2022-01-05, 23:53
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kos
Många pensionärer som nu är i behov av vård och omsorg har röstat på sossarna hela livet. Till dem har jag en sak att säga: HAHAHA. Som man röstar får man ligga.

Nu är jag inte vänstervriden, men utan invandrare hade vi inte ens haft bemanning så det räckte? Så hur du får det till sossarnas fel fattar jag inte…. Eller du kanske vill axla uppdraget att torka gammal stjärt?
Citera
2022-01-06, 00:28
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Nu är jag inte vänstervriden, men utan invandrare hade vi inte ens haft bemanning så det räckte? Så hur du får det till sossarnas fel fattar jag inte…. Eller du kanske vill axla uppdraget att torka gammal stjärt?

Jag är högervriden. Vi kanske kan börja där.

Har du någon nära, far eller mor, farmor eller.....ja, du fattar...som sitter på ett ålders- eller demensboende?

Visst får de (personalen) "torka stjärt". Men det är så mycket mer det handlar om. Att kunna kommunicera på ett språk som gamlingarna förstår. Jätteviktigt. Och nej, många invandrartjejer (och några dito killar) jobbar i den branschen. Jag vet.

Men sen fattar jag inte att Asiens och Mellanösterns killar och tjejer inte fattar att man måste lära sig språket på den plats man är på. Vafan är det för fel? Är SFI så jävla dåligt? Eller ställs det inga krav där?

Hallengren är ansvarig. Maila henne och fråga.
Citera
2022-01-06, 00:32
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Många pensionärer som nu är i behov av vård och omsorg har röstat på sossarna hela livet. Till dem har jag en sak att säga: HAHAHA. Som man röstar får man ligga.

Nu är det ändå socialdemokraterna som har krävt att vårdpersonalen skall kunna svenska medan de borgerliga har gått emot.
Citera
2022-01-06, 00:33
Medlem
Jag förstår inte Sveriges radio.
Citera
2022-01-06, 01:15
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Jag är högervriden. Vi kanske kan börja där.

Har du någon nära, far eller mor, farmor eller.....ja, du fattar...som sitter på ett ålders- eller demensboende?

Visst får de (personalen) "torka stjärt". Men det är så mycket mer det handlar om. Att kunna kommunicera på ett språk som gamlingarna förstår. Jätteviktigt. Och nej, många invandrartjejer (och några dito killar) jobbar i den branschen. Jag vet.

Men sen fattar jag inte att Asiens och Mellanösterns killar och tjejer inte fattar att man måste lära sig språket på den plats man är på. Vafan är det för fel? Är SFI så jävla dåligt? Eller ställs det inga krav där?

Hallengren är ansvarig. Maila henne och fråga.

Jo visst, har en väldigt gammal dement morfar som vi hade samvete att ha på boende i fyra veckor
Citera
2022-01-06, 01:43
Medlem
PaaloAaltos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlikovEriktigBror
Tack o lov vare presstodd statlig medie kan swede befolkning fa reda pa problemet, det hade swede befolkning inte gjort annars, darfor tkr jag det er bra vi betalar radiolicens.

Här har vi en till som behöver språkkurs.
Citera
2022-01-06, 03:10
Medlem
Gavins-Friends avatar
Känner ett äldre par som bor på ett av Sveriges antagligen dyraste äldreboende, han är jätterik och det är ett "lyxigt" ställe. Han har ofta sagt att det är enorma problem med att förstå personalen. "De kan inte ens svenska"

Sorgligt att det är så vi behandlar våra äldre... Problemen är säkert ännu värre på mindre lyxiga ställen.
Citera
2022-01-06, 04:30
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Jag förstår inte Sveriges radio.
Då kan jag tipsa dig om 'Radio Sweden på lätt svenska'
https://sverigesradio.se/radioswedenpalattsvenska
https://sverigesradio.se/artikel/studiematerial-pa-latt-svenska-om-sveriges-radio-och-public-service
De har också Klartext "Nyheter på ett lite lugnare sätt och med enkla ord."
https://sverigesradio.se/klartext
Dessutom finns det program på andra språk än svenska.
Citera
2022-01-06, 06:29
Medlem
dA_1_nibblahs avatar
Citat:
Kom in i tråden för att skriva det här, Agda och Ove måste väl vara störtnöjda nu, det här har ju dom valt?
Citera
2022-01-06, 07:25
Medlem
Svenskar kanske ska ta hand om sina äldre istället för att invandrare ska göra det. När svenskar börjar föda mer barn, tvätta toaletter, ta hand om de äldre, plocka bär i skogen etc så kommer invandringen att minska. Tills dess kan ni ju fortsätta leka gud över andra så ska vi se hur länge det håller tills vi är minoritet...
Citera
2022-01-06, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det gäller inte bara de äldre. Ett mycket typisk scenario:

-Har du gett Agda insulin?
-Ska jag ge Agda insulin?
-Jag frågar om du har gett Agda insulin.
-Aha, jag ska ge Agda insulin.

Man får öppna medicinskåpet och titta.

Byt ut mot i princip allt, som har Agda fått mat, har du bytt på Agda, ligger Agda i sängen, har du hjälpt Agda att borsta tänderna?
-Aha, ska jag borsta Agda?

Har absolut ingenting emot invandrare i vården, men svensk-kurser är väldigt viktigt.
Så är det, men man kan kräva mer av de som redan är i branschen.
Ditt inlägg var i början av tråden, jag har inte läst hela, men: Spot on!
Själv slutade jag som kommunsköterska när jag insåg att jag förväntades delegera medicinutdelningen, hur vänliga och arbetsvilliga de utrikesfödda undersköterskorna än var. Insåg också katastroferna som skulle komma. Tro mig, de kom.
Citera
2022-01-06, 08:45
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det lär de inte göra, lika lite som Karl-Oskar eller Kristina någonsin lärde sig perfekt engelska. men de var folk ändå. Och deras barn lär sig sannolikt perfekt svenska respektive engelska.

Du kanske är född i Sverige men har ändå inte lyckats lära dig perfekt svenska eftersom du lyckas stava "gamla" med två m.
Arbetade Karl Oskar och Kristina inom hemvården? Dessutom okunniga i språket? Du måste vara det mest förvirrade på FB

Sluta fabulera om invandrares kompetenser och försök komma ur ditt skov.

Varför tror du frågan tas upp? Karl Oskar och Kristina? Du måste vara flashbacks största troll. Jag hoppas du själv hamnar på hemmet och får en svenskhatande muslim får ta hand om dig.

Jag vet att den du citerade kan göra sig förstådd och har IQ högre än dig. Tråden handlar om att invandrarna inte kan förstå vad de äldre säger. Är du så dålig på svenska att du inte fattar det?
Senast redigerad av Njursaltare 2022-01-06 kl. 08:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in