2022-01-07, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Man vet inte hur bigbang uppkom så att inte vara öppensinnad för Gud är ignorant.
Du är lite sen in i diskussionen så förstår att du inte läst allt.
Vi är öppensinnad för att Gud kan vara ett alternativ men tillfället att tro på Gud är när det finns belägg för det. Hur vi kan hitta belägg för det vet jag inte men hittills är alla argument för en gud för dåliga.
Citera
2022-01-07, 08:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Hur kan man då avgöra om allt kommit till genom naturliga orsaker?
För att det är det enda sättet vi observerat. Om du observerat saker komma till genom onaturliga orsaker (i meningen existens, inte konstruktion), var god demonstrera det.

Citat:
Ingen som du kallar pålitlig källa kommer erkänna att parakonformitet på vissa platser motbevisar evolutionsteorin.
För att det inte gör det.
Citat:
Trots att själva evolutionsteorin skapar behovet av att långa tidsrymder ska ha förflutit mellan dessa sedimentlager som inte uppvisar tecken på erosion eller deposition. Som det står på engelska wiki så ser man en parakonformitet bland annat för att det fossila innehållet i omkringliggande lager ger att det måste ha förflutit si och så långa tidsrymder som rör sig om åtskilliga miljoner år.
Och ställen där det bevisligen förflutit lång tid? Eller finns det bara parakonformiteter överallt?

Citat:
Det är iofs lätt åtgärdat genom att ändra lite på teorin vilket ju har hänt förr.
Vilket såklart är det korrekta sättet att göra det. Man ändrar sig när man får mer information. Vad trodde du?
Citat:
Några års tjafs där några forskare mister prestige, men till slut värker man fram en "mest trolig" förklaring, ja inom det naturalistiska paradigmet då så klart.
Ja, så klart. Ingen har ju presenterat något annat. Det är ju bara att omkullkasta allt, så länge du har evidens. Kör hårt.

Citat:
För den förmenta sanningen att allt HAR blivit till genom naturliga orsaker eftersom det är naturvetenskapens begränsning, får under inga omständigheter ifrågasättas.
Klart det får ifrågasättas. Har du några fakta att presentera som ligger utanför naturalismen? Nej? Trodde väl inte det. Det är DITT FEL att det inte kommer längre, inte någon vetenskaplig begräsning.
Citera
2022-01-07, 08:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Därför vi busar så mycket (=ifrågasätter den).
Den är en petitio principii.
Vetenskapsgrenen metafysik bör definitivt vara teistisk.
Ingen vetenskap värd namnet är ateistisk till sin metod.
Ingen vetenskap är teistisk. Håll dina smutsiga tassar borta. Du har ingenting att komma med.
Citera
2022-01-07, 08:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Okej, du hängde inte med alternativt är inkapabel. Det är antagligen skälet till att du "aldrig fått några svar".

Jag är dessutom precis noll intresserad av att ge dig argument, men inteesserad av anledningarna till att människor är inbundna i sina respektive resonemang.
Jag hängde verkligen inte heller med i varför det skulle vara en profetia och nödvändigtvis måste ha kommit från en övernaturlig källa. Speciellt om man tänker på att mycket av nya testamentet är dold kamplitteratur skrivet under en period där judarna försökte befria sig från Romersk ockupation, eller har jag fel i min uppfattning?
Jag skulle verkligen uppskatta om du kunde kondensera ner den hävdade profetian så den är lättare att greppa vad som är så speciellt.
Något åt det här hållet kanske?
1. Nya testamentet hävdar att Isarel ska återskapas.
2. Israel återskapades.
Citera
2022-01-07, 09:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Man vet inte hur bigbang uppkom så att inte vara öppensinnad för Gud är ignorant.
Vad mer ska man vara öppensinnad för eller gäller det bara Gud?
För att man inte förstår hur något fungerar måste man vara öppen för att det var magi inblandat?
Citera
2022-01-07, 09:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Att vi bara kan undersöka naturen sådan den ser ut idag säger absolut ingenting om att allt tillkommit genom de processer som verkar i naturen idag.
Vilken logik har du tillämpat för att komma fram till att bara för att vi kan undersöka naturliga fenomen idag måste dessa ligga till grund för alltings tillkomst?
Induktiv logik.
Så för att vända på din fråga, vad är det som säger eftersom vi inte kan veta att det inte skett övernaturliga händelser så måste vi förhålla oss till saker som om det kan ha hänt? Måste vi vara begränsade till Bibliska sådana eller ska vi även ha i åtanke andra skapelsemyter?

