2022-01-06, 18:13
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Rotation är nog demokratiskt önskvärt, men vi får nog se realistiskt på saken. Om ett parti åker ut 2022 så är redan det en sensation. Skulle det bli två partier som åker ut, så är det närmast en sjua på Richterskalan. Vi får väl se vad OU säger framöver.

Oavsett om det blir ett eller två partier som åker ut, så kommer jag fira stort. Störst firande blir den dagen MP åker ur riksdagen, vilket kan bli på samma dag som "L". Jag lär inte vara nykter på valkvällen.
Citera
2022-01-06, 18:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, för oss som får grava allergiska problem av att lyssna på DDR-radio, kan du ge en liten hint om vad de ansåg vara viktigt i valet?

Jo, för all del.

Man diskuterade kring vissa långsiktiga frågor, såsom sjukvård, skola och ekonomin, men också mera konjunkturella frågor, dvs sådana som kan bli mer eller viktiga beroende på läget, främst invandring, skjutningar och energi. En fråga som diskuterades, som var litet särskild, var i vilken utsträckning en kvinnlig statsminister i sig drar väljare (det trodde man inte särskilt), men också hur det går för de olika ledarna beroende på valutgången. Man trodde nog att Kristersson låg skrynkligt till om M inte bildar regering efter valet. Åtminstone någon trodde att det parti som potentiellt kan få väljare att flytta över blockgränsen var SD.

Om Du sätter hörselkåpor på högtalarna, så kan Du nog ha i alla fall viss behållning av att lyssna själv.
Citera
2022-01-06, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larmknappen
Det här skulle jag vara glad över att få synpunkter på:

1. Varför backar moderaterna i senaste SVT/Novus med 2,5 %? Har någon koll på hur mycket exponering i de stora medierna (m) fått för kraven på vaccinpass och hårdare Corona-restriktioner? Har någon sett info om detta i Rapport, Aktuellt eller TV4 Nyheterna? Har moderaterna tappat mycket i Stockholm (p g a miljöparti-samarbetet) den senaste månaden? Beror detta i så fall på att (mp) anses ha orsakat de höga elpriserna och att moderaterna genom samarbetet i Stockholm förknippas med detta? Finns någon annan möjlig orsak till tappet?

Det börjar gå upp för fler och fler hur samhällsfarliga de Gröna Khemererna är och (M) i Stockholm samarbetar med detta skräpparti. De verkar plannera att gå till val på fortsatt samarbete med (MP) dessutom.

Svårt att se hur (M) skulle tjäna på att driva Covid-pass. Rent krasst har (M) de mest insatta väljarna och alla vet att Covid pass enbart är meningslös symbol politik som skapar irritation men inget mer....

Citat:
2. Vad kan Liberalerna göra för att höja sina opinionssiffror?

Som tur är tror jag inte att det finns något de kan göra. De skulle kanske kunna öka trovärdigheten något för att de kommer att ingå i ett regeringssamarbete med (SD) genom fler gemensamma utspel eller debattartiklar men det skulle nog skrämma bort lika många av de nuvarande väljarna som de vinner.

Eventuellt kanske försöka byta till att stödja en (S) regering igen men då acceptera att (V) ingår? Och försöka ta de (C) väljare som föredrar en (S) regering och tycker att allt krångel som Annie lööf ställer till med är löjligt.
Citera
2022-01-06, 18:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jo, för all del.

Man diskuterade kring vissa långsiktiga frågor, såsom sjukvård, skola och ekonomin, men också mera konjunkturella frågor, dvs sådana som kan bli mer eller viktiga beroende på läget, främst invandring, skjutningar och energi. En fråga som diskuterades, som var litet särskild, var i vilken utsträckning en kvinnlig statsminister i sig drar väljare (det trodde man inte särskilt), men också hur det går för de olika ledarna beroende på valutgången. Man trodde nog att Kristersson låg skrynkligt till om M inte bildar regering efter valet. Åtminstone någon trodde att det parti som potentiellt kan få väljare att flytta över blockgränsen var SD.

Om Du sätter hörselkåpor på högtalarna, så kan Du nog ha i alla fall viss behållning av att lyssna själv.

Jag får nog göra det, sätta hörselkåpor på högtalarna och spänna på mig min hemgjorda tvångströja för att inte bli totalt vansinnig när jag lyssnar, får stilla mig med min senaste bok om historia först för att åtminstone kunna försöka

Håller nog med dem i alla fall om att det inte är en kvinnlig statsminister som i första hand drar till sig väljare, de kvinnliga väljarna är ju redan överrepresenterade hos S utan min gissning blir ju den förändrade politik som signaleras nu när de blivit av med bromsklossen MP. (Om det är bara läpparnas bekännelse eller retorik får framtiden utvisa)

Kristersson ligger djävligt skrynkligt till redan nu, M lyfter ju inte och ett förlustval till så är hans saga all.
Citera
2022-01-06, 18:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Oavsett om det blir ett eller två partier som åker ut, så kommer jag fira stort. Störst firande blir den dagen MP åker ur riksdagen, vilket kan bli på samma dag som "L". Jag lär inte vara nykter på valkvällen.

