2022-01-05, 14:27
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 201221
Jag har tagit massa små och stora lån över en längre tid. Till sist kunde jag inte betala tillbaka längre. Helt mitt eget fel självklart.
Nu har jag 200 000 kr i kronofogden kommer aldrig kunna betala tillbaka på minst 20 år Eller nått. Blev nekad skuldsanering.
Mitt i allt helvete blev jag arbetslös nu en 34 åring skuldsatt arbetslös.

Hur tänker och lever ni som är skuldsatta på framtiden hur mår ni?
Man kan ju inte spara eller lägga pengar på aktier eller nått.
Man är totalt förstörd.
Och nu förtiden tar många arbetsgivare även UC kontroll så man är fuc#d

Säg upp nuvarande boende, köp en billig husvagn eller hitta något billigt/enkelt boende på plats, dra och rensa fisk i Norge, ta så mkt övertid du kan under säsongen (4-5 månader), sedan borde du kunna betala in hälften eller mer till kronofogden. Du tjänar skapligt i timmen men övertiden ger 100℅ påslag. Och skatten som svensk är lägre. Hamstra med dig mat innan du åker dit.
Så det går att lösa
Citera
2022-01-05, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Helt rätt Får skylla på tröttheten. Gäld=skuld! Läste nog inte lån heller. Men oftast tio år där ja. Ska nog inte skriva om natten. Lite som man inte ska skicka sms full. Haha!
Gäld = betalning. Gäldenär, den som skall betala.
Citera
2022-01-05, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Gäld = betalning. Gäldenär, den som skall betala.
Du behöver inte upprepa där jag precis rättat mig själv. Gäld är skuld, och skulder är något som ska återbetalas.
Citera
2022-01-05, 15:47
Medlem
-=Damian=-s avatar
alternativet är ju såklart att skita i att betala. Problemet är ju då när du blivit utmätt, ändå har skulder kvar som du inte betalar är att räntan bakar på skulderna ännu mer och du är skldig mer än innan utmätning.

Bit i det sura äpplet och lägg om ditt liv i ett par år, och betala allt du kan. du kommer tacka dig själv om några år när du kan leva som vanligt och inte behöva vara spärrad från alla olika typer av ekonomiska avtal.
Desto snabbare du löser skulden - desto snabbare kommer du på fötter igen..
Detso längre du skiter i det - desto längre kommer ditt liv vara fan så mycket jobbigare att leva
Citera
2022-01-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Låter måttligt begåvat. Jag tänker mig att kronofogden bara informerar bolagsverket om att aktierna numera tillhör kronofogden och sen informerar din före dettea arbetsgivare att fakturan skall betalas till bg 5143-3290 istället för tidigare angivet konto.

Eller så rättar man upp sin ekonomi och börjar beta av sin skuld.

Du skall givetvis inte sitta i styrelsen. Ursäkta att jag missade den infon o bra att du påpekade :-)
Citera
2022-01-05, 16:13
Medlem
Bluebeast72s avatar
löneutmätning dör ingen av ngr år, jävla lyxproblem.
Citera
2022-01-05, 16:40
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Haft totala skulder på cirka 200.000kr jag också. Har betalat av ett par högränte-skulder hos inkassobolag det första. Den 25e denna månaden betalar jag av det sista hos fogden. Efter det har jag cirka 50.000kr hos olika inkassobolag.

Jag får in cirka 23.000kr efter skatt. Betalar av skulderna 10.000kr/månad.

Fasta utgifter på cirka 6.000/månad (Hyra, mat, internet, el). Det är 7.000kr/månad att spendera på annan skit! Brukar ha runt 2-4.000 kr kvar vid nästa lön. Sparar till något, vet bara inte vad ännu.

Med ett jobb är 200.000kr inte speciellt mycket i skuld.
Citera
2022-01-05, 17:14
Medlem
[quote=201221|78573042]Jag har tagit massa små och stora lån över en längre tid. Till sist kunde jag inte betala tillbaka längre. Helt mitt eget fel självklart.
Nu har jag 200 000 kr i kronofogden kommer aldrig kunna betala tillbaka på minst 20 år Eller nått. Blev nekad skuldsanering.

Man är totalt förstörd.

