Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Tråden handlar inte om ditt s k argument, men frågan om hur gud behandlar en profet är synnerligen relevant, i synnerhet som Gud påstås vara god. Och det går att mänkligt avgöra om detta är rimligt eller om det är mer troligt att det är en påhittad hoistori. Vi tar det hela igen:
Hos 1:Här börjar Herrens ord genom Hpsea. Herren sade till Hosea: Gå och skaffa dig en horkvinna och horungar, ty landet horar sig bort från Herren.Då tog han Gomer, Divlajims dotter. Hon blev havande och födde honom en son. Herren sade till honom: Ge honom namnet Jisreel, ty jag skall snart straffa Jehus ätt för blodet som flöt vid Jisreel och göra slut på Israels folks kungadöme. Den dagen skall jag bryta sönder Israels båge på Jisreels slätt.Hon blev havande igen och födde en dotter. Han sade till honom: Ge henne namnet Lo Ruchama, »Hon får inte förbarmande«, ty jag kommer inte längre att förbarma mig över Israels folk utan fördriva dem. Men Judas folk skall jag förbarma mig över, jag skall rädda dem genom Herren, deras Gud. Jag skall inte rädda dem genom båge och svärd och krig eller genom hästar och ryttare.När hon hade avvant Lo Ruchama blev hon havande och födde en son. Han sade: Ge honom namnet Lo Ammi, »Inte mitt folk«, ty ni är inte mitt folk, och jag vill inte höra till er.
Nu uppkommer frågeställningarna: Har detta verkligen intraffat, eller är det en skröna där författaren tagit i litet extra för att göra storyn spektakulär.
Om man läser det hela bokstavligt måste man frågar sig varför Gud vill behandla sin profet så illa. Skulle Hosea bli mer trovärdig efter ett sådant beteende? I s f varför? Eller var det så enkelt att stackars Hosea var psykotisk och hade haft hörselhallucinationer och tyckt sig höra Guds röst?
Eller finner du ett sådant beteende av Gud gott och rimligt?
Tråden handlar enligt dig inte om ifall religiösa anser att Gud är sann?
Rimlighet bedöms efter erfarenhet, och är erfarenheten att det Bibeln säger har hänt är allt fullt rimligt.
Om vi tar det först, så ska jag lägga tiden och energin på att svara på din fråga sen. Det går nämligen till så i en diskussion att först svarar du på mitt argument, och sedan svarar jag på ditt, varpå du svarar på mitt osv.