2022-01-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Hur kan man då avgöra om allt kommit till genom naturliga orsaker?

Ingen som du kallar pålitlig källa kommer erkänna att parakonformitet på vissa platser motbevisar evolutionsteorin.
Trots att själva evolutionsteorin skapar behovet av att långa tidsrymder ska ha förflutit mellan dessa sedimentlager som inte uppvisar tecken på erosion eller deposition.
Som det står på engelska wiki så ser man en parakonformitet bland annat för att det fossila innehållet i omkringliggande lager ger att det måste ha förflutit si och så långa tidsrymder som rör sig om åtskilliga miljoner år.
Det är iofs lätt åtgärdat genom att ändra lite på teorin vilket ju har hänt förr.
Några års tjafs där några forskare mister prestige, men till slut värker man fram en "mest trolig" förklaring, ja inom det naturalistiska paradigmet då så klart.

För den förmenta sanningen att allt HAR blivit till genom naturliga orsaker eftersom det är naturvetenskapens begränsning, får under inga omständigheter ifrågasättas.
Vi vet inte om allt tillkommit genom naturliga orsaker men det ends vi vet och kan undersöka med naturvetenskapen är naturliga orsaker. Än så länge har vi bara hittat naturliga orsaker. Det betyder inte att det inte finns övernaturliga orsaker men tillfället att tro det är när det visas vara fallet.

Så du har ingen källa, bra att veta. Kan jag gissa en kreationistisk hemsida som sysslar med pseudovetenskap?
Vi har förutom geologin också med radiometrisk datering uppskattat jordens ålder till 4,5 miljarder år.

Men detta är off topic och har inget med ämnet att göra speciellt eftersom OM evolutionsteorin är falsk och OM jorden var betydligt yngre än vad all vetenskap pekar på skulle det ändå inte betyda att gudshypotesen är sann, vilket konstigt nog många teister verkar ha otroligt svårt att fatta.
Citera
2022-01-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag har presenterat det. Du får läsa.
Du har alltså inget argument och vägra att presentera det. Annars är det fritt fram att hänvisa till inlägget eller kopiera in det i ett nytt inlägg. Varsågod.
Citera
2022-01-06, 19:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Problemet har aldrig varit att Gud inte skulle förlåta botfärdiga. Problemet var våra obotfärdiga hjärtan.

Därför instiftade Gud ett nytt förbund där Kristus bor i våra hjärtan, så att vi kan älska Guds lagar. Det är detta nya förbund offerlagarna i GT vittnar om.
Gud har aldrig behövt djuroffer för att förlåta synder, bara ett hjärta som vill renas.

"The days are coming,” declares the Lord, “when I will plant the kingdoms of Israel and Judah with the offspring of people and of animals. 28Just as I watched over them to uproot and tear down, and to overthrow, destroy and bring disaster, so I will watch over them to build and to plant,” declares the Lord. 29“In those days people will no longer say,

‘The parents have eaten sour grapes,

and the children’s teeth are set on edge.’

30Instead, everyone will die for their own sin; whoever eats sour grapes—their own teeth will be set on edge.

31“The days are coming,” declares the Lord,

when I will make a new covenant

with the people of Israel

and with the people of Judah.

32It will not be like the covenant

I made with their ancestors

when I took them by the hand

to lead them out of Egypt,

because they broke my covenant,

though I was a husband to d them, e ”

declares the Lord.

33“This is the covenant I will make with the people of Israel

after that time,” declares the Lord.

I will put my law in their minds

and write it on their hearts.

I will be their God,

and they will be my people.

34No longer will they teach their neighbor,

or say to one another, ‘Know the Lord,’

because they will all know me,

from the least of them to the greatest,”

declares the Lord.

“For I will forgive their wickedness

and will remember their sins no more.”

35This is what the Lord says,

he who appoints the sun

to shine by day,

who decrees the moon and stars

to shine by night,

who stirs up the sea

so that its waves roar—

the Lord Almighty is his name:

36“Only if these decrees vanish from my sight,”

declares the Lord,

“will Israel ever cease

being a nation before me.”"

(Jeremia 31)

Och Gud höll sitt löfte. Gud samlade Juda hus och de förskingrade av Israels hus i ett nytt förbund innan Han lät templet förstöras.

Citat:
Inte heller Jesus predikade att vi skulle avfalla från Mose lag, och inte heller apostlarna. Jeremia profeterar dock om ett nytt förbund, där lagen skrivs i Israels hjärtan och inte på stentavlor.
Om Mose hade talat om att Israel redan i öknen hade detta förbund hade inte Jeremia sagt "inte ett sådant förbund som jag slöt med dem när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egyptens land, det förbund som de bröto". Alltså talade Gud genom Mose om en framtida dag. "Om du idag hör Hans röst".

