2022-01-06, 06:13
Medlem
Jag förstår inte ens själva frågan 😅

Skulle behövas en screenshot på den också.
Citera
2022-01-06, 09:21
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken

Har ts beskrivit frågan korrekt? Tror inte det.
Min induktiva slutsats är att det gemensamma med alla hens uttalanden i denna tråd är att det fattas något litet var gång.
Dessutom gissar jag att hen har för stora krav på sambandet. Det nämns inget om hur starkt sambandet skall vara eller med hur stor säkerhet generaliseringen skall kunna göras.
Citera
2022-01-06, 09:34
Medlem
IRMEs avatar
utan att djupdyka i detaljerna i bilden, (några verkar ha några idéer men det är lite oklart om vad frågan faktiskt är tycker jag), så funderar jag på i vilken kontext dessa frågor är ställda? Kan det vara så att du faktiskt testas för något helt annat än du tror att du blir testad på? T.ex. hur snabbt du kan fatta beslut med begränsad information. De kanske bara vill mäta hur många frågor du kan ta dig igenom och kolla sedan ungefär hur mycket som blev rätt/fel.
Citera
2022-01-06, 11:08
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Har ts beskrivit frågan korrekt? Tror inte det.
Min induktiva slutsats är att det gemensamma med alla hens uttalanden i denna tråd är att det fattas något litet var gång.
Dessutom gissar jag att hen har för stora krav på sambandet. Det nämns inget om hur starkt sambandet skall vara eller med hur stor säkerhet generaliseringen skall kunna göras.

Citat:
Ursprungligen postat av IRME
utan att djupdyka i detaljerna i bilden, (några verkar ha några idéer men det är lite oklart om vad frågan faktiskt är tycker jag), så funderar jag på i vilken kontext dessa frågor är ställda? Kan det vara så att du faktiskt testas för något helt annat än du tror att du blir testad på? T.ex. hur snabbt du kan fatta beslut med begränsad information. De kanske bara vill mäta hur många frågor du kan ta dig igenom och kolla sedan ungefär hur mycket som blev rätt/fel.

Det är ett bland flera testavsnitt och informationen är följande.

Det finnas ett gemensamt mönster för alla med grön och grå färg i bilden över strecket. Hitta mönstret för de ofyllda under strecket på samma sätt. Det är 12 uppgifter och den tillgängliga tiden är 12 minuter.

Det är ett test som mäter din förmåga att förstå regler eller mönster bland en grupp objekt. Det hjälper oss att förstå hur bra du kan tänka logiskt och lösa problem

Lycka till!

Jag har svårt att tro att det är en kaosuppgift. Att ha låga krav på samband gör ju uppgiften mycket svårare eftersom det bara finns en lösning per uppgift.
Senast redigerad av OlofPlanet 2022-01-06 kl. 11:22.
Citera
2022-01-06, 11:16
Medlem
dramagouss avatar
Länk till förklaring av testet som ts gjort:
https://www.aon-assessment-solutions...ingsfoermaaga/

Försökte mig också på att lösa ts provfråga, men gick bet.
Citera
2022-01-06, 11:58
Medlem
Det finns väl inga ofyllda under strecket?
Har du fyllt i och sen tagit screenshot?
Citera
2022-01-06, 12:18
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Det finns väl inga ofyllda under strecket?
Har du fyllt i och sen tagit screenshot?

Skärmklippet är från instruktionen om hur en uppgift ska lösas. Det är inte jag som fyllt i dem det är testföretaget.

Att de ska lägga ut en instruktion som är felaktig känns ju oerhört långsökt.
Citera
2022-01-06, 15:09
Moderator
Lapapps avatar
Tyvärr måste jag säga att TS har en urusel förklaringsförmåga. Genom att titta på länken (https://www.aon-assessment-solutions...ingsfoermaaga/) kunde man förstå vad TS menar.

Så här skulle jag förklarat det:
TS har gjort ett test av sin induktiva logik. Han gav upp testet och fick veta rätt svar, vilket är den screenshot han lagt upp i första inlägget. Screenshotet är alltså redan ifyllt.

Tester går ut på att man får se ett antal kvadrater med siffror och bokstäver i som är uppdelade i två grupper, dessa grupper markeras av antingen grön cirkel i vänstra hörnet, eller grå cirkel i högra.

Man får sedan se fyra kvadrater nedom strecket som inte är färgmarkerade. Baserat på det mönster man upptäcker bland kvadraterna ovan strecket skall man kategorisera kvadraterna nedom strecket.

OnT: jag såg inte något uppenbart mönster förutom det som redan nämnts, vilket ju inte stämmer. Skall kolla mer på det senare.
Citera
2022-01-06, 15:16
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Tyvärr måste jag säga att TS har en urusel förklaringsförmåga. Genom att titta på länken (https://www.aon-assessment-solutions...ingsfoermaaga/) kunde man förstå vad TS menar.

Så här skulle jag förklarat det:
TS har gjort ett test av sin induktiva logik. Han gav upp testet och fick veta rätt svar, vilket är den screenshot han lagt upp i första inlägget. Screenshotet är alltså redan ifyllt.

Tester går ut på att man får se ett antal kvadrater med siffror och bokstäver i som är uppdelade i två grupper, dessa grupper markeras av antingen grön cirkel i vänstra hörnet, eller grå cirkel i högra.

Man får sedan se fyra kvadrater nedom strecket som inte är färgmarkerade. Baserat på det mönster man upptäcker bland kvadraterna ovan strecket skall man kategorisera kvadraterna nedom strecket.

OnT: jag såg inte något uppenbart mönster förutom det som redan nämnts, vilket ju inte stämmer. Skall kolla mer på det senare.

Jag har gett den information jag fick och en bild på en lösning som testföretaget lämnat i introduktionen till testet. Om jag varit otydlig, tja tycker du det så?

Ser fram emot vad du kommer fram till.
Citera
2022-01-06, 19:06
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofPlanet
Jag har gett den information jag fick och en bild på en lösning som testföretaget lämnat i introduktionen till testet. Om jag varit otydlig, tja tycker du det så?

Ser fram emot vad du kommer fram till.
Med tanke på antalet frågande inlägg i tråden är jag nog inte ensam att tycka att det kunde beskrivits tydligare

Jag har nu kikat i lugn och ro och jag finner inget som sammanbinder alla de gröna respektive de grå. Den vänstraste kvadraten nedom linjen är avvikande. Den borde vara grå. Det är det enda mönstret jag sett. Om du kommer på det "rätta" svaret får du gärna skriva i tråden igen.
Citera
2022-01-06, 19:55
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Med tanke på antalet frågande inlägg i tråden är jag nog inte ensam att tycka att det kunde beskrivits tydligare

Jag har nu kikat i lugn och ro och jag finner inget som sammanbinder alla de gröna respektive de grå. Den vänstraste kvadraten nedom linjen är avvikande. Den borde vara grå. Det är det enda mönstret jag sett. Om du kommer på det "rätta" svaret får du gärna skriva i tråden igen.

Det man ska tänka på är att det alltså i genomsnitt bara är 1 minut till förfogande per uppgift. Jag förstår inte hur de kan exemplifiera med något som antingen är fel eller är skitsvårt.
Citera
2022-01-06, 20:33
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofPlanet
Det man ska tänka på är att det alltså i genomsnitt bara är 1 minut till förfogande per uppgift. Jag förstår inte hur de kan exemplifiera med något som antingen är fel eller är skitsvårt.
Jag kan bara hålla med. Vi får se om någon annan kommer på hur det egentligen förhåller sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in