• 1
  • 2
2022-01-05, 22:55
Medlem
OlofPlanets avatar
Blev uttagen till ett urvalsjobb med en mängd tester. Har gjort detta många gånger förut, men stötte plötsligt på ett test jag aldrig sett. Bifogar ett exempel i länken.

http://www.bilddump.se/bilder/202201...26.230.185.JPG

De exempel som finns ovan linjen har delats in i två grupper där varje grupp har något gemensamt. De fyra under strecket ska markera med vilken grupp de tillhör. Något gör att jag inte alls ser denna logik. Vad kopplar ihop dessa till varandra?
Senast redigerad av OlofPlanet 2022-01-05 kl. 23:15.
Citera
2022-01-05, 23:55
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofPlanet
Blev uttagen till ett urvalsjobb med en mängd tester. Har gjort detta många gånger förut, men stötte plötsligt på ett test jag aldrig sett. Bifogar ett exempel i länken.

http://www.bilddump.se/bilder/202201...26.230.185.JPG

De exempel som finns ovan linjen har delats in i två grupper där varje grupp har något gemensamt. De fyra under strecket ska markera med vilken grupp de tillhör. Något gör att jag inte alls ser denna logik. Vad kopplar ihop dessa till varandra?
Inte den blekaste, och jag har gjort många tester som liknar denna.
Kollade udda/jämna siffror, vokaler/konsonanter, summa siffror, alfabetet, nummerordning, you name it, jag fattar nada!
Citera
2022-01-06, 00:00
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Inte den blekaste, och jag har gjort många tester som liknar denna.
Kollade udda/jämna siffror, vokaler/konsonanter, summa siffror, alfabetet, nummerordning, you name it, jag fattar nada!

Tack, jag gjorde alla tänkbara korsrelateringar utan att få någon som helst logik i det. Jag kan säga att jag avbröt testet och meddelade att jag drar mig ur. Har aldrig varit med om något liknande.
Citera
2022-01-06, 00:00
Medlem
3 där uppe har 0-4 överst, medan de andra har 5-9.

De som har höga siffror i högsta rutan har låga i nedre och vice versa.

Samma sak på undre raden.
Citera
2022-01-06, 00:05
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
3 där uppe har 0-4 överst, medan de andra har 5-9.

De som har höga siffror i högsta rutan har låga i nedre och vice versa.

Samma sak på undre raden.

Fast de är gröna, men den som markeras grön i undre raden längst till vänster har 9 överst. Dessutom har ju en grå i övre samma (6, 6). Jag kan inte se någon klockren logik i detta.
Senast redigerad av OlofPlanet 2022-01-06 kl. 00:08.
Citera
2022-01-06, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofPlanet
Fast de är gröna, men den som markeras grön i undre raden längst till vänster har 9 överst.

Har det någon betydelse då? Hade varit väldigt enkelt ifall det endast var att se färgerna? Gissar att de är där för att förvilla.

Ska man inte para ihop figurerna eller ska man beskriva likheterna? Hur är frågan ställd?
Citera
2022-01-06, 00:10
Medlem
Citat:
Har det någon betydelse då? Hade varit väldigt enkelt ifall det endast var att se färgerna? Gissar att de är där för att förvilla.

Ska man inte para ihop figurerna eller ska man beskriva likheterna? Hur är frågan ställd?
Precis, tror nog OlofPlanet skulle behöva klistra in hur frågan är ställd också, går inte riktigt att förstå beskrivningen i inlägget.
Citera
2022-01-06, 00:10
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:

Frågan är ställd så att det ska finnas ett gemensamt mönster för alla med ena och andra färgen över strecket som kan paras ihop med de under strecket enligt samma mönster.

I de exempel som gavs var det hyfsat lätt att se. De hade exempelvis siffran 3 uppe och nere eller samma bokstav i mitten.
Citera
2022-01-06, 00:41
Medlem
Clive-Hasses avatar
De med grå/vit har 3 höga tal i toppen och 3 låga tal i botten. De med grön/vit har 3 låga tal i toppen och höga i botten. Svaret borde alltså vara för de fyra du antas fylla i enligt denna logik från vänster till höger: Vit/grå, nr 2 är rätt. nr 3 är rätt och nr 4 borde vara även den vara rätt. Bokstäverna ser jag ingen logik i annat än att det bara finns vokal i de grön/vita .De grå/vita har alltid ett par lika siffror, ibland 3 av samma och till och med två par med likadana siffror medan de grön/vita ibland inte har lika siffror.
Har gjort likadana tester och alltid haft bra resultat men måste medge att denna tog tid och tyvärr är tiden en stor faktor på dessa test.
Citera
2022-01-06, 00:49
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clive-Hasse
De med grå/vit har 3 höga tal i toppen och 3 låga tal i botten. De med grön/vit har 3 låga tal i toppen och höga i botten. Svaret borde alltså vara för de fyra du antas fylla i enligt denna logik från vänster till höger: Vit/grå, nr 2 är rätt. nr 3 är rätt och nr 4 borde vara även den vara rätt. Bokstäverna ser jag ingen logik i annat än att det bara finns vokal i de grön/vita .De grå/vita har alltid ett par lika siffror, ibland 3 av samma och till och med två par med likadana siffror medan de grön/vita ibland inte har lika siffror.
Har gjort likadana tester och alltid haft bra resultat men måste medge att denna tog tid och tyvärr är tiden en stor faktor på dessa test.

Men som jag skrev häruppe så stämmer det inte med att den under strecket till vänster blir grön. Det där med grå/vit är egentligen grå (inte grön) och tvärtom grön (inte grå). De under strecket ska antingen bli grå eller grön och alla ska markeras. Det finns ingen information om alla under strecket kan bli samma färg.

Tiden är mycket snålt tilltagen, man har en minut på sig per fråga. Att då sitta och laborera med hög/låg uppe och nere eller i mitten eller på sidan gör ju att tiden snabbt försvinner. Jag har som jag skrev gjort massor med liknande test och alltid sett sambanden väldigt snabbt. Här är det otroligt svårt och det är ju väldigt mycket information som ska sorteras och värderas också.
Citera
2022-01-06, 00:56
Medlem
Clive-Hasses avatar
De under strecket bör alltså vara grå,grön,grön,grå. Den första är fel, de andra rätt.
Citera
2022-01-06, 01:05
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clive-Hasse
De under strecket bör alltså vara grå,grön,grön,grå. Den första är fel, de andra rätt.

Bilden är ett exempel på en korrekt lösning som bifogas från testföretaget. Känns ju lite märkligt om de skulle skicka ut en bild på en felaktig lösning.

Kan dock tycka att lösningar hög/låg har ganska svagt induktivt samband och därmed blir svåra att snabbt spåra fram.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in