Citat:
Om man metodiskt endast godkänner tolkningar av observationer i termer av naturliga orsaker, kommer man heller aldrig komma fram till något annat.
Det är ju ganska glasklart.
Man godkänner endast OBSERVATIONER. Det du efterfrågar är spekulation. Återkom med observation.

Citat:
Såg du något fel på wiki. Där stod ju att ett sätt att definiera en parakonformitet är att se de fossila lämningarna.
Ska fossil datera sedimentlager handlar det om längre tidsperioder. Annars skulle man inte påstå att det var en "unconformity" över huvud taget.
Ditt halmstrå är tämligen ointressant.

Citat:
Jo jag är medveten om att det handlar om olika världsbilder och att evolutionsteorin i sig bara är det man för tillfället använder som ursäkt att förklara vår existens. Och du är också medveten om det ser jag.
Evolution som förklaring för arternas mångfald är tämligen välgrundat. Det är knappast en "ursäkt".
Berätta exakt hur en parakonformitet skulle omöjliggöra evolution.
Citera
2022-01-07, 09:10
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det gör dig bara inkonsekvent. Om du hävdar icke-gud hypoteser så måste du också hävda icke-dfsm hypoteser.

Jag skulle åtminstone förklara det med att ditt oförstående inte bevisar ett dugg.
Vet du vad en parakonformitet är?
Citera
2022-01-07, 09:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja, och varför är konstanterna sådana de är då?
Jag visste inte att de kan vara annorlunda.

Citat:
Ja, en hypotes är en möjlig förklaring. Och?
Och det är inte en förklaring, dvs en slutsats.

Citat:
Så du hävdar att Gud inte kan finnas eftersom Gud inte fungerar på samma sätt som materia och därför skulle vara ovetenskaplig?
Nej, jag hävdar att Gud är ett påstående och att ni själva inte kan demonstrera vad ni baserar hans existens på utöver upprepning av myter.
Citat:
Det är ju vad du hävdar.
Du är alltid så flitig med dina halmgubbar.
Citat:
Men var ligger logiken i en sådan hållning?
Logiken är att jag tror inte på något ni säger eftersom ni påstår en massa strunt och försöker riva ner det som motsäger era vidskepligheter istället för att jobba på att bevisa era egna påståenden med någon som helst sanningssökande metod.
Citera
2022-01-07, 09:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vet du vad en parakonformitet är?
Det sista halmstråt du greppar för att tvinga in en förlegad världsbild?
Kanske det är din uppgift att förklara exakt vad det är i en geologisk anomali som motbevisar något och sedan redogöra för varför det bara händer på vissa ställen medans alla andra ställen har de egenskaperna du inte hittar i en parakonformitet?
Citera
2022-01-07, 09:33
Medlem
Citat:
Att vi bara kan undersöka naturen sådan den ser ut idag säger absolut ingenting om att allt tillkommit genom de processer som verkar i naturen idag.
Vilken logik har du tillämpat för att komma fram till att bara för att vi kan undersöka naturliga fenomen idag måste dessa ligga till grund för alltings tillkomst?

Om man metodiskt endast godkänner tolkningar av observationer i termer av naturliga orsaker, kommer man heller aldrig komma fram till något annat.
Det är ju ganska glasklart.

Såg du något fel på wiki. Där stod ju att ett sätt att definiera en parakonformitet är att se de fossila lämningarna.
Ska fossil datera sedimentlager handlar det om längre tidsperioder. Annars skulle man inte påstå att det var en "unconformity" över huvud taget.

Jo jag är medveten om att det handlar om olika världsbilder och att evolutionsteorin i sig bara är det man för tillfället använder som ursäkt att förklara vår existens.

