2022-01-07, 09:52
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
C kommer inte sjunka nämnvärt så länge Annie står i den breda mitten. De finns många borgerliga väljare som inte vill se ett samarbete med Sverigedemokraterna och deras alternativ är bara Centerpartiet.

Problemet för C är att de inte heller kommer öka nämnvärt, om M och KD inte lägger sig platt för SD. Det är deras enda chans till att växa.

Många? M:s och KD:s väljare är det över 90 procent som vill samarbeta med SD. Räknat på alla väljare är det över 60 procent. Om C ska hitta väljare som ogillar SD får man söka sig hos de rödgröna, men en sosse eller vänsterpartist skulle aldrig söka sig till Centern.
Citera
2022-01-07, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Njaa. Han har/hade mer följare på sociala medier än övriga M tillsammans.
Det är makt 2022.

Hur han kunde hora så falskt åt M kommer jag aldrig att förstå. Pengar är mycket, men inte allt.

Så där lät det om AfS 2018 också. Jävla fiasko.

Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Kanske inte i Stockholm men runt om i Sverige är han det. Hanif frånfälle gynnar säkert SD.

Många av de som gillar hans postande är SD-väljare.

Och ska han inte kandidera igen? Det har varit lite turer kring det men det senaste tror jag är att han faktiskt ska kandidera till riksdagen,
Citera
2022-01-07, 10:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det visade sig ju hur mycket makt det var när han mobbades ut ur M. Dvs det är inte alls särskilt mycket makt. Hur mycket har en sådan som Thomas Gür åstadkommit med alla sina följare och artiklar i tidningar över loppet av minst 25 år? Svar = Ingenting på 25 år, absolut ingenting i reel politik.
Kan Bali åstadkomma någon större politisk förändring utanför M än Thomas Gür? Svar nej. Och detta vet M.

De har nog bidragit i kulturkriget, opinionsbildandet, normaliserandet av SD, förskjutningen av narrativet, problemformuleringsprivilegiet. Liksom alternativmedia har. Och Flashback.

Ängsliga borgarbrackor har tänkt: "Oj man kan säga som Bali och vara moderat? Och ingen dog? Inga koncentrationsläger uppfördes?"

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Många? M:s och KD:s väljare är det över 90 procent som vill samarbeta med SD. Räknat på alla väljare är det över 60 procent. Om C ska hitta väljare som ogillar SD får man söka sig hos de rödgröna, men en sosse eller vänsterpartist skulle aldrig söka sig till Centern.

Ja dessa anti-SD-liberaler är en krympande skara. C kan bara växa med politiskt okunniga och ointresserade väljare som tycker C är det godaste för stunden. Men dessa väljare verkar inte tycka det längre. Nu finns Nooshi och Magdalena. Det finns nog en grupp som kan rösta både vänster och C för att de identifierar sig som feminister, anti-rasister etc. utan att veta eller bry sig om vad det innebär. I princip alla MP-väljare hör till denna flytande grupp av PK-Woke-BLM-flummare.

Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Och ska han inte kandidera igen? Det har varit lite turer kring det men det senaste tror jag är att han faktiskt ska kandidera till riksdagen,

Jag har för mig att han inte blev nominerad?
Citera
2022-01-07, 11:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det är sant. Man kan alltid fira med alkoholfritt alternativ. Men man såg hur nära MP var att åka ur riksdagen förra året, och deras stöd verkar ha minskat. Man ska inte ta ut seger i förskott, men det är troligt man inte blir alltför besviken efter nästa val, även om MP mot förmodan håller sig kvar.

Det är rimligt att bedöma att MP överlevde i Riksdagen genom att Fi kollapsade och många av deras väljare gick till MP (och V). Nu finns inget Fi kvar att kapitalisera på. V-väljarna lär nog inte gå till MP - så var skall MP få stödröster ifrån? Knappast från S heller, i några stora mängder. Snarast tycks S kapitalisera på MP i nuläget. Både L och MP har svårigheter, men det kan ändå inte uteslutas att MP klarar sig även denna gång.
Citera
2022-01-07, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är rimligt att bedöma att MP överlevde i Riksdagen genom att Fi kollapsade och många av deras väljare gick till MP (och V). Nu finns inget Fi kvar att kapitalisera på. V-väljarna lär nog inte gå till MP - så var skall MP få stödröster ifrån? Knappast från S heller, i några stora mängder. Snarast tycks S kapitalisera på MP i nuläget. Både L och MP har svårigheter, men det kan ändå inte uteslutas att MP klarar sig även denna gång.

MP har sjabblat bort båda sina starka kort genom att vi nu så tydligt ser konsekvenserna av frontalkrocken mellan massinvandringen och miljöpolitiken.

