2022-01-05, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns
De blir aldrig preskriberade, annars vore det lätt, då vore det bara att hålla sig undan som du säger, men de tre åren förnyas vid varje påminnelse och du kan vara säker på att de kommer innan tre år gått.
Det går att få de preskriberade. Svårt dock och en del dribblande måste till. Det viktiga är att gäldenärens inte kan bevisa att de skickat tillräckligt med betalningskrav till dig så att det finns en lucka på tre år. Samtidigt får de ej heller betala in till KFM så att de gör nya försök att utmäta eller dylikt. Men det är tuffa år att "hålla sig undan" och med lite oflyt så är de inte preskriberade. Även om det finns utslag som tidigare som skickas in till KFM så ska man få det prövat om det är preskriberat. Skiter sig allt eller man skiter i det så behöver man ju inte bry sig om att betala när man reser eller betala p-avgifter etc. Inget att rekommendera den vägen dock.
Citera
2022-01-05, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Ja jag blir bara så jävla trött på dessa ständiga förslag att folk ska lämna landet för det ena eller andra. Som om nån som inte ens kan få jobb på Konsum ska lyckas bygga ett helt nytt liv i ett främmande land.

Jag förstår inte varför flera svenska män åker utomlands. Visst om du har ett super liv med bra jobb och social tillvaro. Men för dom som bor i Stockolm är 20 någonting ingen högskola utbildning fattar jag inte poängen. Finns väldigt få bra jobb , skaffa egen lägenhet är jätte svårt, tjejerna är dom mest bortskämda i världen.
Citera
2022-01-05, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetpappa
Vissa ger fan i det, och lever ett parallellt liv med svarta pengar.

Svarta pengar börjar bli väldigt svårt att leva bra på..
Kan knappt köpa en lunch kontant längre.

Ännu värre om du ska köpa en resa.

Nä det är bara att borra ner huvudet i sanden och jobba ihop slantarna, Igen ide att dra ut på det, ta ta i det redan i dag. Och håll fokus!!!
Citera
2022-01-05, 07:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det krävs inte mer än att kunna påvisa i sitt system att påminnelse skickats.
Då hade jag fel
Citera
2022-01-05, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Då hade jag fel
Det skulle innebära att brev med fakturor, påminnelser och kravbrev skulle få skickas med rek, blir ingen billig hantering direkt! Ett brev sänt till folkbokföringsadressen förväntas ha kommit mottagaren tillhanda inom några dagar, i annat fall skall försändelsen komma i retur vilket också brukar finnas rutiner för i faktureringssystem, att i första hand notera, sedan efterforska annan adress om möjligt.
Citera
2022-01-05, 08:50
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk
Hade 120k hos kronkalle. Tog mig i kragen och hade ett hundår där jag jobbade satan och betalade in upp emot 12k i månaden. Det som var kvar var typ som att leva på soc. Hade lätt kunnat haft ett hundår till, känslan när man är fri är värd det. Efter de två åren har du lärt dig stoppa undan pengar för framtiden.

Bra jobbat, jag är fan stolt över dig
Citera
2022-01-05, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Det går att få de preskriberade. Svårt dock och en del dribblande måste till. Det viktiga är att gäldenärens inte kan bevisa att de skickat tillräckligt med betalningskrav till dig så att det finns en lucka på tre år. Samtidigt får de ej heller betala in till KFM så att de gör nya försök att utmäta eller dylikt. Men det är tuffa år att "hålla sig undan" och med lite oflyt så är de inte preskriberade. Även om det finns utslag som tidigare som skickas in till KFM så ska man få det prövat om det är preskriberat. Skiter sig allt eller man skiter i det så behöver man ju inte bry sig om att betala när man reser eller betala p-avgifter etc. Inget att rekommendera den vägen dock.

Vet inte varför ni skriver om tre år, det mesta har ju preskribtionstid på tio år. Konsumentfordran har i många fall tre år, men det ts skrev om var lån, inte aktuellt då.
Citera
2022-01-05, 09:45
Medlem
LKKINGENs avatar
Vad betyder i kronofogden?
Vill gärna ha ett förtydligande så jag vet vad jag skall svara på.
Alltså inte trams eller off topic, det är en mening som inte betyder något!
Citera
2022-01-05, 10:35
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 201221
Jag har tagit massa små och stora lån över en längre tid. Till sist kunde jag inte betala tillbaka längre. Helt mitt eget fel självklart.
Nu har jag 200 000 kr i kronofogden kommer aldrig kunna betala tillbaka på minst 20 år Eller nått. Blev nekad skuldsanering.
Mitt i allt helvete blev jag arbetslös nu en 34 åring skuldsatt arbetslös.

Hur tänker och lever ni som är skuldsatta på framtiden hur mår ni?
Man kan ju inte spara eller lägga pengar på aktier eller nått.
Man är totalt förstörd.
Och nu förtiden tar många arbetsgivare även UC kontroll så man är fuc#d

Citat:
Ursprungligen postat av EIIer

Du har inte riktigt ordning på begreppen här.

Det är TS som är gäldenären.

Hur kom du fram till tre år? TS uppger att skulderna har tillkommit genom lån.
Senast redigerad av trottwell 2022-01-05 kl. 10:39.
Citera
2022-01-05, 13:00
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 201221
Jag har tagit massa små och stora lån över en längre tid. Till sist kunde jag inte betala tillbaka längre. Helt mitt eget fel självklart.
Nu har jag 200 000 kr i kronofogden kommer aldrig kunna betala tillbaka på minst 20 år Eller nått. Blev nekad skuldsanering.
Mitt i allt helvete blev jag arbetslös nu en 34 åring skuldsatt arbetslös.

Hur tänker och lever ni som är skuldsatta på framtiden hur mår ni?
Man kan ju inte spara eller lägga pengar på aktier eller nått.
Man är totalt förstörd.
Och nu förtiden tar många arbetsgivare även UC kontroll så man är fuc#d

Jag har 1.8 miljoner, har levt med skulder sedan en månad efter jag fyllde 18.. 15 år sedan. Det fungerar men det är helt klart jobbigt att se alla ens vänner köper hus, fina bilar och reser utomlands. Kronofogden är hänsynslösa och man blir sedd som en hund av hela samhället pga skuldbördan. Mitt tips till dig om du inte har barn och är singel: Stick till Norge i 2-3 år och rensa fisk. Lev snålt när du väl är på plats och kom hem med 500.000 på banken och betala dina skulder, och börja om från början. Jag förstår din panik, men tänk på att du fortfarande är ung och har så enormt många år kvar att leva. Du behöver inte stressa sönder dig själv. Dina skulder är små i det stora hela.
Citera
2022-01-05, 13:36
Medlem
Var skuldsatt hos skatteverket med 400 000kr efter att ha blivit lurad på ett liknade belopp. Därefter kom utbrändheten. Dock var jag med om något märkligt och är rätt övertygad om att det finns en gud. Efter den märkliga händelsen släppte alla mina bördor och jag började jobba som vanligt och betalade skulden. Mitt tips är att sluta bry sig och göra vad som måste göras. Gör det sedan med värdighet och gå igenom det med stolthet.
Citera
2022-01-05, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du har inte riktigt ordning på begreppen här.

Det är TS som är gäldenären.

Hur kom du fram till tre år? TS uppger att skulderna har tillkommit genom lån.
Helt rätt Får skylla på tröttheten. Gäld=skuld! Läste nog inte lån heller. Men oftast tio år där ja. Ska nog inte skriva om natten. Lite som man inte ska skicka sms full. Haha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in