2022-01-05, 17:30
Medlem
Kamelen.Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Det gör både min kommun och min region. Det verkar inte hjälpa.
Då byter man reklambyrå, eller är det fråga om "Gör det själv"?
Citera
2022-01-05, 17:39
Medlem
Kamelen.Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad tycker du att man ska göra?
Hela Sverige måste omorganiseras. Våra skatter går till administratörer och HR och HBTQ certifiering och bemötandekurser så ingen blir kränkt. Alla är så konflikträdda att ingen vågar styra upp någon verksamhet. I de flesta kommuner är dessutom vänskapskorruptionen utbredd så kompetens och ledarskap saknas.

Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Med tanke på vilka invandrare vi fått hit så tror jag att det i många fall är för svårt att få denna personal att förstå svenska tillräckligt bra. Vi måste komma ihåg att det krävs en viss nivå av intelligens för att bli bra på språk.

Så rent logiskt sett kan vi välja mellan att sluta importera invandrare från dessa länder eller att tvinga våra pensionärer att gå språkkurs och lära sig invandrarnas hemspråk, vilket borde gå mycket lättare.
Det handlar inte bara om språk, det handlar om begreppsvärld.
Det somaliska språket är extremt torftigt. I något (vetenskapligt) filmklipp visade det sig att man inte hade lägesbeskrivande ord. Jag har själv varit med om att det inte funkat att beskriva i vilken låda saker skulle placeras. Denne person var född här men förstod inte "andra lådan uppifrån".

Det handlar om hela deras begreppsvärld som är väsensskild från oss. Hur man ser på medicin och läkande. Även den fatalism som inryms i Insh' Allah.

Citat:
Nu är du bara fånig. Jag arbetar i branschen och ser inga andra problem med invandrare än just språket.
Visst finns det idioter, men sådana hittar man även bland pursvenskar.
Jag tror inte brukarna håller med dig.
Citera
2022-01-05, 17:43
Medlem
Kamelen.Harriss avatar
Citat:
Ytterst få på boenden som ens vet var de är. Först får du hemtjänst.

Ett tips är att du redan innan du hamnar där skriver lappar eller gör instruktionsfilmer om hur du vill få din omvårdnad.
Det är mycket möjligt att du bor i en bra kommun med en väl fungerande hemtjänst. Mina erfarenheter, vilka är gedigna ger vid handen att extremt få inom branschen har det rätta engagemanget, ovanpå det så har vi alla som fuskar på jobbet, och gör minsta möjliga. Hur ska chefen få reda på det? Om chefen får reda på det så krävs det att chefen är tillräckligt auktoritär för att ställa krav på personalen. Det har inte funnits på många decennier. Nu är det den mjuka kvinnliga linjen där ingen i personalen skall bli ledsen som gäller.
Citera
2022-01-05, 17:45
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelen.Harris
Då byter man reklambyrå, eller är det fråga om "Gör det själv"?

Jag tror inte en reklamkampanj kommer förändra något tyvärr. Verkligheten hinner ikapp förr eller senare.
Citera
2022-01-05, 17:52
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSafetyInNumbers
Nej det tror jag inte.
För helvete!

Jag vet hur systemet fungerar och min poäng är, att bara för att man inte får ersättning från staten, av vilket skäl det än må vara så rättfärdigar det inte ett bedrägligt beteende.
Det är så regelverket ser ut bara!
Love it or leave it..

Tips från coachen: Vart du än i världen väljer att bygga ditt liv, se till att lära dig landets språk, seder och bruk.
Sen faller sig resten naturligt.

