inte klarat sig lindrigt undan.
Citera
2022-01-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Snarare är förklaringen att de inte klarat sig lindrigt undan.

Om man inte vill tro på naturlig immunitet ja
Citera
2022-01-07, 12:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Har en bekant med lite lätt snuva som vill testa sig för att kunna jobba nästa vecka. Finns dock inte en tid för testning att boka. Helt fullt överallt fram till söndag kväll.

Omikron har nog gått igång ordentligt nu. Fulla skolor o alla tillbaka till jobbet nästa vecka lär öka spridningen rejält tror jag.
Citera
2022-01-07, 12:47
Medlem
Citat:
Är det också fler som dör? Om inte så är det ju helt befängt att fundera på att stänga ner samhället

Problemet är att många blir sjuka samtidigt. Samhällspåverkan = neka vård när det inte finns personal.
Citera
2022-01-07, 12:52
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har en bekant med lite lätt snuva som vill testa sig för att kunna jobba nästa vecka. Finns dock inte en tid för testning att boka. Helt fullt överallt fram till söndag kväll.

Omikron har nog gått igång ordentligt nu. Fulla skolor o alla tillbaka till jobbet nästa vecka lär öka spridningen rejält tror jag.
Och så undrar folk varför de flesta numera skiter i att testa sig. Jobba måste man.
Citera
2022-01-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Problemet är att många blir sjuka samtidigt. Samhällspåverkan = neka vård när det inte finns personal.

Bäst att vi upprustar vården
Citera
2022-01-07, 12:53
Medlem
Citat:
Om man inte vill tro på naturlig immunitet ja

Ja mer än >11000 överdödlighet i en befolkning på 2,9 miljoner men endast 2600 i covid fram till 30 sep 2021 talar sitt tydliga språk...
Citera
2022-01-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Underbart! Får man se hur länge man klarar sig. Jobbar i närheten av små barn, dessa vandrande bakterier. Jobbet var orsaken till min tidigare smitta. Få se hur många som åker på denna nu, 95% blev sjuka med delta (tror jag det var). Fast kanske en del av kollegorna redan åkt på något under semestern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in