Jag har ärligt lite svårt se var de skulle få sina väljare ifrån. Tidigare ville socialdemokraterna ha en partner, men MP var så jävliga att samarbeta med att det är med en stor lättnad socialdemokraterna nu kör vidare själva i regeringen.

Vänstern är mycket mer konsekvent och pålitlig som samarbetspartner om man nu vill stödja sig mot någon.

Jag tror även att C förlorar där. S kommer att samarbeta med vänstern oavsett vad C säger.

V har ju även lite försynt visat att det går utmärkt att samarbeta med SD i sakfrågor. Det har öppnat upp dörren för S att också göra det. Det ger att C och MP nu inte kommer någon vart med sina stängda dörrar.
Citera
2022-01-07, 11:49
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
MP har sjabblat bort båda sina starka kort genom att vi nu så tydligt ser konsekvenserna av frontalkrocken mellan massinvandringen och miljöpolitiken.

Jag har ärligt lite svårt se var de skulle få sina väljare ifrån. Tidigare ville socialdemokraterna ha en partner, men MP var så jävliga att samarbeta med att det är med en stor lättnad socialdemokraterna nu kör vidare själva i regeringen.

Vänstern är mycket mer konsekvent och pålitlig som samarbetspartner om man nu vill stödja sig mot någon.

Jag tror även att C förlorar där. S kommer att samarbeta med vänstern oavsett vad C säger.

V har ju även lite försynt visat att det går utmärkt att samarbeta med SD i sakfrågor. Det har öppnat upp dörren för S att också göra det. Det ger att C och MP nu inte kommer någon vart med sina stängda dörrar.

Det kan vara så. Emedan V vågat samarbeta med SD, så kan mycket väl S också göra detta vid behov.

Det måste nog anses vara en tydlig indikator på MP:s problem, att samtidigt som väljarna placerar klimat- och miljöfrågorna tämligen högt på agendan, så lyckas inte MP alls kapitalisera på detta. Här borde fö M och KD ha goda möjligheter att kapitalisera genom att driva på om kärnkraft som det klimatsmarta alternativet. Men, hittills tycks man inte ha haft några framgångar i OU på detta tema.
Citera
2022-01-07, 11:51
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself

Jag har ärligt lite svårt se var de skulle få sina väljare ifrån.

En stor del väljare bestämmer sig när de kliver in i vallokalen. De ser ordet miljö på en av lapparna och tänker ja miljön är ju viktig, den tar jag. Slut på tänkandet lämnar vallokalen för att inte tänka på politik förens det är dags nästa gång om 4 år.

Ja Maggan har synat Annie Lööfs bluff. Vad ska hon ta vägen? Ensamt oppositionsparti mot båda kanter håller inte i längden.
Citera
2022-01-07, 11:52
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det visade sig ju hur mycket makt det var när han mobbades ut ur M. Dvs det är inte alls särskilt mycket makt. Hur mycket har en sådan som Thomas Gür åstadkommit med alla sina följare och artiklar i tidningar över loppet av minst 25 år? Svar = Ingenting på 25 år, absolut ingenting i reel politik.

Kan Bali åstadkomma någon större politisk förändring utanför M än Thomas Gür? Svar nej. Och detta vet M.

För övrigt har M's tapp inget med Bali att göra. Det kan helt skyllas på att Tuffe Uffe är svag och inte på något vis en värdig motståndare till Magdalena Andersson. M vägrar dessutom att bilda regering med SD, det tror jag spelar rol, de kör på sitt sätt samma retorik som inför 2018. Väljarna vet helt enkelt inte var de har den lilla hala vesslan.
Det är precis där som skon klämmer, det förbannade velandet på högersidan.
Återigen så vet inte väljaren vad M vill vad det gäller ett trovärdigt regeringsalternativ. Vem kommer inte ihåg vad som skedde innan det senaste valet? SD kröp för M, M kröp för C och C kröp för S/MP.

Jag har haft mina duster i tråden vad det gäller vikten av att presentera ett trovärdigt regeringsalternativ väl innan ett val. Idag så vet man inte vad Kristersson vill. Han tramsar och är oklar vad det gäller SD. Jag tror att väljarna vill ha klargjort om M är redo för ett fullt samarbete med SD eller en totalvägran. Allt annat skapar oreda och oklarhet.
M håller dörren öppen för samarbete med L och C, samtidigt som C totalvägrar allt samarbete med SD (direkt såväl som indirekt) och L flummar i mörkret vad det gäller SD.

Jag tror att M behöver en partiledare som gör klart om partiet är redo att samarbete 100% eller 0% med SD?

