Citat:
Ursprungligen postat av
modernkapitalist
Kommer inte redovisa här i offentligt rum vilka metoder man kan använda sig av för att kringgå utmätning från Kronofogden, men jag kan garantera dig att det finns en rad olika internationella skyddsupplägg man kan använda sig av i varierande kostnadsgrad. Så länge man inte har begått något brott (dvs. hamnat på någon INTERPOL lista) så är det inte svårt att göra ev. intjänade tillgångar nästintill helt oåtkomliga för Kronofogden och andra indrivningsmyndigheter i EU.
Visst, det finns möjligheter att undfly utmätning, men jag tror inte det triviala upplägget som föreslogs funkar speciellt bra.
Citat:
Vanligtvis hade jag hållit med dig här, och i de fall där man har lånat pengar från vänner och familj så tycker jag det är moraliskt förkastligt att springa iväg. Men med det sagt, jag ser ingen moralisk skyldighet att slita för att betala av ett banklån vars lånebelopp har bokstavligen tryckts upp från ingenstans (dvs. du lånar inte från Gösta 54 år i Arboga utan banken skapar pengarna när du skriver under lånet).
Jag tycker det inte spelar någon roll eftersom man ju faktiskt satt sprätt på pengarna och så att säga realiserat värdet på dem. I förlängningen innebär det ju att du tycker det är rätt att förvänta sig att någon annan skall ta notan för ditt vidlyftiga leverne.