Och du är också medveten om det ser jag.
Jag sa ju att det kan finnas icke naturliga orsaker men att vi inte kan avgöra detta för att vad jag vet har vi inte har någon metod att undersöka utanför den naturliga världen. Därför frågade jag om du hade någon metod för att avgöra om det finns något utanför den naturliga världen och hur vi kan undersöka den.
Så jag säger det igen, tiden att tro något är när det finns belägg för det.
Så tills vi kommer på ett sätt att undersöka den icke naturliga världen ( om den finns) så får vi nöja oss med att vi inte vet om det finns något annat än naturliga orsaker. Det är det enda rationella.
Citera
2022-01-07, 09:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag hängde verkligen inte heller med i varför det skulle vara en profetia och nödvändigtvis måste ha kommit från en övernaturlig källa. Speciellt om man tänker på att mycket av nya testamentet är dold kamplitteratur skrivet under en period där judarna försökte befria sig från Romersk ockupation, eller har jag fel i min uppfattning?
Jag skulle verkligen uppskatta om du kunde kondensera ner den hävdade profetian så den är lättare att greppa vad som är så speciellt.
Något åt det här hållet kanske?
1. Nya testamentet hävdar att Isarel ska återskapas.
2. Israel återskapades.
Hosea och Jeremia är GT, inte NT. På Jesu tid hade detta ännu inte hänt, och Jesus sa att det var Han som skulle samla alla får under sig själv. Som vi ser profeterade Jeremia att de skulle samlas av Gud under en konung som Gud skulle sända.
Ingen visste var dessa israeliter fanns. Det är först långt senare, kanske till och med först nu med vår DNA-forskning tillsammans med historieforskning, som vi kan ta reda på vart dessa förskingrade israeliter tog vägen.
Citera
2022-01-07, 11:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JONTEmedpennan
Oavsett vilken religion eller Gud ni troende tror på: Tycker ni själva att er religion låter logisk, trovärdig och sann?
Det är väl idag uppenbart att evolutionen stämmer, att Jorden inte är platt, att änglar och spöken inte existerar på riktigt, att de olika paradisen bara är föråldrade påhitt, att inget stämmer.
Att Jesus inte alls var så god som han beskrivs. Han var enligt källor pedofil, precis som munkarna i Indien och det buddistiska Sri Lanka är. Gamla testamentet förespråkar att man ska stena barn som inte lyder.
Ondskan och misären som råder i världen trots en god och allsmäktig Gud...? Vem skapade Gud, och varför skulle en omnipotent sådan ha intresse av att övervaka människor och skicka dom till helvetet respektive paradis...?

Men det är egentligen inte det jag undrar eller har synpunkter på utan hur ni får ihop er tro rent logiskt.
Hur får ni ihop era religioner och er tro rationellt och logiskt? Hur ser ni sanningen i något som för mig och andra uppenbarligen är myt rakt igenom?
Ser ni inte igenom bluffen, eller vad får er att fortsätta tro, oftast tom nästan "veta"? Skäms ni inte? Tvivlar ni inte på sanningshalten? Ställer ni er aldrig frågan huruvida ni lurar er själva, och att alltsamman är uppdiktat?

Jag uppfattar att du irriterar dig på det där, det gör jag med.

Eller rättare sagt, för mig är Bibeln är allegorisk samtidigt som det är en manual i hur man kan leva sitt liv. Men detta vet jag om världen:

Vi är energimönster. Allt som är, är energi. På grund av kvantmekaniska grejs så påverkar din existens, bara genom att leva och iakta världen och tänka så vad ska man säga, vibrerar ditt mönster. (vad hette hon, Barbara? )

Och de vibrationerna sprider sig som ringar på vattnet och replikeras och skapar nya mönster när de interfererar med andra energimönster i olika intensitet. Ibland förstärker de varandra och ibland försvagar de varandra.

Termodynamikens första huvudsats säger att energi är oförstörbar och kan heller inte skapas utan har alltid funnits.

Hur jag skohornar in Kristus i detta och tolkar Bibeln står inte i motsats till det jag vet. Tvärtom förstärker det min tro på att livet är någonting evigt.

Om livet är någonting evigt så vill jag att min sång ska vara vacker och jag vill sjunga tillsammans med andra och känna glädje i att just i den här stunden delar vi bröd och vin och det finns ljus i mörkret to coin a phrase.

Kristus död på korset ger mig etik. Buddism ger mig filosofi. De båda världarna är i total motsats, Budda var en prins som sökte sanning, Kristus var ett flyktingbarn som frivilligt lät sig avrättas hellre än att böja sig för de som satte ett pris på sanning.

Citat:
If you see your nature, you don’t need to read sutras or invoke buddhas. Erudition and knowledge are not only useless, they cloud your awareness. Doctrines are only for pointing to the mind. Once you see the mind, why pay attention to doctrines?

Så vem var Kristus? Frågan är viktigare än svaret. För svaret vet du redan. Han var du och jag. Han var oss.

I dig finns alla profeter och i dig finns alla gudar.

Tänker du förneka det? Jag tänker inte förneka det om dig.
Senast redigerad av 43dz 2022-01-07 kl. 11:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in