2022-01-07, 18:36
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man får vara försiktig med firandet både L och MP har alltid låga siffror i början när bara småkommuner har räknats. Sedan kommer de på slutet när storstädernas röster kommer in. SD brukar tappa på slutet.

"L" ligger ofta under 3% i mätningarna. Så illa låg det inte till under förra mandatperioden. MP klarade sig med nöd och näppe förra valet, och de är mer impopulära nu. Det finns en god chans att båda partierna åker ut. Men när det gäller MP, så är det fullt möjligt att de klarar sig med en rösts marginal, i värsta fall.
Citera
2022-01-07, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Vad spelar detta ens för någon roll i takt med att den svenska befolkningen har bytts ut och blivit en minoritet svenskar, tillsammans med en annan minoritet utav muslimer kombinerat med nån sorts nordisk kreolbaserad fenotyp? Inte ett skit. Åt helvete med dina 1900-tals inställningar till partipolitik och taktiserande. Du är en boomer som lever kvar i det förgångna, precis vad som har lett till att det Sverige som du växte upp i- sjunger på sista versen.

Du är en boomer i jämförelse med mig: (FB) Antisvenska känslor?

Matchen om massinvandringen är över för längesedan. Svenskarna gav bort sitt land via röstsedeln, Reinfeldt vann det slaget. Några procent massinvandring hit eller dit spelar inte längre någon roll. Min plan är flytt utomlands runt 2030 (förmodligen till Spanien), men eftersom jag kommer att få min pension från Sverige så måste landet fungera någorlunda.

Rysk invasion och/eller utträde ur EU är således det sista jag vill se. Jag vill också ha så mycket ordning som möjligt i landet. Därför står mina punkter ovan fast.
Citera
2022-01-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro

Matchen om massinvandringen är över för längesedan. Svenskarna gav bort sitt land via röstsedeln, Reinfeldt vann det slaget. Några procent massinvandring hit eller dit spelar inte längre någon roll. Min plan är flytt utomlands runt 2030 (förmodligen till Spanien), men eftersom jag kommer att få min pension från Sverige så måste landet fungera någorlunda.

Rysk invasion och/eller utträde ur EU är således det sista jag vill se. Jag vill också ha så mycket ordning som möjligt i landet. Därför står mina punkter ovan fast.

Du rättfärdigar alltså allt med att det ska vara så pass enkelt för dig inför en eventuell flytt till Spanien om tio år? Med sådana medlemmar i BSS förstår jag varför det gick helt åt skogen.
Det finns många folk genom historiens gång som har varit i mer utsatta och prekära lägen än svenskarna, men med din defaitistiska inställning gentemot dig själv och omvärlden, så kan det ju bara gå åt skogen.

Oavsett vad som händer i framtiden så kommer ett par miljoner svenskar bestå, oavsett om du tar ditt pick och pack och drar till pensionen hägrar, eller inte.
Citera
2022-01-07, 21:31
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:

Du måste förstå varför alla i den här tråden kallar dig för sosse och globalist.

Du borde istället lyssna på den här kvinnan från Afs:
https://twitter.com/EvelinaHahne/status/1401523629347815426
Citera
2022-01-07, 21:47
Avslutad
Citat:
Du rättfärdigar alltså allt med att det ska vara så pass enkelt för dig inför en eventuell flytt till Spanien om tio år? Med sådana medlemmar i BSS förstår jag varför det gick helt åt skogen.
Det finns många folk genom historiens gång som har varit i mer utsatta och prekära lägen än svenskarna, men med din defaitistiska inställning gentemot dig själv och omvärlden, så kan det ju bara gå åt skogen.

Oavsett vad som händer i framtiden så kommer ett par miljoner svenskar bestå, oavsett om du tar ditt pick och pack och drar till pensionen hägrar, eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Du måste förstå varför alla i den här tråden kallar dig för sosse och globalist.

Du borde istället lyssna på den här kvinnan från Afs:
https://twitter.com/EvelinaHahne/status/1401523629347815426

Det svenska folkets etniska överlevnad är helt irrelevant för mig. Det globala samhället är en realitet sedan mer än två decennier tillbaka, det har kloka människor förstått sedan länge. Bara förlorare håller på med nationalism numera.

Mina punkter står fast och är dessa punkter på plats inför valet 2022 så går min röst för första gången till (S): (FB) Den stora opinionsundersökningstråden - Redux

Nu svarar jag inte på mer av ert nonsens.
Citera
2022-01-07, 22:22
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är rimligt att bedöma att MP överlevde i Riksdagen genom att Fi kollapsade och många av deras väljare gick till MP (och V). Nu finns inget Fi kvar att kapitalisera på. V-väljarna lär nog inte gå till MP - så var skall MP få stödröster ifrån? Knappast från S heller, i några stora mängder. Snarast tycks S kapitalisera på MP i nuläget. Både L och MP har svårigheter, men det kan ändå inte uteslutas att MP klarar sig även denna gång.
MP försvann väl helt från många kommuner i senaste valet? Det borde väl innebära att de i nästa valrörelse knappt kommer att synas lokalt på många håll vilket borde vara negativt för dem?
Citera
2022-01-07, 22:45
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Poängen med stödröster är ju att man taktikröstar på ett parti som inte är ens favorit; för att deras mandat behövs. Så nog kan de få stödröster. Avgörande blir nog hur lågt de ligger i OU. De skall ned på L-nivåer så att det känns bortkastat att rösta på dem, de skall vara så lågt i OU att t.o.m. deras fåtaliga kärnväljare inte vill kasta bort sin röst utan röstar på V-S-C istället.