Du snackar skit ( sorry hårda ordval)
Jag stället dig enkla med raka frågor.
Varför vägrar du att svara?
Fattar du inte att dina förslag är helt verklighetsfrånvarda?
Det handlar förstås om folk med uppehållstillstånd dvs laglig rätt att bo och arbeta i landet. Men de är inga flyktingar så får ingen stöd för att gå till SFI istället för att jobba. Visst valde vi själva att flytta hit.
Men att föreslå att vi går till SFI istället för att jobba och genom detta blir bostadslösa och sväljter ihjäl tillsammans med våra barn är mycket dumt förslag.
Citera
2022-01-05, 17:54
Medlem
Kamelen.Harriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Jag tror inte en reklamkampanj kommer förändra något tyvärr. Verkligheten hinner ikapp förr eller senare.

Det här är just den passivitet och hjälplöshet jag talar om.
Citera
2022-01-05, 17:57
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelen.Harris
Det här är just den passivitet och hjälplöshet jag talar om.

Att tro att en "reklamkampanj" kommer få folk som har andra möjligheter i livet att söka jobb i äldrevården är minst sagt naivt. Kom med ett förslag som faktiskt kan förändra något istället.
Citera
2022-01-05, 18:14
Medlem
Vad oväntat

NOT
Citera
2022-01-05, 19:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Nyss opponerade du dig när någon skrev att ”ingen vill jobba inom äldrevård”. Och nu bekräftar du det? Snabb vändning.
Det finns inget motsatsförhållande i att man vill jobba inom äldrevården och att det är svårt att få tillräckligt med arbetskraft.
Citera
2022-01-05, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Vilken historia. Du vill få oss att tro på att personalen (vilken typ av boende?) inte förstår ordet "sked". Fullständigt osannolikt.

De kan säkerligen ordet "sked".

Men som svensktalande säger man ju inte "sked" "sked!" "SKED!" samtidigt som man gestikulerar hur en sked används.

Det blir mer typ: Hej! Jag besöker Edith min mor och jag har tagit med bakelser för att fira, hon fyller år idag, vi skulle behöva skedar går det att låna?

Men det fattar inte du! Och om du orkat läsa klart mitt inlägg så skriver jag att jag förstått att man måste tala väldigt enkelt och precist.

Blanda sedan in dialekter osv så blir det kaos!

Den underförstådda poängen är att många äldre inte kommer tala väldigt enkelt och precist och gestikulera... Så de kommer väldigt sällan bli förstådda.

Idiot! Tänk lite för fan!

Ovan var ett exempel Jag har många mer Fyfan för såna som dig! IDIOT!
Senast redigerad av AbsolutPrada 2022-01-05 kl. 19:29.
Citera
2022-01-05, 19:31
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
De kan säkerligen ordet "sked".

Men som svensktalande säger man ju inte "sked" "sked!" "SKED!" samtidigt som man gestikulerar hur en sked används.

Det blir mer typ: Hej! Jag besöker Edith min mor och jag har tagit med bakelser för att fira, hon fyller år idag, vi skulle behöva skedar går det att låna?

Men det fattar inte du! Och om du orkat läsa klart mitt inlägg så skriver jag att jag förstått att man måste tala väldigt enkelt och precist.

Den underförstådda poängen är att många äldre inte kommer tala väldigt enkelt och precist och gestikulera... Så de kommer väldigt sällan bli förstådda.

Idiot!
Yup, de som inte kan språket har svårt när meningarna blir längre än sex till sju ord och består av saker som inte lika lätt kan återges i teckenspråk som verb och adjektiv. De vet ofta inte namnet på klädesplagg, möbler och annat som de jobbar med. Ett bonusproblem är dessutom att de inte kan göra anteckningar som andra kan förstå eller tyda.

När man inte vet vad en "vask" eller "handfat" är ska man inte jobba i hemtjänsten. Arbetsgivarna får gnälla hur mycket de vill om att de tycker att språkkunskaper är något som ska följa med under jobbets gång. Själva placerar de sina farsor och morsor på boenden med en personal med endast rena ariska drag och fullgod gymnasieutbildning.
Citera
2022-01-05, 19:31
Medlem
Många pensionärer som nu är i behov av vård och omsorg har röstat på sossarna hela livet. Till dem har jag en sak att säga: HAHAHA. Som man röstar får man ligga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in