2022-01-05, 14:35
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
...
Den bistra sanningen är att de olika verksamhetscheferna tar vad de får. Det är ett stressigt och slitsamt jobb för att inte tala om "smutsigt" (minst sagt) för en låg lön.

Varför ska en ung kille/tjej som har svenska som modersmål jobba där när de kan få samma eller till och med mycket mer i lön på ett annat lågkvalificerat arbete såsom butiksbiträde på ICA? På ICA behöver man inte bädda om en säng som är fylld med diarré en fredagsmorgon.

Helt rätt. Vi tar sådana jobb (som ändå definitivt bättre än städjobb) bara när vi verkligen är tvungna. Jag är högutbildad lärare i NO från hemlandet men som illegal och asylsökande efteråt var tvungen jobba inom vård och omsorg för att försörja mig själv och mina barn. Tyckte om jobbet och var omtyckt på arbetsplatsen både av brukare och arbetskamrater. Men sådan typ av jobb är inte utvecklande. Så tack men nej tack
Citera
2022-01-05, 14:41
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSafetyInNumbers
Jag ger dig cred som tog dig upp från botten i ett nytt samhälle, genom att låta dig genomsyras av den svenska samhällsmodellen och tog tag i att lära dig den svenska språket.

Men, jag anser att du är moraliskt korrupt när du spelar med i bedrägeriet inom den svenska vårdapparaten och främjar detta beteende.
Med din påhittade "tacksamhet" som rättfärdigande, kanske det var rätt beslut, när dom utvisade dig ur landet trots allt...

Tack för mim åsikt. Inga problem. Jag är tillbaka nu. Ni får utvisa sådana som jag som är självförsörjande och ha kvar bidragstagare mm. Detta är upp till er.
Men sådan din kommentar visar du verkligen att du inte förstår någonting vad gäller oss invandrare. Men detta är förståerligt
Citera
2022-01-05, 14:44
Medlem
Min sambo har gått SFI och det var ett vuxendagis, hon gav upp och pluggade på eget sätt.

Urusla lärare och klassen satt bara i grupper och tittade på deras språks nyheter och serier via mobilen.

Läraren gav alla ett varsitt papper med text på om Astrid Lindgrens liv/historia som de skulle översätta med hjälp av Google translate.

Då min sambo kommer från Kina är det som dag och natt att översätta svensk text via Google translate.

Det finns inget intresse i av att lära sig svenska ifall det inte är ett krav för att få bidrag och hushåll.
Citera
2022-01-05, 14:45
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RazorKevlar
Det är med polisen som med vården, håller löner och status nere avsiktligt.

Vad får man då?
Den svenska modellen, förslagsvis!
Citera
2022-01-05, 14:49
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ingen bad dig att komma hit, du valde detta själv.
Du slängde dig in på en spelplan med ambitionen att skriva dina egna regler.
Om man inte har tid/ork att gå kurser i svenska så prioriterar man fel..
Att sen slänga dig med en självömkan som förklaringsmodell för att rättfärdiga ditt självvalda beteende, i din självvalda situation, är bara pinsamt.
Synden straffar sig själv!

Du har rätt. Ingen bad oss ALLA INVANDRARE komma hit. Var ocv en valde det själv.
Jag klagar aldrig. Och nej, jag har inga ambitioner på den spelplan som du menar.
Igen rätt angående prioriteringar. Jag som kom hit med ett belopp som jag köpte BR på 3 rum i Stockholm för hade tid och ork att lära mig svenska. Vilket jag gjorde med stor glädje och till stor nytta. Men inte alla som kom hade sådana ekonomiska förutsättningar. Det måste även du begripa. Jag vet folk som somnade på lektionerna i svenska eftersom var för trötta att plugga efter 10-timmars arbetsdag som städare/grovarbetare.
Så i dina kläder skulle jag vara mer ödmjuk och sluta moralisera.
Citera
2022-01-05, 14:51
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Det fetade stycket är ju bara för barockt!

INGEN ska försörja deras familjer om dom befinner sig här illegalt, ingen ska betala deras hyror här heller.
Det finns lagar och regler gällande allt detta och du har mage att be om att Svenska staten ska försörja och betala era hyror, när ni befinner er här illegalt!?
Det är tamejfan det sjukaste jag hört!
"Beggars can't be choosers"
Inte konstigt att allt är åt helvete när folk som vistas här på olagliga grunder, resonerar som du gör.
Hur fräck får man vara när man lurar sig in i ett samhälle och sen kräver allmosor av detta samhälle, som om det skulle finnas någon slags tacksamhetsskuld mot din sort!
Fy fan för såna som dig, säger jag bara.
Usch!