Tyvärr predikar många kristna att Jesus gjorde av med lagen, men det är inte Nya Förbundets lära. Att lagen är en skuggbild är att offerriterna och prästerskapet visade vad Gud skulle göra i Messias för att rena Israel. Det betyder inte heller att den lagen är förbi, utan att den lagen nu är hos Kristus. Så förstördes också templet så att offrandet blev omöjligt.

Det är inte en annan lag Gud skriver i hjärtat, utan samma lag. Guds lag.

Citat:
"6Gomer conceived again and gave birth to a daughter. Then the Lord said to Hosea, “Call her Lo-Ruhamah (which means “not loved”), for I will no longer show love to Israel, that I should at all forgive them. 7Yet I will show love to Judah; and I will save them—not by bow, sword or battle, or by horses and horsemen, but I, the Lord their God, will save them.”

8After she had weaned Lo-Ruhamah, Gomer had another son. 9Then the Lord said, “Call him Lo-Ammi (which means “not my people”), for you are not my people, and I am not your God. b

10“Yet the Israelites will be like the sand on the seashore, which cannot be measured or counted. In the place where it was said to them, ‘You are not my people,’ they will be called ‘children of the living God.’ 11The people of Judah and the people of Israel will come together; they will appoint one leader and will come up out of the land, for great will be the day of Jezreel. c"

https://biblehub.com/niv/hosea/1.htm

Ändå återvände aldrig Israels hus. Somliga hävdar att eftersom somliga flydde från norra riket (alltså Israels hus) till det södra (Juda hus) är profetian ändå uppfyllld, men det är att vrida till det. På många andra ställen säger Gud att Han själv ska församla alla sina får. Så var är de? Observera att Juda skulle räddas ur Babylon men inte Jisreel (Israels hus)!

"9But you are a chosen people, a royal priesthood, a holy nation, God’s special possession, that you may declare the praises of him who called you out of darkness into his wonderful light. 10Once you were not a people, but now you are the people of God; once you had not received mercy, but now you have received mercy."
https://biblehub.com/niv/1_peter/2.htm

Citat:
Jag vill förtydliga att Jeremia uppenbart talar om att det nya förbundet stiftar Gud när Gud samlar de förskingrade fåren, liksom Hosea utvecklar i detalj att det handlar om att samla Israels hus efter det att dessa fördrivits. Det är också trådens ämne eftersom vad som kan anses sannolikt bör baseras på ifall det profeterna talat upofyllts eller ej.

Jeremia 23;
"Woe to the shepherds who are destroying and scattering the sheep of my pasture!” declares the Lord. 2Therefore this is what the Lord, the God of Israel, says to the shepherds who tend my people: “Because you have scattered my flock and driven them away and have not bestowed care on them, I will bestow punishment on you for the evil you have done,” declares the Lord. 3“I myself will gather the remnant of my flock out of all the countries where I have driven them and will bring them back to their pasture, where they will be fruitful and increase in number. 4I will place shepherds over them who will tend them, and they will no longer be afraid or terrified, nor will any be missing,” declares the Lord.

5“The days are coming,” declares the Lord,

“when I will raise up for David a a righteous Branch,

a King who will reign wisely

and do what is just and right in the land.

6In his days Judah will be saved

and Israel will live in safety.

This is the name by which he will be called:

The Lord Our Righteous Savior.

7“So then, the days are coming,” declares the Lord, “when people will no longer say, ‘As surely as the Lord lives, who brought the Israelites up out of Egypt,’ 8but they will say, ‘As surely as the Lord lives, who brought the descendants of Israel up out of the land of the north and out of all the countries where he had banished them.’ Then they will live in their own land.”"

Observera att prästerna skulle tas ifrån sitt prästerskap! Gud skulle själv ta över deras roll!

Jesus sa att Han skulle församla fåren. Det gjorde Han också, och vi kan följa Josefs migration från de ställen assyrierna placerade dem, åtminstone stegvis. De kom till Europa, både söder ifrån och via östra Asien.

Med andra ord; så sant JHVH lever, Han som samlade de förlorade fåren på ett vis precis ingen människa kunde ha tänkt ut!

