2022-01-05, 15:04
Medlem
Lördag 20 Februari..30 KM Mass start Fristil

Uttages..Frida Karlsson,Ebba Andersson,Moa Olsson,Charlotte Kalla.

Tunga distansen så får distansåkarna visa vad de går för.

Förväntningar...BRONS..Frida Karlsson..Fyra Ebba Andersson..24 Moa Olsson..DNF Charlotte Kalla.
Citera
2022-01-05, 15:05
Medlem
ruckaalis avatar
En liten fundering kring Ebba Andersson. Jag är endast en simpel tv tittare vad det gäller längdåkning och har inte 100% koll på allt som många här inne har.

Men jag är lite nyfiken över hur pass bra spurt Ebba har egentligen. Jag har ett minne långt bak i huvudet att jag sett Ebba Andersson spurta riktigt bra vid något tillfälle. Givetvis är hennes styrka kapacitet och kan naturligtvis inte mäta sig med de bästa spurtarna i sprint. Men tänker inför en skiathlon i OS som exempel. Låt säga att Johaug inte skulle vara med, behöver verkligen Ebba Andersson vara den som borrar längst fram hela loppet? Skulle hon kunna vara med och göra jobbet men inte dra hela tiden och på vis kunna vinna OS guld. Eller möter hon då alltför många bra spurtare som gör att hon inte kan nå medalj. Såklart endast hypotetiska frågeställningar. Vad är era åsikter?
Citera
2022-01-05, 15:07
Medlem
Det visar sig således svart på vitt hur urbota onödiga uttagningarna av Anna Dyvik OCH Charlotte Kalla varit.
De kommer inte att ha något som helst med medaljer att göra och de kommer inte ens att visas i rutan annat än vid startögonblick.

Personligen så är jag inte ens övertygad om att Dyvik kommer att klara att kvala in till heaten i sprint..och om Kalla slutar 28 eller bryter sina tre mil kvittar ju fullkomligt lika.
Citera
2022-01-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
En liten fundering kring Ebba Andersson. Jag är endast en simpel tv tittare vad det gäller längdåkning och har inte 100% koll på allt som många här inne har.

Men jag är lite nyfiken över hur pass bra spurt Ebba har egentligen. Jag har ett minne långt bak i huvudet att jag sett Ebba Andersson spurta riktigt bra vid något tillfälle. Givetvis är hennes styrka kapacitet och kan naturligtvis inte mäta sig med de bästa spurtarna i sprint. Men tänker inför en skiathlon i OS som exempel. Låt säga att Johaug inte skulle vara med, behöver verkligen Ebba Andersson vara den som borrar längst fram hela loppet? Skulle hon kunna vara med och göra jobbet men inte dra hela tiden och på vis kunna vinna OS guld. Eller möter hon då alltför många bra spurtare som gör att hon inte kan nå medalj. Såklart endast hypotetiska frågeställningar. Vad är era åsikter?

Att se Ebba spurta är som att se Anders Södergren växla tempo i repris.
Ebba har noll spurt...ingenting.
Hon losar alltid.
Hon är den eviga fyran..skidsportens svar på Sven Nylander.
Tyvärr.
Citera
2022-01-05, 15:13
Medlem
ycwms avatar
Att Charlotte skulle få den sista biljetten var ju en självklarhet, hon är given i OS-truppen. Den som gjort det bäst av dom som återstod och även om så inte skulle vart fallet har hon ändå förtjänat en gratisbiljett.

Hade däremot föredragit Hagström före Dyvik, känns som pannbenet är lite vassare på henne + att hon är så mycket lättare att tycka om. Åkmässigt annars känns dom väl rätt lika, ingen jag vill ha i ett stafettlag eller på distans.
Citera
2022-01-05, 15:16
Medlem
Karlxiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Hon losar alltid.
Tyvärr.

Hon är där uppe i varje fall och kämpar, men Kalla kommer inte ens bli fyra om endast fyra åkare är kvar innan målgång, för hennes bubbla kommer spricka och då kan hon inte åka, stackarn. Sen ska vi tycka synd om henne när hon gråter i direktsändning. Det var dock förutspått att hon skulle komma med på gamla meriter, formen är på uppgång som det heter, vilket jävla skämt.
Citera
2022-01-05, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlxis
Hon är där uppe i varje fall och kämpar, men Kalla kommer inte ens bli fyra om endast fyra åkare är kvar innan målgång, för hennes bubbla kommer spricka och då kan hon inte åka, stackarn. Sen ska vi tycka synd om henne när hon gråter i direktsändning. Det var dock förutspått att hon skulle komma med på gamla meriter, formen är på uppgång som det heter, vilket jävla skämt.

Vi slösade bort två av åtta platser på Dyvik och Kalla ja.
Det är helt riktigt.
Citera
2022-01-05, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlxis

Som att Lindström eller Lundgren hade haft mer att uträtta på någon distans. Fniss.
Citera
2022-01-05, 15:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Snarare att se honom växla tempo i långsam stilstudie.

Ebba är tyvärr inte bäst i någonting och nära på sämst att spurta. Hon har relativt sett sämre kapacitet än Anders Södergren hade och kan inte dra ifrån. Hennes enda seger var uppför backen i fjol när de bästa saknades. I år räcker hon inte till i backen fast de bäst återigen saknas.

Jag tror inte att det finns några möjligheter för henne att bli bättre spurtare på ett sätt som kan avgöra något. Södergren lyckades inte med det heller. Vad hon ska koncentrera sig på är att bli ännu bättre att göra egna lopp och kanske nå den nivå Södergren hade så att hon i alla fall får några VC-segrar i riktiga VC-lopp.
Citera
2022-01-05, 15:19
Avslutad
Citat:
Hon losar alltid.
Tyvärr.

Har-Ebba kan ju lika gärna dra spårmaskin, vara drickalangare och dra bakomvarande åkare med en sele tills det är 300 meter kvar så kan hon kanske få betalt för arbetet hon normalt gör i världscupen.
Citera
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali

Är alla pigga är hon chanslös i en snabb spurt, är alla trötta så de inte orkar sätta tekniken så har Ebba chansen att sega ned de flesta distansåkare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ycwm
Att Charlotte skulle få den sista biljetten var ju en självklarhet, hon är given i OS-truppen. Den som gjort det bäst av dom som återstod och även om så inte skulle vart fallet har hon ändå förtjänat en gratisbiljett.

Hade däremot föredragit Hagström före Dyvik, känns som pannbenet är lite vassare på henne + att hon är så mycket lättare att tycka om. Åkmässigt annars känns dom väl rätt lika, ingen jag vill ha i ett stafettlag eller på distans.

Hagström är väl världens tredje-fjärde bästa sprinter i klassisk stil?
All fakta pekar emot detta.
Hon hade självfallet varit guld att ha tillgång till i sprintstafett om Maja eller Jonna av någon anledning inte kör.
Vad Dyvik eller Kalla har i OS att göra förstår ingen..allra minst jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in