Ja, det vore tacknämligt. Riksdagsarbetet skulle gynnas av färre partier och Sverige skulle gynnas av att vara utan både MP och L. Jag tror också att MP behöver sjunka, i alla fall nedom 3,5% i OU för att stödröster skall utebli.
Citera
2022-01-07, 23:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
MP försvann väl helt från många kommuner i senaste valet? Det borde väl innebära att de i nästa valrörelse knappt kommer att synas lokalt på många håll vilket borde vara negativt för dem?

Ja, och de har väl inga (?) riksdagsledamöter från Norrland längre. Med litet tur så blir det som Du antar, att deras lokala exponering blir obefintlig.
Citera
2022-01-07, 23:41
Medlem
Har inte läst tråden ska jag säga, men man måste rösta höger i alla fall om Sverige ska ha en chans att räddas.

Vänster innebär ännu mer skatter när vi redan har skatter som bara andra länder kan drömma om i sin mardrömmar. Vi är helt enkelt sönderskattade redan och att rösta rött innebär ännu mer skatter.

Så här funkar det: En röd regering vill inte använda politikens grundstenar, alltså att poltik handlar om prioriteringar. Det är vad politik handlar om, men S vill inte prioritera, istället om de behöver mer pengar så ökar de alla möjliga skatter från himmel till jord, finns nog knappt någon gräns för vilka skatter de kan hitta på.

Andra mer logiska partier på högerkanten tycker mer att skatter ska sänkas och att politik handlar om prioriteringar istället. istället för at hela tiden hitta nya skattekällor att mjölka så gör de viktiga politiska beslut som att dra ner kostnader som inte behövs för att lägga mer pengar där det behövs.
Citera
2022-01-08, 12:42
Moderator
TheLuckys avatar
En valtaktisk strategi för de blågula nu inför valet vore att avstigmatisera SD. Lyssnade på veckopanelen i Kvartal där moderaternas nedgång i opinion diskuterades, ca 30 minuter in i programmet. Centerpartisten Hanna Wagenius sa att moderaterna måste markera mot SD eftersom hon menade att alla väljare utom sverigedemokrater tycker väldigt illa om SD. Statsvetaren Johan Wennström sa inte emot, men vände istället på ämnet och sa att M borde öppet säga att man ska samarbeta med SD och vilka eventuella ministerposter de ska få. Problemet med M är att de velar om regeringsmakten; är man tydlig med att man ska samarbeta med SD så är man också tydlig med att man vill ta regeringsmakten. Lögnen att det skulle finns ett allmänt motstånd mot SD har behandlats här flera gånger där vi genom opinionssiffror kan konstatera att den absoluta majoriteten är för att deras parti ska samarbeta med SD.

Men det ovan sagda kommer förstås inte att hända. Det är helt enkelt för sent. Alliansen bildades 2 år innan valet 2006 och alla fyra partier hade regerat ihop innan dess. Det var tydligt för väljarna att man hade en genomtänkt regeringsbildning. Någon sådan tydlighet finns inte hos de blågula. Det vi vet är att det bara finns två partier som vill bilda regering och det är S och SD. S som självklar roll som huvudpart och Sd som samarbetspartner om man får förhandla om sina frågor. Ett samarbete mellan S och SD är dock uteslutna. En viktig aspekt som Wennström sa i kvartal är att moderaterna mer och mer gått ifrån den individuella friheten. Under pandemin har M varit ledande i att folk ska vaccineras om man inte ska frysas ut, vilket gör att man ska visa sin journal för restaurangägare eller biljettkontrollanter på bio.
Citera
2022-01-08, 13:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Hur ställer sig SD till NATO förresten? Har för mig att de är för medlemskap numera, men om de inte är det så kan jag inte rösta på dem. Det är illa nog att de är anti-EU, men det har jag hittills kunnat ducka genom att rösta M till EU. Kärnkraft och NATO-medlemskap = Val 2022's två viktigaste frågor.

Nej SD är mot NATO-medlemskap men för försvarssamarbete med Finland. Du vet ju inte ens vad partierna tycker, typisk boomer.

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
"L" ligger ofta under 3% i mätningarna. Så illa låg det inte till under förra mandatperioden. MP klarade sig med nöd och näppe förra valet, och de är mer impopulära nu. Det finns en god chans att båda partierna åker ut. Men när det gäller MP, så är det fullt möjligt att de klarar sig med en rösts marginal, i värsta fall.

Ja de ligger dåligt till, jag tror det kan ha betydelse hur S uttrycker sig om regeringsfrågan. Om de säger att de planerar regeringssamarbete med MP så kan det göra att sossar stödröstar på MP (Men att andra sossar som hatar MP går till V och SD). Om S säger att de skall gå till val helt själva och helst bilda enpartiregering så ids nog på stödrösta på miljöförstörar-partiet.
Citera
2022-01-08, 14:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Börjar det inte närma sig landsförräderi att vilja överge landet och bara vilja att det skall vara en EU-provins som skall betala ens pension? Hoppas vi kan få till lagar som tar ifrån sådana kräk deras pension samtidigt som de får inreseförbud till Sverige. Sedan kan de ligga som uteliggare i sitt nya land och drömma om det globala samhället, och undra varför inga nationalstater vill försörja dem? Kanske kan de skriva till NATO och EU och fråga om matkuponger?

Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp

Ja de kunde inte ens få folk till listorna i vissa kommuner inför förra valet så nu kommer de ha ännu färre representanter i kommunerna. De kommer enbart synas i större städer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in