I mitt fall hamnade jag i skuld situationen på grund av att jag tvingades gå i konkurs
Eftersom jag ville ha tillbaka mitt liv igen tog jag de jobb som dök upp
Mer än halva fritiden ägnade jag åt att dels hitta extra jobb samt att lära mig allt
om hur systemet med ackordsuppgörelser , preskriptionstider/regler hur KFM jobbar
samt annat som kunde påverka situationen.
Jag drev projektet mer eller mindre som ett företag och försökte klara mig på så lite som
möjligt och tog alla chanser att jobba även om det inte alltid var så bra betalt.
Det tog mig ungefär 3 år att bli av med 350 000.- i underskott och sen fick jag
vänta 2 år till innan jag kunde starta nytt bolag igen.
Det var hårt men fan vad man lärde sig på resan lycka till du också.
Citera
2022-01-05, 23:32
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 201221
Jag har tagit massa små och stora lån över en längre tid. Till sist kunde jag inte betala tillbaka längre. Helt mitt eget fel självklart.

Man är totalt förstörd.

Har haft skulder sen 2015...

Har drygt 1 mille i skulder i dagsläget med en totalt ränta på 5000 varje månad. Gick till en skuldrådgivare och det tog väl ca 4 mån att gå igen om allt. Nu har jag en preliminär skuldsanering som börjar i Jan. Kan inte direkt påstå att jag lidit senaste 5 åren. Nu har jag dock en högre lön, fick avdrag 7400 varje mån i 2 månader men i dec fick jag beskedet och de avslutade utmätningen för att man ska påbörja skuldsaneringen.

Mitt tips är att besökt en rådgivare.

Boka ett möte med en skuldrådgivare så ökar nog din chans markant.
Citera
2022-01-06, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Säg upp nuvarande boende, köp en billig husvagn eller hitta något billigt/enkelt boende på plats, dra och rensa fisk i Norge, ta så mkt övertid du kan under säsongen (4-5 månader), sedan borde du kunna betala in hälften eller mer till kronofogden. Du tjänar skapligt i timmen men övertiden ger 100℅ påslag. Och skatten som svensk är lägre. Hamstra med dig mat innan du åker dit.
Så det går att lösa

Det låter bra men i verkligheten är det nog inte så lätt, att hamstra mat för så lång tid finns det inte plats för och att leva på torrvaror fungerar inte.

Sedan ska man hålla sig frisk och kry också för att orka.
Pressen som skuldsatta har tär hårt på både kropp och psyke, så vad är vitsen betala hälften av potentiell skuld när det är lika mycket kvar?, samt riskera bli ordentligt dålig
Citera
2022-01-06, 00:49
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Det låter bra men i verkligheten är det nog inte så lätt, att hamstra mat för så lång tid finns det inte plats för och att leva på torrvaror fungerar inte.

Sedan ska man hålla sig frisk och kry också för att orka.
Pressen som skuldsatta har tär hårt på både kropp och psyke, så vad är vitsen betala hälften av potentiell skuld när det är lika mycket kvar?, samt riskera bli ordentligt dålig
Nej, inte för all mat. Menade mer att man kan köpa med sig så mkt som går. Och kan du betala av hälften på en säsong så är ju resten fixat nästa säsong. Det finns ju bara en väg ur skiten och det är att köra ned huvudet och bara plöja igenom det.
Citera
2022-01-06, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modernkapitalist
Kommer inte redovisa här i offentligt rum vilka metoder man kan använda sig av för att kringgå utmätning från Kronofogden, men jag kan garantera dig att det finns en rad olika internationella skyddsupplägg man kan använda sig av i varierande kostnadsgrad. Så länge man inte har begått något brott (dvs. hamnat på någon INTERPOL lista) så är det inte svårt att göra ev. intjänade tillgångar nästintill helt oåtkomliga för Kronofogden och andra indrivningsmyndigheter i EU.

Visst, det finns möjligheter att undfly utmätning, men jag tror inte det triviala upplägget som föreslogs funkar speciellt bra.

Citat:
Vanligtvis hade jag hållit med dig här, och i de fall där man har lånat pengar från vänner och familj så tycker jag det är moraliskt förkastligt att springa iväg. Men med det sagt, jag ser ingen moralisk skyldighet att slita för att betala av ett banklån vars lånebelopp har bokstavligen tryckts upp från ingenstans (dvs. du lånar inte från Gösta 54 år i Arboga utan banken skapar pengarna när du skriver under lånet).

Jag tycker det inte spelar någon roll eftersom man ju faktiskt satt sprätt på pengarna och så att säga realiserat värdet på dem. I förlängningen innebär det ju att du tycker det är rätt att förvänta sig att någon annan skall ta notan för ditt vidlyftiga leverne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in