2022-01-06, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
I vanliga fall så kan man ha en viss uppfattning om hur någon resonerar i politikforumet, men när det gäller covid så är spännvidden alltför stor.

Somliga anser, att sjukhusen inte har varit överbelastade - rapporteringen om detta är en stor konspiration och komplott. Sjukhuspersonalen har aldrig haft så lite att göra som under pandemin. Andra (däribland jag) anser att det är uppenbart nonsens.

Somliga anser, att då antalet döda inte är i samma härad som digerdöden (då 1/3 - 2/3 av befolkningen i Sverige dog) så har det inte funnits ngn anledning för regering och myndigheter att agera. Andra (däribland jag) anser, att det är uppenbart orimligt att ha 1300-talet som referens för vad en regering kan och bör göra.

Jag kan inte blicka in i hjärna, varför jag inte har en susning vad just DU anser vara troligt eller rimligt. Trafikverket skulle vara överlyckliga, om de kunde halvera risker i trafiken.

Vad är detta för trams? Är detta helt allvarligt ett svar på mitt inlägg angående absolut och relativ riskreducering? Anmäld för OT.
Citera
2022-01-06, 11:03
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetaldAvSoros
Det där är ren bullshit. Det som faktiskt har hänt är att Emergency Use Authorisation (EUA) har dragits tillbaka för ett specifikt PCR-test som CDC tillhandahöll fram tills årskiftet. Det är inte för att testet inte fungerar utan för att det nu finns andra PCR-test för covid på marknaden godkända med EUA. Ursprunget till den här myten är ett informationsbrev som har vantolkas, antingen av illvillighet eller av inkompetens. Det är för övrigt samma brev som används som "bevis" för att PCR-testet inte kan skilja på covid och på influensa, också det är bullshit.

Ursprungligt informationsbrev: https://www.cdc.gov/csels/dls/locs/2021/07-21-2021-lab-alert-Changes_CDC_RT-PCR_SARS-CoV-2_Testing_1.html
Förtydligande: https://www.cdc.gov/csels/dls/locs/2021/08-02-2021-lab-alert-Clarifications_about_Retirement_CDC_2019_Novel_Cor onavirus_1.html

Ok. Om du nu vet att det är bullshit så kan du förklara hur PCR testen skiljer på vanligt influensa virus och Covid-19 virus.

Väntar med spänning.. Eller är det du som svamlar bullshit? 😁
Citera
2022-01-06, 11:08
Medlem
Citat:
I vanliga fall så kan man ha en viss uppfattning om hur någon resonerar i politikforumet, men när det gäller covid så är spännvidden alltför stor.

Somliga anser, att sjukhusen inte har varit överbelastade - rapporteringen om detta är en stor konspiration och komplott. Sjukhuspersonalen har aldrig haft så lite att göra som under pandemin. Andra (däribland jag) anser att det är uppenbart nonsens.

Somliga anser, att då antalet döda inte är i samma härad som digerdöden (då 1/3 - 2/3 av befolkningen i Sverige dog) så har det inte funnits ngn anledning för regering och myndigheter att agera. Andra (däribland jag) anser, att det är uppenbart orimligt att ha 1300-talet som referens för vad en regering kan och bör göra.

Jag kan inte blicka in i hjärna, varför jag inte har en susning vad just DU anser vara troligt eller rimligt. Trafikverket skulle vara överlyckliga, om de kunde halvera risker i trafiken.
Hur mycket resurser och restriktioner ska man sätta in på vägarna för att minska dödligheten från två till en person om år? Bygga om alla vägar?
Citera
2022-01-06, 11:19
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Jag tycker att just du ska hålla dig till officiella siffror.
Ska vi titta lite på dem?

Ca 15000 avlidna med covid, inte av som Anders Tegnell påpekar.

Men som Tegnell påpekar så har FHM en väldigt bred definition av vilka som räknas med i statistiken och det är alltså inte 15000 som dött av covid.
Källa: https://m.youtube.com/watch?v=IcuNAJOaIJI&feature=youtu.be
Ungefär strax innan 20 minuter

Det finns två olika sätt att räkna döda i covid-19 i Sverige.

