2022-01-07, 13:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Maggan klippte Tro och Solidaritets vingar, något som jag tolkar som en varning till övriga aktivister inom S-ledningen.

Men, jag tror att det krävs att hon under den korta perioden fram till valet sopar upp allt elände som S tillät MP att ställa till med som en regeringspartner.

Som jag skrev i ett annat inlägg, MP har fört och för en extremt arbetarfientlig politik. Magdalena har att göra fram till valet.......för att behålla trovärdigheten.

Blev verkligen Tro och Solidaritet vingklippta?

Var det inte en massa väsen för lite ull eller blev de näpsta på riktigt?

Visst flaggar de nu för vad man kan kalla gammal hederlig "Sossepolitik" men jag tror ju att det är mest retorik och ingen verkstad.
Citera
2022-01-07, 13:47
Avslutad
Citat:
Maggan klippte Tro och Solidaritets vingar, något som jag tolkar som en varning till övriga aktivister inom S-ledningen.

Men, jag tror att det krävs att hon under den korta perioden fram till valet sopar upp allt elände som S tillät MP att ställa till med som en regeringspartner.

Som jag skrev i ett annat inlägg, MP har fört och för en extremt arbetarfientlig politik. Magdalena har att göra fram till valet.......för att behålla trovärdigheten.

När/hur klippte hon deras vingar? Det har jag missat.

Apropå Tuffe Uffe (och EBT) så tror jag att planen är att säga att man går till val på att bilda en borgerlig regering som ska driva borgerlig politik, och när sedan valet är över så vänder man ryggen åt SD ännu en gång och säker istället samarbete med (S). för landets bästa.

M/KD vet att de inte får egen majoritet och de har en vänlig attityd till SD fram till valet eftersom de inte vill förlora väljare till SD.

Med det sagt så tror jag att en S/M-samlingsregering kan bli riktigt bra för Sverige.
Citera
2022-01-07, 13:50
Medlem
Det är verkligen trist att man inte kan lita på politikerna utan de går helt egna vägar oavsett vad väljarna vill. Det säger nog ganska mycket om hur svårt det blivit för väljarna nu.
Citera
2022-01-07, 15:18
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Tyvärr blev de inte uteslutna ur det verkställande utskottet. De vann i omröstningen under partikongressen. Men bara det att frågan fördes på tal och hade stort stöd säger en del och är givetvis en signal till andra om att inte sabba den nya riktningen. Vi har ju inte heller sett några klagomål inom partiet trots de relativt kraftiga tag man lagt fram mot stök och kriminalitet. När S hade kongress 2014 med Löfven fanns inga frågor alls med om invandringen, nu 2021 blev det en huvudfråga.

Varken Sahlin eller Löfven borde ha valts som partiledare. Nu när Magdalena valdes in fick Göran Persson tårar. Ingvar Carlsson medverkade inte i någon intervju, men han är den som mest har ivrat för Magdalena. På något sätt påminner hon om Carlsson. Han hade samma samordnande uppgift bakom partiet innan han tog över efter Palme. Om Carlsson brukar man säga att han var mer lik Tage Erlander än Erlander sig själv. Det är den traditionen som är idealet för S och nu hoppas man på Magdalena.
Citera
2022-01-07, 15:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Tyvärr blev de inte uteslutna ur det verkställande utskottet. De vann i omröstningen under partikongressen. Men bara det att frågan fördes på tal och hade stort stöd säger en del och är givetvis en signal till andra om att inte sabba den nya riktningen. Vi har ju inte heller sett några klagomål inom partiet trots de relativt kraftiga tag man lagt fram mot stök och kriminalitet. När S hade kongress 2014 med Löfven fanns inga frågor alls med om invandringen, nu 2021 blev det en huvudfråga.

Varken Sahlin eller Löfven borde ha valts som partiledare. Nu när Magdalena valdes in fick Göran Persson tårar. Ingvar Carlsson medverkade inte i någon intervju, men han är den som mest har ivrat för Magdalena. På något sätt påminner hon om Carlsson. Han hade samma samordnande uppgift bakom partiet innan han tog över efter Palme. Om Carlsson brukar man säga att han var mer lik Tage Erlander än Erlander sig själv. Det är den traditionen som är idealet för S och nu hoppas man på Magdalena.