Kanske skulle MP:s utgång motivera champagne. Säger jag som är nykterist.

Men, nu skall vi inte ta ut något i förskott. I Sverige säger erfarenheten att det är lättare att komma in i Riksdagen än att ramla ur, även om OU nu under en tid antytt att både L och MP ligger illa tid.
Citera
2022-01-06, 18:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Jag får nog göra det, sätta hörselkåpor på högtalarna och spänna på mig min hemgjorda tvångströja för att inte bli totalt vansinnig när jag lyssnar, får stilla mig med min senaste bok om historia först för att åtminstone kunna försöka

Håller nog med dem i alla fall om att det inte är en kvinnlig statsminister som i första hand drar till sig väljare, de kvinnliga väljarna är ju redan överrepresenterade hos S utan min gissning blir ju den förändrade politik som signaleras nu när de blivit av med bromsklossen MP. (Om det är bara läpparnas bekännelse eller retorik får framtiden utvisa)

Kristersson ligger djävligt skrynkligt till redan nu, M lyfter ju inte och ett förlustval till så är hans saga all.

Jo, både M och Kristersson har just nu opinionen mot sig, men det kan förstås ändras innan valet. poängen är nog att det är närmast omöjligt att spå alla detaljer i en valutgång.
Citera
2022-01-06, 18:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jo, både M och Kristersson har just nu opinionen mot sig, men det kan förstås ändras innan valet. poängen är nog att det är närmast omöjligt att spå alla detaljer i en valutgång.

Absolut, och med tanke på att det eventuellt kan bli två partier färre i riksdagen efter valet så är det ännu svårare att förutspå en valutgång eller resultat.

Men jag tycker fortfarande att det är lite märkligt att inte M kapitaliserar bättre på den röra som den rödgröna röran de facto är, något går inte bra i deras strategi uppenbarligen.
Citera
2022-01-06, 18:54
Medlem
Citat:
Absolut, och med tanke på att det eventuellt kan bli två partier färre i riksdagen efter valet så är det ännu svårare att förutspå en valutgång eller resultat.

Men jag tycker fortfarande att det är lite märkligt att inte M kapitaliserar bättre på den röra som den rödgröna röran de facto är, något går inte bra i deras strategi uppenbarligen.

Hur ska M kapitalisera? Alla är överens om att Magdalena är en mycket starkare partiledare än Ulf och även Jimmie för den delen. Folk har mer förtroende till henne än de två trötta gubbarna.

Ulf har alltid förlorat viktiga politiska strider, jag kommer inte på en enda gång som han vunnit. Han förlorade mot Reinfeldt i kampen om att bli ordförande för MUF, han förlorade valet 2018 trots högermajoritet och han kommer förlora ända nu. Han är en förlorare ända ut i fingerspetsarna.

Magdalena och S är totala motsatsen - de vinner och får saker gjort. Reinfeldt måste erkännas, trots min avsky för honom, att han till skillnad från Ulf är någon som får saker gjorda och vinner.
Citera
2022-01-06, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Hur ska M kapitalisera? Alla är överens om att Magdalena är en mycket starkare partiledare än Ulf och även Jimmie för den delen. Folk har mer förtroende till henne än de två trötta gubbarna.

Ulf har alltid förlorat viktiga politiska strider, jag kommer inte på en enda gång som han vunnit. Han förlorade mot Reinfeldt i kampen om att bli ordförande för MUF, han förlorade valet 2018 trots högermajoritet och han kommer förlora ända nu. Han är en förlorare ända ut i fingerspetsarna.

Magdalena och S är totala motsatsen - de vinner och får saker gjort. Reinfeldt måste erkännas, trots min avsky för honom, att han till skillnad från Ulf är någon som får saker gjorda och vinner.

Det stora strategiska misstaget M gjort är att man valde att närma sig SD gradvis, långsamt under en längre tid. Det ger bara intryck av velighet, osäkerhet och opålitlighet. När Januariavtalet stod klart skulle M slagit hela näven i bordet, tagit avstånd från C och L och samlat den återstående oppositionen (M+KD+SD) under en gemensam agenda. Då hade M haft en helt annan trovärdighet på längre sikt.
Citera
2022-01-06, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Folk har mer förtroende till henne än de två trötta gubbarna.

Du ser Magda som en fräsch flicka?
Citera
2022-01-06, 20:49
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Kanske skulle MP:s utgång motivera champagne. Säger jag som är nykterist.

Men, nu skall vi inte ta ut något i förskott. I Sverige säger erfarenheten att det är lättare att komma in i Riksdagen än att ramla ur, även om OU nu under en tid antytt att både L och MP ligger illa tid.

Det är sant. Man kan alltid fira med alkoholfritt alternativ. Men man såg hur nära MP var att åka ur riksdagen förra året, och deras stöd verkar ha minskat. Man ska inte ta ut seger i förskott, men det är troligt man inte blir alltför besviken efter nästa val, även om MP mot förmodan håller sig kvar.
Citera
2022-01-06, 23:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz

Man får vara försiktig med firandet både L och MP har alltid låga siffror i början när bara småkommuner har räknats. Sedan kommer de på slutet när storstädernas röster kommer in. SD brukar tappa på slutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in