Vad stor det någonstans att jag pratar om ILLEGALA??? Hur är det med språkförståelse?
Jag skrev ICKE-FLYKTINGAR.
Eller i din värd alla invandrare är just flyktingar och åtnjuter alla förturer och förmåner?
Citera
2022-01-05, 14:52
Medlem
Problemet är ju inte att svenskar inte föder tillräckligt med barn, för det är inte svenskfödda invandrarungar som står för språkförbistringarna. Det är förstås invällarna från 2015 som inte "hunnit" lära sig svenska på sju år som av någon outgrundlig anledning tycks vara rätt personal för vården. Deras framtida barn kommer inte att ha några språkproblem om de får gå i svensk skola.

Att de får arbeta är skitbra men det är en smäll i ansiktet för de äldre att det är personal som inte ens kan svenska som kommer. Särskilt i hemtjänsten där de flesta äldre är såpass krya att de kan kommunicera och att det mest är kroppen som inte riktigt följer med.
Citera
2022-01-05, 14:57
Medlem
Kleo95s avatar
[quote=NoSafetyInNumbers|78580667]Det fetade stycket är ju bara för barockt!

INGEN ska försörja deras familjer om dom befinner sig här illegalt, ingen ska betala deras hyror här heller.
Det finns lagar och regler gällande allt detta och du har mage att be om att Svenska staten ska försörja och betala era hyror, när ni befinner er här illegalt!?
Inte konstigt att allt är åt helvete när folk som vistas här på olagliga grunder, resonerar som du gör.
Hur fräck får man vara när man lurar sig in i ett samhälle och sen kräver allmosor av detta samhälle, som om det skulle finnas någon slags tacksamhetsskuld mot din sort!
Usch![/
QUOTE]

Är du efterbliven eller bara spelar sådan?
Jag är sedan några år som medborgare och 10 år här på lagliga grunder.
Vilka almosor pratar du om? Jag förklarade varför vi som högutbildade var tvungna att ta lågbetalda jobb inom äldrevård och omsorg vår första tiden i landet. Vad hittar du på?
Citera
2022-01-05, 15:01
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Nej det är för att inga andra söker jobbet. Så verksamheterna har två val;
Att inte ha någon som hjälper de gamla alls eller ha någon med undermåliga svenska kunskaper som gör det.

Om du hade varit en chef i en sådan sits vad hade du själv gjort?

Helt rätt analys. Men ändå försöker man välja mellan de bästa sökarna
Citera
2022-01-05, 15:02
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Tack för mim åsikt. Inga problem. Jag är tillbaka nu. Ni får utvisa sådana som jag som är självförsörjande och ha kvar bidragstagare mm. Detta är upp till er.
Men sådan din kommentar visar du verkligen att du inte förstår någonting vad gäller oss invandrare. Men detta är förståerligt

Du missförstår mig..
Jag har absolut ingenting emot folk som kan ta sig fram i ett nytt samhälle och jobba sig fram till självförsörjning.
Jag kan även förstå och respektera att man strävar efter att skaffa sig ett bättre liv, för sig själv och sina barn.

Men, varför ska vi ha kvar dig eller bidragstagarna när du hjälper dessa att fuska sig fram i systemet?
Du främjar dessa individer att parasitera på den svenska välfärden och det avslöjar din totala avsaknad av moral och basal respekt för det land som göder dig!
Du är på ett sätt värre än de du "hjälper", du är en bedragare och bör behandlas där efter.
När du dessutom lever i en illusion som är uppbyggd på falsk solidaritet, självömkan och rättfärdigande.
Så hade det varit bra att du även fått ett bryskt uppvaknande på köpet.

Vidare, jag behöver inte ägna min tid att förstå någonting om de invandrare som inte lägger tid och energi på att förstå oss svenskar.
Jag bemöter respekt med respekt, ödmjukhet med ödmjukhet och tjuvar med bestämdhet.
Citera
2022-01-05, 15:03
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Citat:
Det fetade stycket är ju bara för barockt!

Usch!

Är du efterbliven eller bara spelar sådan?
Jag är sedan några år som medborgare och 10 år här på lagliga grunder.
Vilka almosor pratar du om? Jag förklarade varför vi som högutbildade var tvungna att ta lågbetalda jobb inom äldrevård och omsorg vår första tiden i landet. Vad hittar du på?

Hen vill bara raljera mot invandrare, välkommen till flashback.
Citera
2022-01-05, 15:05
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Hen vill bara raljera mot invandrare, välkommen till flashback.

Det vill jag inte alls.
Det är ditt antagande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in