2022-01-07, 11:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Glöm inte att R inte är den enda faktorn. Inkubationstiden påverkar i högsta grad. Den snabba replikeringen är en stor bidragande. Om R0 skulle vara extremt hög skulle vi inte sett nedgången i Sydafrika så snabbt.

Inkubationstiden påverkar ju den potentiella smittspridningen och därmed R0. Sydafrika har en ung befolkning. Dessutom mycket sol vars UV strålar får viruspartiklar att falla sönder. Lägg där till de många asymptomatiska och ytterst milda fallen ej rapporterade Omikronfallen. Omikron kan, mycket väl, ha hunnit dragit igenom, nästan, hela den sydafrikanska befolkningen. Och då kommer nedgången, snabbt!
Citera
2022-01-07, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Inkubationstiden påverkar ju den potentiella smittspridningen och därmed R0. Sydafrika har en ung befolkning. Dessutom mycket sol vars UV strålar får viruspartiklar att falla sönder. Lägg där till de många asymptomatiska och ytterst milda fallen ej rapporterade Omikronfallen. Omikron kan, mycket väl, ha hunnit dragit igenom, nästan, hela den sydafrikanska befolkningen. Och då kommer nedgången, snabbt!

Nej, R0 är bara måttet på hur många en person i genomsnitt smittar andra. Inkubationstiden ingår inte i R0.

"a figure expressing the average number of cases of an infectious disease arising by transmission from a single infected individual, in a population that has not previously encountered the disease."

UV-strålningen är hög även i Argentina nu. Den påverkar men det är bara en faktor av många.
Citera
2022-01-07, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag förstår att du har problem.
Såg din tråd om "hur hanterar jag situationen"
ojojoj

Släpp nu det här och gå vidare i livet.
Gå ut i friska luften, det hjälper säkert bra.

Haha! Ja får man inte fråga? Ny situation så då söker man väl tips om hur andra har gjort , eller att man får få nya synsätt? Är det fel menar du?

Fantastiskt kul att jag vart så viktig för just precis dig så du var tvungen att kolla upp min historik

Men visst hade jag rätt?
Senast redigerad av Offermod 2022-01-07 kl. 12:22.
Citera
2022-01-07, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrukKrukan
Varför inte göra en korrekt statistik på längre tid, så de slipper dribbla med ovaccinerade och vaccinerade. Statistiken som den är nu ljuger å de känns inte rätt någonstans...
Jag får den uppfattningen iaf..
Citera
2022-01-07, 12:16
Medlem
Citat:
Låter som låg uppskattning av Omikrons R0. Smittspridningen är ju, redan nu, explosiv. Ett R0 på strax under 6 för Omikron låter rimligt, 2,5 för Delta-varianten, 1,5 för Alfa-varianten och 1,2 för Wuhan-varianten. Omikron är m.a.o så smittsam att ingenting biter riktigt emot smittspridning, förutom, möjligtvis, kinas extremt hårda nypor. Våra åtgärder minskar kanske smittspridningen med 15-25 procent, två doser vaccin med 33 procent och tre doser med 70 procent, dock bara under ca 10 veckor. Så, just nu ligger väl RE på ca 3. Tidigare förvärvad immunitet hos befolkningen kan väl minska RE med en tredjedel till 2. Aldrig ett RE under 2 med tanke på den nuvarande smittspridning i Sverige!

Ett R(e)=3 och 3 dagars inkubationstid ger en ökning av runt 8-10x fler fall per vecka.
Citera
2022-01-07, 12:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nej, R0 är bara måttet på hur många en person i genomsnitt smittar andra. Inkubationstiden ingår inte i R0.

"a figure expressing the average number of cases of an infectious disease arising by transmission from a single infected individual, in a population that has not previously encountered the disease."

UV-strålningen är hög även i Argentina nu. Den påverkar men det är bara en faktor av många.

Jo, fast jag skrev "påverkar R0 talet". Skumt med Albanien, med låg vaccinationstäckning. Iof mest soltimmar i Europa, men i alla fall. Konstigt att de klarat sig ganska lindrigt, hittills.
Citera
2022-01-07, 12:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ett R(e)=3 och 3 dagars inkubationstid ger en ökning av runt 8-10x fler fall per vecka.

Ok, hur blir det med RE på 2,0?
Citera
2022-01-07, 12:21
Medlem
Citat:
Jo, fast jag skrev "påverkar R0 talet". Skumt med Albanien, med låg vaccinationstäckning. Iof mest soltimmar i Europa, men i alla fall. Konstigt att de klarat sig ganska lindrigt, hittills.

Vet inte om de klarat sig så bra med sin 30% högre överdödlighet.

https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker
Citera
2022-01-07, 12:22
Medlem
Citat:
Troligen för att de inte får panik så lätt och inte faller för WHO-propaganda som resten av Europa till stor del gjort.
Senast redigerad av Nibiru2011 2022-01-07 kl. 12:44.
Citera
2022-01-07, 12:24
Medlem
Citat:

4-6 gångers ökning per vecka.

R(e) på 1,3 blir 2x per vecka.

Det blir väldigt explosivt när man blir smittsam så kort tid efter man själv blivit smittad, även om man smittar måttligt många.
Senast redigerad av TAD2 2022-01-07 kl. 12:28.
Citera
2022-01-07, 12:35
Medlem
Citat:

En beräkning från Sydkorea.

FHM har i princip utgått från tidigare serieintervall på 4,8 dagar i sina beräkningar. Vilket troligen är helt fel för Omikron.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.25.21268301v1
Citera
2022-01-07, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vi har ju köpt Novavax men det levereras 2022/2023.

Ja det är just det. I slutet av december sa vaccinsamordnaren att det är på väg fyra miljoner doser till Sverige.

En vecka sedan fick vi reda på att 100.000 doser förväntades komma under det första kvartalet.

Information har också gått ut om att Novavax vaccin, som är tillverkat på ett annat sätt, skulle kunna ha en helt annan verkningstid, någon skrev till och med tio år innan behov av påfyllning.

Nu hör man ingenting om Novavax. Det är helt tyst. Det enda vi får veta är att Pfizers vaccin ska vara ett tredosvaccin. Med möjlighet att ta ännu fler doser redan i april. Känns som om alla andra alternativ är bortdribblade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in