GOD of Your promise

https://youtu.be/GfVd5x9W1Xc

Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Du har alltså inget argument och vägra att presentera det. Annars är det fritt fram att hänvisa till inlägget eller kopiera in det i ett nytt inlägg. Varsågod.
Försök häng med!
Citera
2022-01-06, 19:40
Medlem
Citat:
Försök häng med!
Du menar att en förutsägelse skulle vara ett logiskt argument? Skämtar Du?
Det är inte ens en bra förutsägelse.
Aja nu har du gett mig ett försök till argument I alla fall det ska du få credd för även om det är ett väldigt dåligt argument.
Citera
2022-01-06, 19:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du menar att en förutsägelse skulle vara ett logiskt argument? Skämtar Du?
Det är inte ens en bra förutsägelse.
Aja nu har du gett mig ett försök till argument I alla fall det ska du få credd för även om det är ett väldigt dåligt argument.
Givetvis är en profetia av det slaget ett logiskt argument för att Bibeln inte är till genom människors vilja.

Om du inte begriper att det jag tog upp är en profetia som endast någon "övernaturlig" kunnat ge så har du antingen inte förstått rätt, eller så är du inkapabel att följa logiska resonemang.
Citera
2022-01-06, 20:05
Medlem
Citat:
Givetvis är en profetia av det slaget ett logiskt argument för att Bibeln inte är till genom människors vilja.

Om du inte begriper att det jag tog upp är en profetia som endast någon "övernaturlig" kunnat ge så har du antingen inte förstått rätt, eller så är du inkapabel att följa logiska resonemang.
Om du inte vet vad en självuppfyllande profetia är så vet jag inte vad jag ska säga för att du ska förstå. Sen kan du tänka efter lite om en profetia skulle gå in om man kan sägs varför det gick in. Ledtråd det kan man inte.
Citera
2022-01-06, 20:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Om du inte vet vad en självuppfyllande profetia är så vet jag inte vad jag ska säga för att du ska förstå. Sen kan du tänka efter lite om en profetia skulle gå in om man kan sägs varför det gick in. Ledtråd det kan man inte.
Okej, du hängde inte med alternativt är inkapabel. Det är antagligen skälet till att du "aldrig fått några svar".

Jag är dessutom precis noll intresserad av att ge dig argument, men inteesserad av anledningarna till att människor är inbundna i sina respektive resonemang.
Citera
2022-01-06, 20:42
Medlem
Citat:
Huruvida du eller någon annan anser att Gud är bussig mot Hosea eller ej är irrelevant för argumentet jag framförde. Bemöt mitt argument istället!

Tråden handlar inte om ditt s k argument, men frågan om hur gud behandlar en profet är synnerligen relevant, i synnerhet som Gud påstås vara god. Och det går att mänkligt avgöra om detta är rimligt eller om det är mer troligt att det är en påhittad hoistori. Vi tar det hela igen:

Hos 1:Här börjar Herrens ord genom Hpsea. Herren sade till Hosea: Gå och skaffa dig en horkvinna och horungar, ty landet horar sig bort från Herren.Då tog han Gomer, Divlajims dotter. Hon blev havande och födde honom en son. Herren sade till honom: Ge honom namnet Jisreel, ty jag skall snart straffa Jehus ätt för blodet som flöt vid Jisreel och göra slut på Israels folks kungadöme. Den dagen skall jag bryta sönder Israels båge på Jisreels slätt.Hon blev havande igen och födde en dotter. Han sade till honom: Ge henne namnet Lo Ruchama, »Hon får inte förbarmande«, ty jag kommer inte längre att förbarma mig över Israels folk utan fördriva dem. Men Judas folk skall jag förbarma mig över, jag skall rädda dem genom Herren, deras Gud. Jag skall inte rädda dem genom båge och svärd och krig eller genom hästar och ryttare.När hon hade avvant Lo Ruchama blev hon havande och födde en son. Han sade: Ge honom namnet Lo Ammi, »Inte mitt folk«, ty ni är inte mitt folk, och jag vill inte höra till er.

Nu uppkommer frågeställningarna: Har detta verkligen intraffat, eller är det en skröna där författaren tagit i litet extra för att göra storyn spektakulär.
Om man läser det hela bokstavligt måste man frågar sig varför Gud vill behandla sin profet så illa. Skulle Hosea bli mer trovärdig efter ett sådant beteende? I s f varför? Eller var det så enkelt att stackars Hosea var psykotisk och hade haft hörselhallucinationer och tyckt sig höra Guds röst?