Nu så pushar, återigen, MSM för en M/S regering. Även här så tror jag att väljarna kräver en absolut klarhet i M's avsikt. Väljarna vill helt enkelt veta vilket trovärdigt regeringsalternativ det skall röstas på.
Citera
2022-01-07, 11:59
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det kan vara så. Emedan V vågat samarbeta med SD, så kan mycket väl S också göra detta vid behov.

Det måste nog anses vara en tydlig indikator på MP:s problem, att samtidigt som väljarna placerar klimat- och miljöfrågorna tämligen högt på agendan, så lyckas inte MP alls kapitalisera på detta. Här borde fö M och KD ha goda möjligheter att kapitalisera genom att driva på om kärnkraft som det klimatsmarta alternativet. Men, hittills tycks man inte ha haft några framgångar i OU på detta tema.
Jag tror att MP's stora problem är motståndet mot kärnkraft och Svensk industri. Vanliga sossar ser nog sitt partis samarbete med MP som en orsak till att rösta på SD/M.
MP för och har fört en synnerligen arbetarfientlig politik.
Magdalena hade aldrig fått dessa siffror om hon hade fortsatt fram till valet med en regering som inkluderade MP. Never!

MP som en samarbetspartner ses nog av de flesta som en börda, oavsett om det gäller sossar och rikspolitik eller moderater i Stockholm.
Citera
2022-01-07, 12:04
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Ja dessa anti-SD-liberaler är en krympande skara. C kan bara växa med politiskt okunniga och ointresserade väljare som tycker C är det godaste för stunden. Men dessa väljare verkar inte tycka det längre. Nu finns Nooshi och Magdalena. Det finns nog en grupp som kan rösta både vänster och C för att de identifierar sig som feminister, anti-rasister etc. utan att veta eller bry sig om vad det innebär. I princip alla MP-väljare hör till denna flytande grupp av PK-Woke-BLM-flummare.

MP är förstås liktydig med woke och BLM och det låga opinionssiffrorna visar att väljarna inte gillar sånt. Centern har växt på grund av nyliberaler som känner att de vill ha rätta värdegrunder. Men värdegrundshysterin är över för väljarna och med bildandet av det blågula blocket och valet av Magdalena som partiledare för S så dog den ut helt. För att värdegrunder ska fungera måste alla vara med på det som i fallet med en slags enhetlig 7klöver. M sjunker i Stockholm på grund av samarbetet med MP.

Om man vill ha konkreta händelser till nya beteenden för politik och opinion så är stöket med Cementa viktig. Valet av Magdalena och kampen mot gängkriminaliteten är det också liksom nu de höga el- och bensinpriserna. Vi kan även nämna det växande kritiken mot vindkraften. Inflationen stiger och bedömare menar att räntorna kommer att höjas vilket betyder att de med lån drabbas. USA och Tyskland har stora bekymmer med inflationen och vi drabbas allt hårdare. Det här betyder att det inte längre bara är invandrings konsekvenser som man tappat kontrollen över, utan även ekonomi och infrastruktur. Anti-rasism, feminism och identitetspolitik leder till en växande vrede: är det verkligen sverigedemokraterna vi ska varna för nu när el-priserna stiger och maten blir dyrare?
Citera
2022-01-07, 12:08
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kanske gör hon en Luriga Uffe. Att hon går gradvis fram och ger lite motstridiga signaler för att inte skapa konflikt mellan falanger inom S. Men hon har ju bara några månader på sig; Uffe har hållit på i åratal.
Maggan klippte Tro och Solidaritets vingar, något som jag tolkar som en varning till övriga aktivister inom S-ledningen.

Men, jag tror att det krävs att hon under den korta perioden fram till valet sopar upp allt elände som S tillät MP att ställa till med som en regeringspartner.

Som jag skrev i ett annat inlägg, MP har fört och för en extremt arbetarfientlig politik. Magdalena har att göra fram till valet.......för att behålla trovärdigheten.
Citera
2022-01-07, 12:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tror att MP's stora problem är motståndet mot kärnkraft och Svensk industri. Vanliga sossar ser nog sitt partis samarbete med MP som en orsak till att rösta på SD/M.
MP för och har fört en synnerligen arbetarfientlig politik.
Magdalena hade aldrig fått dessa siffror om hon hade fortsatt fram till valet med en regering som inkluderade MP. Never!

MP som en samarbetspartner ses nog av de flesta som en börda, oavsett om det gäller sossar och rikspolitik eller moderater i Stockholm.

Helt säkert, men likafullt samarbetas det med MP. Det är därför MP måste röstas ut, främst från Riksdagen. Det är att hoppas på att så många väljare begriper det, att de siffror som syns i opinionsundersökningarna och förverkligas i valresultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in