Väl fångat. Det känns faktiskt lite lättare att andas nu när (S) äntligen fått en kompetent partiledare igen (sist var det som du skriver Persson) Funderar faktiskt själv på att rösta på (S) för första gången i mitt liv (är 50+). Men en del punkter måste då vara på plats annars blir det en proteströst på SD igen.

(Borgerligt kan jag inte längre tänka mig att rösta, de borgerliga är för svaga och vill inte vinna, och man kan inte lita på dem. Jag vill dessutom höja pensionerna så mycket som möjligt.)

1. S måste visa att man menar allvar avseende migration/integration.
2. S måste visa att man menar allvar avseende kriminaliteten.
3. S måste ta ställning för mer kärnkraft inte bara i EU utan även Sverige.
4. Det måste vara uppenbart att MP åker ut.
5. S måste ta ställning för att Sverige ska gå med i NATO snarast möjligt. Inget jag tidigare brunnit för men efter Putins krav om att Finland/Sverige aldrig får bli NATO-medlemmar så bör vi omgående bli NATO-medlemmar. Visar vi svaghet så har Putin vunnit och Sverige blir då en vasallstat till Ryssland.
Citera
2022-01-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
5. S måste ta ställning för att Sverige ska gå med i NATO snarast möjligt. Inget jag tidigare brunnit för men efter Putins krav om att Finland/Sverige aldrig får bli NATO-medlemmar så bör vi omgående bli NATO-medlemmar. Visar vi svaghet så har Putin vunnit och Sverige blir då en vasallstat till Ryssland.
Ska Ryssland avgöra om Sverige ska gå med i NATO eller ska vi bestämma det själva? Om Putin säger att du inte får hoppa från en bro, måste du då göra just det för att visa att du inte tar order från Kreml?
Citera
2022-01-07, 16:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Kul också att korv-med-bröd-killens fru är aktiv i den islamistföreningen.

Det skall bli intressant att se om det blir någon motreaktion från "MP-falangen" i S. Många har de senaste året låtit precis som miljöpartister, en S tant stod i EU-parlamentet och babblade om Greta! Blir det inte det utan alla sossar blir betongsossar på ett par månader så säger det mycket om S som organisation.

Groucho Marx och Sosseriet: "Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others."
Citera
2022-01-07, 16:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ska Ryssland avgöra om Sverige ska gå med i NATO eller ska vi bestämma det själva? Om Putin säger att du inte får hoppa från en bro, måste du då göra just det för att visa att du inte tar order från Kreml?

Hur bör Sverige möta det ryska kravet enligt dig? Finns det ens ett ryskt hot mot Finland/Sverige enligt dig?
Citera
2022-01-07, 17:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är rimligt att bedöma att MP överlevde i Riksdagen genom att Fi kollapsade och många av deras väljare gick till MP (och V). Nu finns inget Fi kvar att kapitalisera på. V-väljarna lär nog inte gå till MP - så var skall MP få stödröster ifrån? Knappast från S heller, i några stora mängder. Snarast tycks S kapitalisera på MP i nuläget. Både L och MP har svårigheter, men det kan ändå inte uteslutas att MP klarar sig även denna gång.
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
MP har sjabblat bort båda sina starka kort genom att vi nu så tydligt ser konsekvenserna av frontalkrocken mellan massinvandringen och miljöpolitiken.
Jag har ärligt lite svårt se var de skulle få sina väljare ifrån. Tidigare ville socialdemokraterna ha en partner, men MP var så jävliga att samarbeta med att det är med en stor lättnad socialdemokraterna nu kör vidare själva i regeringen.

Vänstern är mycket mer konsekvent och pålitlig som samarbetspartner om man nu vill stödja sig mot någon. Jag tror även att C förlorar där. S kommer att samarbeta med vänstern oavsett vad C säger. V har ju även lite försynt visat att det går utmärkt att samarbeta med SD i sakfrågor. Det har öppnat upp dörren för S att också göra det. Det ger att C och MP nu inte kommer någon vart med sina stängda dörrar.

