2022-01-05, 19:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Arbetsgivarna får gnälla hur mycket de vill om att de tycker att språkkunskaper är något som ska följa med under jobbets gång.
Fast i inslaget som tråden handlar om är det just cheferna som anser att språkkunskaperna hos många anställda brister.
Citera
2022-01-05, 19:39
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast i inslaget som tråden handlar om är det just cheferna som anser att språkkunskaperna hos många anställda brister.
I en enkät.

Dessutom vet de om några vilka boenden som har "utmaningar". Det är också ett jävla ord som det skulle vara dödsstraff på att använda.
Citera
2022-01-05, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Även chefer måste rätta sig efter systemet.... Om det inte finns någon lag som kräver vissa språkkunskaper så måste de rätta sig efter det.
Citera
2022-01-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Sveriges Radio: Språkproblemen fortsätter – äldre förstår inte personalen
Personalen i äldreomsorgen behöver bättre kunskaper i svenska enligt en majoritet av de nästan 200 kommuner som svarat på Ekots enkät.
Sveriges Radio intervjuar en 81-åring, som lider av hemtjänstpersonalens undermåliga kunskaper i svenska:
De hjälper till på fel sätt, säger en sak och gör sen något helt annat
Elisabet Sundelin, förvaltningschef i Solna kommun:
Det är en stor utmaning. Vi har ju en stor andel som inte är svenskfödda

Vad säger ni om detta?

Hur påverkar det svenska pensionärer att inte kunna prata med hemtjänsten, som kanske är deras enda sociala kontakt?

Vilka politiker har valt att acceptera hemtjänstpersonal med bristfälliga språkkunskaper?
Politiker vet om problemet men målet är ett icke-sverige och då är språkförbistringar en del av charmen!
Citera
2022-01-05, 19:56
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Du snackar skit ( sorry hårda ordval)
Jag stället dig enkla med raka frågor.
Varför vägrar du att svara?
Fattar du inte att dina förslag är helt verklighetsfrånvarda?
Det handlar förstås om folk med uppehållstillstånd dvs laglig rätt att bo och arbeta i landet. Men de är inga flyktingar så får ingen stöd för att gå till SFI istället för att jobba. Visst valde vi själva att flytta hit.
Men att föreslå att vi går till SFI istället för att jobba och genom detta blir bostadslösa och sväljter ihjäl tillsammans med våra barn är mycket dumt förslag.

Gå till SFI, före eller under tiden du jobbar.
Jag skiter i vilket!
Men att skylla på att man inte har tid eller ork att lära sig svenska för att man arbetar, är bara en pissig ursäkt och oerhört respektlöst mot det land som ger en arbete och lön för detta.
Man får applicera sig, anstränga sig dubbelt så hårt ett tag för att skörda förmånerna.
Du klarade det, så...
Men, om det nu är så man vill ha det så har man iaf inte i vården att göra överhuvudtaget!
Tycker jag.

Så.
Ställ mig nu alla dina frågor, så ska jag försöka svara på dom så gott jag kan.
Senast redigerad av NoSafetyInNumbers 2022-01-05 kl. 19:59.
Citera
2022-01-05, 19:57
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Den låga nativiteten var en av anledningarna till att Palme 1975 mer eller mindre självsvåldsligt bestämde att Sverige skulle ta in folk från andra länder. I avsikt att hålla fyr på industrin. Det började med turkar och greker och självklart drog de inte jämnt. Dock var de ense om att dunka skiten ur lokalbefolkningen. Något som invandrare sysselsatt sig med sedan dess.
Japanerna löste det på ett annat sätt men så är ju japanska poliser nästintill sysslolösa också. Mångfald är styrka!
Citera
2022-01-05, 20:42
Medlem
Att vården inte kan göra sig förstådd med vårdtagaren är en del av ett landsförräderi!
Inget annat!
Citera
2022-01-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Sveriges Radio: Språkproblemen fortsätter – äldre förstår inte personalen
Personalen i äldreomsorgen behöver bättre kunskaper i svenska enligt en majoritet av de nästan 200 kommuner som svarat på Ekots enkät.
Sveriges Radio intervjuar en 81-åring, som lider av hemtjänstpersonalens undermåliga kunskaper i svenska:
De hjälper till på fel sätt, säger en sak och gör sen något helt annat
Elisabet Sundelin, förvaltningschef i Solna kommun:
Det är en stor utmaning. Vi har ju en stor andel som inte är svenskfödda

Vad säger ni om detta?

Hur påverkar det svenska pensionärer att inte kunna prata med hemtjänsten, som kanske är deras enda sociala kontakt?

Vilka politiker har valt att acceptera hemtjänstpersonal med bristfälliga språkkunskaper?

Språkförbistringen i vården är gammal skåpmat, hörde jag redan för många år sedan, av anhöriga till brukare. Det är massor invandrare i hemtjänsten, och när vi blir äldre och lomhörda, kommer inte vi heller höra vad de säger. De får helt enkelt jobb utan att kunna tala svenska.

Tycker faktiskt inte det gör så mycket. Skönt att slippa höra. Vilken info har de som är avgörande för mig? Så länge de duschar, torkar mig i ändan och ger mig käk, kan resten kvitta.
Citera
2022-01-05, 21:48
Medlem
De stora vinnarna i detta är de äldre som själva är utlandsfödda. De gamlingar som pratar arabiska får ju förstaklasservice inom hemtjänsten och äldrevården. Det är kanske det man ska göra för att trygga sin ålderdom, istället för att pensipnsspara, ta några kvällskurser i arabiska och tigrinja.
Citera
2022-01-05, 21:52
Medlem
Det är så tragiskt, träffar väldigt många som inte kan språket och som studerar eller jobbar inom vården.

Äldre väljer bort hemtjänst, larm och flytt till boende pga. av just detta problem. Istället skadas de i större utsträckning och lever ett väldigt ensamt liv.
Har sett många gånger hur fel det kan bli i kommunikationen mellan patient- invandrare och övrig personal- invandrare. Det är skrämmande hur utbildarna kan godkänna de elever som inte kan det svenska språket.

Skulle vara kul att se Uppdrag Granskning göra ett reportage om detta...undrar hur det hade vridits!!!
Citera
2022-01-05, 23:30
Medlem
Kamelen.Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Språkförbistringen i vården är gammal skåpmat, hörde jag redan för många år sedan, av anhöriga till brukare. Det är massor invandrare i hemtjänsten, och när vi blir äldre och lomhörda, kommer inte vi heller höra vad de säger. De får helt enkelt jobb utan att kunna tala svenska.

Tycker faktiskt inte det gör så mycket. Skönt att slippa höra. Vilken info har de som är avgörande för mig? Så länge de duschar, torkar mig i ändan och ger mig käk, kan resten kvitta.
Problemet är ju inte att de famla inte förstår personalen utan det omvända.
Om personalen inte förstår vad Agda säger så kan de inte hjälpa när Agda behöver läkarvård, inte ens om hon är frusen eller nedkissad eller hungrig. Den som är riktigt gammal blir lika hjälplös som ett spädbarn.
Citera
2022-01-05, 23:38
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
I en enkät.

Dessutom vet de om några vilka boenden som har "utmaningar". Det är också ett jävla ord som det skulle vara dödsstraff på att använda.

Edit: jag snackar skit!
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2022-01-06 kl. 00:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in