Eller finner du ett sådant beteende av Gud gott och rimligt?
Citera
2022-01-06, 22:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Tråden handlar inte om ditt s k argument, men frågan om hur gud behandlar en profet är synnerligen relevant, i synnerhet som Gud påstås vara god. Och det går att mänkligt avgöra om detta är rimligt eller om det är mer troligt att det är en påhittad hoistori. Vi tar det hela igen:

Hos 1:Här börjar Herrens ord genom Hpsea. Herren sade till Hosea: Gå och skaffa dig en horkvinna och horungar, ty landet horar sig bort från Herren.Då tog han Gomer, Divlajims dotter. Hon blev havande och födde honom en son. Herren sade till honom: Ge honom namnet Jisreel, ty jag skall snart straffa Jehus ätt för blodet som flöt vid Jisreel och göra slut på Israels folks kungadöme. Den dagen skall jag bryta sönder Israels båge på Jisreels slätt.Hon blev havande igen och födde en dotter. Han sade till honom: Ge henne namnet Lo Ruchama, »Hon får inte förbarmande«, ty jag kommer inte längre att förbarma mig över Israels folk utan fördriva dem. Men Judas folk skall jag förbarma mig över, jag skall rädda dem genom Herren, deras Gud. Jag skall inte rädda dem genom båge och svärd och krig eller genom hästar och ryttare.När hon hade avvant Lo Ruchama blev hon havande och födde en son. Han sade: Ge honom namnet Lo Ammi, »Inte mitt folk«, ty ni är inte mitt folk, och jag vill inte höra till er.

Nu uppkommer frågeställningarna: Har detta verkligen intraffat, eller är det en skröna där författaren tagit i litet extra för att göra storyn spektakulär.
Om man läser det hela bokstavligt måste man frågar sig varför Gud vill behandla sin profet så illa. Skulle Hosea bli mer trovärdig efter ett sådant beteende? I s f varför? Eller var det så enkelt att stackars Hosea var psykotisk och hade haft hörselhallucinationer och tyckt sig höra Guds röst?

Eller finner du ett sådant beteende av Gud gott och rimligt?
Att Gud skulle kalla människor för horkvinnor och horungar är förstås inte sant. Troligare har någon lyckats lagt till något som ska föreställa en symbolisk text.
Citera
2022-01-06, 22:09
Medlem
styckets avatar
Citat:
Vi vet inte om allt tillkommit genom naturliga orsaker men det ends vi vet och kan undersöka med naturvetenskapen är naturliga orsaker. Än så länge har vi bara hittat naturliga orsaker. Det betyder inte att det inte finns övernaturliga orsaker men tillfället att tro det är när det visas vara fallet.

Så du har ingen källa, bra att veta. Kan jag gissa en kreationistisk hemsida som sysslar med pseudovetenskap?
Vi har förutom geologin också med radiometrisk datering uppskattat jordens ålder till 4,5 miljarder år.

Men detta är off topic och har inget med ämnet att göra speciellt eftersom OM evolutionsteorin är falsk och OM jorden var betydligt yngre än vad all vetenskap pekar på skulle det ändå inte betyda att gudshypotesen är sann, vilket konstigt nog många teister verkar ha otroligt svårt att fatta.

Man vet inte hur bigbang uppkom så att inte vara öppensinnad för Gud är ignorant.
Citera
2022-01-06, 22:15
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:

Att vi bara kan undersöka naturen sådan den ser ut idag säger absolut ingenting om att allt tillkommit genom de processer som verkar i naturen idag.
Vilken logik har du tillämpat för att komma fram till att bara för att vi kan undersöka naturliga fenomen idag måste dessa ligga till grund för alltings tillkomst?

Om man metodiskt endast godkänner tolkningar av observationer i termer av naturliga orsaker, kommer man heller aldrig komma fram till något annat.
Det är ju ganska glasklart.

Såg du något fel på wiki. Där stod ju att ett sätt att definiera en parakonformitet är att se de fossila lämningarna.
Ska fossil datera sedimentlager handlar det om längre tidsperioder. Annars skulle man inte påstå att det var en "unconformity" över huvud taget.

Jo jag är medveten om att det handlar om olika världsbilder och att evolutionsteorin i sig bara är det man för tillfället använder som ursäkt att förklara vår existens.

Och du är också medveten om det ser jag.
Citera
2022-01-06, 22:19
Medlem
Citat:
Okej, du hängde inte med alternativt är inkapabel. Det är antagligen skälet till att du "aldrig fått några svar".

Jag är dessutom precis noll intresserad av att ge dig argument, men inteesserad av anledningarna till att människor är inbundna i sina respektive resonemang.

Det går dessutom inte att bevisa att det funnits vare sig ett gammalt eller ett nytt förbund. Det är bara påståenden i bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in