Folkhälsomyndigheten statistik visar antalet avlidna inom 30 dagar efter konstaterad smitta. FHM skriver:

Citat:
Statistiken visar antalet personer med laboratoriebekräftad covid-19 som avlidit, oavsett dödsorsak, och är rapporterade som avlidna i databasen SmiNet. Dödsfallen har antingen rapporterats avlidna av behandlande läkare eller avlidit enligt folkbokföringen inom 30 dagar efter en covid-19 diagnos. I ett begränsat antal fall kan det vara känt av Smittskyddsenheten att dödsorsaken inte varit relaterad till covid-19 och då tas dödsfallet bort ur statistiken.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

Socialstyrelsen registrerar "avlidna med angiven dödsorsak" efter vad som har angetts i dödsintyget. Dvs den direkta dödsorsaken.

Socialstyrelsens senaste uppgift: "Antal avlidna fram till den 27 december 2021: 14.666"

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Citera
2022-01-06, 11:19
Medlem
Citat:

Du får förklarat för dig att man måste ta hänsyn till den absoluta riskreduceringen och replikerar med ”rykande färsk data” presenterat i procent.

Ja du..
Citera
2022-01-06, 11:22
Medlem
Citat:
Det finns två olika sätt att räkna döda i covid-19 i Sverige.

Folkhälsomyndigheten statistik visar antalet avlidna inom 30 dagar efter konstaterad smitta. FHM skriver:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

Socialstyrelsen registrerar "avlidna med angiven dödsorsak" efter vad som har angetts i dödsintyget. Dvs den direkta dödsorsaken.

Socialstyrelsens senaste uppgift: "Antal avlidna fram till den 27 december 2021: 14.666"

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Skribenten använder den siffran i sin kalkyl.

Bemöt statistiken istället för att syssla med hårklyverier i ett långt inlägg.
Citera
2022-01-06, 11:31
Medlem
Citat:

“Vårdplatsbeläggningen och den stress som överbeläggningar medför för personalen har varit ett genomgående tema sedan 1990-talet. Vid Socialstyrelsens granskningar 1999, 2003 och 2008 konstaterades att överbeläggningar och utlokaliseringar av patienter har kommit att accepteras som ett normaltillstånd av personalen, och att återkommande riskfyllda händelser inte identifieras som avvikelser”

På 90-talet fanns i Sverige enligt olika beräkningar mellan 800-2000 IVA-platser. År 2020, när pandemin startade, hade vi bara 526 platser, trots att vi blivit 1,8 miljoner personer fler. Vi har näst lägst antal IVA-platser per invånare i Europa. Bara Portugal har färre.

Antalet vårdplatser per 1000 invånare har under samma period minskat från knappt 7 till 2. Det är lägst i hela EU. Samtidigt ökar andelen äldre och kroniskt sjuka med stora vårdbehov. En ekvation som är omöjlig att kombinera med god vård, menar Svenska läkarförbundet:

“Väntetider, överbeläggningar och utlokaliseringar av patienter är numera ett normaltillstånd … Risken för medicinska misstag, vårdskador och försämrad vårdkvalitet ökar .... Det är inte god vård.”

Vårdfacken signalerar nu återigen att det är kris i den skånska sjukvården. Hittills i år har Vårdförbundet begärt åtgärder på åtta olika arbetsplatser på Skånes universitetssjukhus och flera har gått vidare till Arbetsmiljöverket.

Samtidigt som antalet vårdplatser och sjuksköterskor minskar har antalet höga chefer och administratörer ökat med nästan 36 procent, visar en granskning gjord av Vårdfokus.
Trenden är tydlig. Politikerna anställer tusentals kommunikatörer, strateger, mellanchefer och HR konsulter. Sedan 2014 arbetar det fler byråkrater än läkare i sjukvården. En hel samhällsklass av administratörer som inte har något med kärnverksamheten att göra utan som jobbar med värdegrund, sociala medier och hållbarhet. Upphandling av privat vård för med sig enorma administrativa kostnader.

