2022-01-04, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har absolut ingenting emot invandrare i vården, men svensk-kurser är väldigt viktigt.
Jag skulle inte dra alla invandrare över en kam.
Citera
2022-01-04, 09:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSafetyInNumbers
Det är väl någon batik-kärring som skött anställningarna, i vanlig ordning..
Faktiskt inte, ofta tvärt om. Många privata företag i branschen.

Det finns helt enkelt inte tillräckligt med kompetens att fånga upp, så man anställer nästan vem som helst.
Citera
2022-01-04, 09:19
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Inte alla, men de flesta. För att ge läkemedel så ska man vara delegerad, alltså ha genomgått en kortare kurs i vad man ska göra. Det finns de som ber sina svensktalande vänner göra proven åt dem, för att de inte förstår frågorna som för övrigt är ganska enkla och tydliga.

Det är ju förfan skandalöst!
Hur kan dessa svensktalande vänner inte förlora sin tjänst på detta viset?
Det är ju rent och skärt provfuskande, på en arbetsplats som kräver starka rutiner dessutom..
Jag blir helt paff.

Citat:
Faktiskt inte, ofta tvärt om. Många privata företag i branschen.

Det finns helt enkelt inte tillräckligt med kompetens att fånga upp, så man anställer nästan vem som helst.

Galenskaper...
Citera
2022-01-04, 09:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Det gjorde jag inte heller.
Citera
2022-01-04, 09:22
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010

Hur påverkar det svenska pensionärer att inte kunna prata med hemtjänsten, som kanske är deras enda sociala kontakt?

Det är fruktansvärt för många av dem. Det känns såklart otryggt för många av dem att hemtjänsten inte förstår vad de säger.

Samt så skapar det många problem i hemtjänsten/hemsjukvården då information inte kan förmedlas korrekt mellan olika arbetslag och dylikt.

Citat:
Vilka politiker har valt att acceptera hemtjänstpersonal med bristfälliga språkkunskaper?

Den bistra sanningen är att de olika verksamhetscheferna tar vad de får. Det är ett stressigt och slitsamt jobb för att inte tala om "smutsigt" (minst sagt) för en låg lön.

Varför ska en ung kille/tjej som har svenska som modersmål jobba där när de kan få samma eller till och med mycket mer i lön på ett annat lågkvalificerat arbete såsom butiksbiträde på ICA? På ICA behöver man inte bädda om en säng som är fylld med diarré en fredagsmorgon.
Senast redigerad av AlabamaHotcakes 2022-01-04 kl. 09:31.
Citera
2022-01-04, 09:22
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt

Inte jag heller, vi snackar om ett specifikt problem här så din kommentar är överflödig.
Citera
2022-01-04, 09:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSafetyInNumbers
Det är ju förfan skandalöst!
Hur kan dessa svensktalande vänner inte förlora sin tjänst på detta viset?
Det är ju rent och skärt provfuskande, på en arbetsplats som kräver starka rutiner dessutom..
Jag blir helt paff.
Mm, men så fungerar det.

Om den där personen man hjälper inte klarar sin delegering så kommer de i personalen som är delegerade bara att få mer att göra.

Ofta så fungerar det, men det händer allt för ofta att det blir heltokigt. Speciellt när någon ska ha vid-behovsmedicin. Men då brukar personer som klarar att läsa läkemedelslistan få hjälpa till.

Har till och med varit med om en personal som inte klarade av att räkna ner narkotika, fixade inte att det blev fyrtiofyra med fyra fulla tiokartor och en med fyra tabletter. Var dock en pursvensk. Kunskap behövs för att inte slita ut oss som ska kolla allt.
Senast redigerad av constant 2022-01-04 kl. 09:33.
Citera
2022-01-04, 09:29
Medlem
Problemet verkar vara jättestort inom äldreomsorgen men det börjar även komma inom andra områden. En bekant var på vårdcentralen och läkaren förstod inte vad hon sa och hon förstod inget av vad läkaren sa. Jag har själv stött på samma problem i affärer där expediter inte kunnat tillräcklig svenska för att svara på ens de enklaste frågor. Sveriges Radio och SVT anställer journalister som pratar så konstig svenska att de blir omöjliga att förstå.
Det krävs mycket förbättrade språkkunskaper hos stora invandrargrupper om de ska fungera på arbetsmarknaden men det verkar inte våra politiker förstå. Politikerna verkar vara nöjda att de får tillgång till billig arbetskraft och mindre intresserade av om de kan utföra jobben.
Citera
2022-01-04, 09:33
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Valet är enkelt - krav på godkänt språkprov. Detta på en nivå att kunna föra en social konversation med äldre, kunna skämta, känna till svenska traditioner och följa svenska nyheter.

Annars får man inte jobbet och inte heller bidrag.

Sjukt att kunna jobba i omsorg och inte kunna svenska. De tror att de integreras snabbare och lär sig svensks om de får vara i arbetslivet.
Citera
2022-01-04, 09:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Sjukt att kunna jobba i omsorg och inte kunna svenska. De tror att de integreras snabbare och lär sig svensks om de får vara i arbetslivet.
För de flesta fungerar det så, att man lär sig, men inte för alla.

Det finns de som aldrig pratar med sina kollegor förutom professionellt, och knappast ens då eftersom ingen orkar att prata med någon som inte förstår. Man gör saker själv istället för att fråga om Agda fått sin medicin. Enklare att titta i medicinskåpet än att fråga en person som förstår noll svenska och lika lite engelska.
Citera
2022-01-04, 09:40
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74

Nej det är för att inga andra söker jobbet. Så verksamheterna har två val;
Att inte ha någon som hjälper de gamla alls eller ha någon med undermåliga svenska kunskaper som gör det.

Om du hade varit en chef i en sådan sits vad hade du själv gjort?
Citera
2022-01-04, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Riktigt roligt blir det när två invandrare med dålig svenska ska förmedla information till varandra vid överlämning mellan två arbetspass eller dylikt.

- Jag idag ge Agda insulin.
- Agda förkylning?
- Just ja, du inte ge insulin.
- Jag inte gå till Agda ikväll för hon förkyld? Okej, okej.

Kan bli rätt allvarliga konsekvenser. Och det hemska är att personalen pga språkbrister inte ens uppmärksammar och registrerar när nånting gått fel. De tror sig sköta arbetet perfekt, och förstår inte alls varför nån skulle vilja införa språkkrav.

"Ja ja, inga problem". Säger dom. Förstår inte över huvud taget vikten av arbetet och konsekvenserna som blir.
Ingen ställer några frågor eller tar reda på vad som gäller, man bara kör på. Om någon frågar "har du koll på allt, vill du fråga något?" så får man höra frasen som jag inledde med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in