Citat:
Ursprungligen postat av
oggson
Det fetade är väl kvalificerat skitsnack? Nu var jag visserligen knappt påtänkt när Gunde lade av 1991, men skidlandslaget var väl på den tiden ännu mer "splittrat" än idag. Gunde och Wassberg har vad jag vet aldrig haft några tränare, varken landslagstränare eller personliga, i den bemärkelsen att någon lagt upp deras träningsschema m.m., i motsats till hur det verkar fungera i dagens skidskyttelandslag, där det till stor del verkar vara kollektiv träning styrd av landslaget.
För övrigt mycket svårt att se Gunde eller Wassberg underordna sig den typen av centralstyrd träning som du verkar förespråka. Segerreceptet på 80-talet var nog exceptionella talanger som hade en jäkla vilja och som låg före sin tid gällande teknik (fristilsåkningen) och material (Gunde var väl först med egen serviceman).
Liknelsen var att det är få viljor som styrde mellan 1984-1991 och dagens skidskyttelandslag.
På 80-tal styrde individen själv mycket av träningen, i skidskyttelandslaget är det kollektiv träning..med en som leder.
I längdlandslaget är det det väldigt många viljor som styrt i många år som gett upp till många konflikter i landslaget. Individen styr i viss mån ( flera åkare har under de senaste 15 åren brutit sig ur landslaget och satsat själv ( Fredriksson, Kalla, Dyvik), personliga tränare, tränare i landslaget, vallateam osv.
Min övertygelse är att längdlandslaget måste ta efter skidskyttelandslaget. Ha EN som leder den kollektiva träningen i distans ( på en grupp av 6) och ha en tränare som leder 6 sprintåkare.
Under där finns Bauhaus- laget som leds av en tränare. Sedan måste Bauhaus-laget tävla när A-truppen tävlar i VC. Finns hur många tävlingar som helst i Norden/Europa/Nordamerika.
Sedan byter man ut åkare om de inte presterar i t ex A-truppen. Detta skulle göra att de personliga tränarna försvinner som gör att åkare skulle vara med i princip varje lopp under säsongen och ha chans på tds och VC.
Mellan 1987-1991 kunde man både vinna VC och mästerskap..och det handlar inte bara om talang..utan om detaljerna. Gunde var mästare på detaljerna. Ingenting lämnades åt slumpen.