Poängen med stödröster är ju att man taktikröstar på ett parti som inte är ens favorit; för att deras mandat behövs. Så nog kan de få stödröster. Avgörande blir nog hur lågt de ligger i OU. De skall ned på L-nivåer så att det känns bortkastat att rösta på dem, de skall vara så lågt i OU att t.o.m. deras fåtaliga kärnväljare inte vill kasta bort sin röst utan röstar på V-S-C istället.
Citera
2022-01-07, 17:13
Medlem
Citat:
Hur bör Sverige möta det ryska kravet enligt dig? Finns det ens ett ryskt hot mot Finland/Sverige enligt dig?
Finland har sagt att man bestämmer självt om man ska gå med i NATO. Vi skulle kunna säga samma sak om vi tycker att vi bör reagera på något sätt, vilket jag själv inte ser nödvändigheten av. Vad vi INTE ska göra är att gå med i NATO i strid mot folkmajoritetens vilja bara för att Putin sagt något på en presskonferens. Ska vi gå med i NATO så ska det vara i bred politisk enighet och efter ett tydligt utslag i en folkomröstning.

Din andra fråga om hur jag som icke-expert i säkerhetspolitiska frågor ser på stabiliteten i Östersjön är inte relevant för frågeställningen vi diskuterar.
Citera
2022-01-07, 17:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Finland har sagt att man bestämmer självt om man ska gå med i NATO. Vi skulle kunna säga samma sak om vi tycker att vi bör reagera på något sätt, vilket jag själv inte ser nödvändigheten av. Vad vi INTE ska göra är att gå med i NATO i strid mot folkmajoritetens vilja bara för att Putin sagt något på en presskonferens. Ska vi gå med i NATO så ska det vara i bred politisk enighet och efter ett tydligt utslag i en folkomröstning.

Din andra fråga om hur jag som icke-expert i säkerhetspolitiska frågor ser på stabiliteten i Östersjön är inte relevant för frågeställningen vi diskuterar.

Folkmajoritetens åsikter är totalt irrelevant för min del. Det som är bäst bör genomföras oavsett pöbelns åsikter om detta (någon folkomröstning ska vi absolut inte ha). Nu är Sverige dock tyvärr en demokrati och inte en teknokrati, så då får man titta på vad partierna föreslår och rösta på det som man tycker är lämpligast linje framåt. De punkter jag framfört som villkor för att jag ska rösta på (S) står kvar.

Hur ställer sig SD till NATO förresten? Har för mig att de är för medlemskap numera, men om de inte är det så kan jag inte rösta på dem. Det är illa nog att de är anti-EU, men det har jag hittills kunnat ducka genom att rösta M till EU.

Kärnkraft och NATO-medlemskap = Val 2022's två viktigaste frågor.
Citera
2022-01-07, 18:30
Medlem
Citat:
Folkmajoritetens åsikter är totalt irrelevant för min del. Det som är bäst bör genomföras oavsett pöbelns åsikter om detta (någon folkomröstning ska vi absolut inte ha). Nu är Sverige dock tyvärr en demokrati och inte en teknokrati, så då får man titta på vad partierna föreslår och rösta på det som man tycker är lämpligast linje framåt. De punkter jag framfört som villkor för att jag ska rösta på (S) står kvar.

Hur ställer sig SD till NATO förresten? Har för mig att de är för medlemskap numera, men om de inte är det så kan jag inte rösta på dem. Det är illa nog att de är anti-EU, men det har jag hittills kunnat ducka genom att rösta M till EU.

Kärnkraft och NATO-medlemskap = Val 2022's två viktigaste frågor.

Vad spelar detta ens för någon roll i takt med att den svenska befolkningen har bytts ut och blivit en minoritet svenskar, tillsammans med en annan minoritet utav muslimer kombinerat med nån sorts nordisk kreolbaserad fenotyp? Inte ett skit. Åt helvete med dina 1900-tals inställningar till partipolitik och taktiserande. Du är en boomer som lever kvar i det förgångna, precis vad som har lett till att det Sverige som du växte upp i- sjunger på sista versen.
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2022-01-07 kl. 18:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in