Sjukvården får inte mindre pengar. Sedan 2011 har dess andel av BNP ökat. Men istället för att investera i en schysst arbetsmiljö eller konkurrenskraftiga löner försvinner pengarna in i Regionernas byråkratiska slukhål och till Doktor.se. Decennier av felaktiga prioriteringar - inte ett virus - ligger bakom dagens kris.

Jag har några enkla förslag inför nästa års val:

🇸🇪 Bygg ut IVA-kapaciteten till ett Europeiskt normalläge - och sluta skyll på Covid
🇸🇪 Investera i fler vårdplatser så att vi hamnar på ett europeiskt genomsnitt
🇸🇪 Skär ner kraftigt i byråkratin och säg upp avtalen med privata nätläkare
🇸🇪 Sänk lönen för regionpolitiker och direktörer -
Öka lönen för personalen på vårdgolvet
🇸🇪 Sist men inte minst: Lyssna på vårdpersonalen - erbjud mänskliga scheman och tid för återhämtning.
Citera
2022-01-06, 11:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger

Vad är detta för trams? Är detta helt allvarligt ett svar på mitt inlägg angående absolut och relativ riskreducering? Anmäld för OT.

Det är givetvis ett allvarligt svar. Skulle du flyga med ett flygplan om risken för att planet störtade var 2 flighter på 100.000 flighter och vidare anse det försumbart om risken halverades? Om du svarar JA på detta - tror du, att du är representativ för gemene man?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Varför presenterar du inte din källa med sammanfattande kompletta siffror?

Sen är det så här att god vetenskap är inte att cherry-picka en ensam studie. Man måste titta på flera studier. För det kan hända att det ibland slumpar sig så att siffror blir snedvridna pga slumpen. Alla som sysslar med vetenskap förstår att det kan vara så, och därför anser inte forskarna själva att alla ska rätta sig efter enbart EN publicerad rapport. Det är helt orimligt i den världen. Ni antivaxxers har inte den här insikten och därför drar ni felaktiga slutsatser när ni cherry-pickar endast källor som "bekräftar" er konspirationshypotes.

Jag förstår verkligen att du är vaxzist. Du tror på saker som inte finns. Studien som ligger till grund för godkännande av Pfizer's vaccin är studien jag nämner. Tror att du även med begränsad förmåga kan googla fram den. Den har säkert länkats minst tusen gånger bara här på Flashback.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Frågan är vilka som är mest trovärdiga i covidfrågan, experterna på Folkhälsomyndigheten eller experterna på andar och helbrägdagörelse, som tycker Qanon-idéerna verkar pålitliga, och som sitter på Youtube och säger att vaccineringar och covidrestriktionerna bara är bluff och trakasserier?
VILKA SKA MAN NU TRO PÅ?

Dig själv och ditt egna sunda förnuft,,men du kanske är en sån svensk man med en fru som har större .. än du och måste låta andra fatta dina beslut,,tragiskt!
Citera
2022-01-06, 11:34
Medlem
KreugerGulds avatar
Man kräver vaccinpass för en smitta (covid) 0,15% dödlighet för den som har hälsoproblem! Vaccinet stoppar dessutom inte den överförbara delen i sjukdomen! Medans en tuberkulos smittad person är varmt mottagen i alla sociala inrättningar! Tänk till nu förfan! Vakna upp ur dimman folk.
Citera
2022-01-06, 11:35
Avslutad
Citat:
Det är givetvis ett allvarligt svar. Skulle du flyga med ett flygplan om risken för att planet störtade var 2 flighter på 100.000 flighter och vidare anse det försumbart om risken halverades? Om du svarar JA på detta - tror du, att du är representativ för gemene man?

Om jag var tvungen att ta en medicin som ökade risken att få hjärtattack från 1/5000 till 2/5000 för att få gå med flighten som har 1/100 000 att störta så hade jag avstått medicinen och åkt med flighten som har 2/100 000 att störta. Detta kallas avvägning av risker.

Förstår du? Har du förmågan att extrapolera detta argument till coronavaccinet, eller blir det för jobbigt igen?
Senast redigerad av Einzelgaenger 2022-01-06 kl. 11:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in