2022-01-05, 00:14
Medlem
•Skaffa dig ett AB o fakturera arb.givaren istället för att ta ut lön.
• Ansök om bostadstillägg om du tjänar mindre än existensminimum.
•Skriv dig som c/o, inneboende för att undvika utmätning av din egendom. Kom ihåg att kunna påvisa vilket rum som är ditt.
osv
Lycka Till
Citera
2022-01-05, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
200 000 är ingenting, hade du haft 2 miljoner hade jag kanske förstått ditt bekymmer.

ge mig 200 000kr då om det är ingenting.

Det går leva bra om man har skuld hos kronofogden, jobba svart och ha en bil med relativt lågt värde.
Citera
2022-01-05, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Har rätt svårt att tänka mig att det skulle vara så lätt att få banklån när man har skulder hos fogden.

Jag förstår din tanke, men jag menar att har man en fast anställning och tar banklånet för att betala av skulden hos fogden, så kommer banken inte att vara "omöjlig", men det kan så klart förutsätta vissa villkor. Man kan t.ex. behöva ha jobbat ett tag, man kan behöva en rekommendation från arbetsgivaren, med mera.
Citera
2022-01-05, 02:30
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 201221
Jag har tagit massa små och stora lån över en längre tid. Till sist kunde jag inte betala tillbaka längre. Helt mitt eget fel självklart.
Nu har jag 200 000 kr i kronofogden kommer aldrig kunna betala tillbaka på minst 20 år Eller nått. Blev nekad skuldsanering.
Mitt i allt helvete blev jag arbetslös nu en 34 åring skuldsatt arbetslös.

Hur tänker och lever ni som är skuldsatta på framtiden hur mår ni?
Man kan ju inte spara eller lägga pengar på aktier eller nått.
Man är totalt förstörd.
Och nu förtiden tar många arbetsgivare även UC kontroll så man är fuc#d

Du fixar det ..
Blev själv satt i en liknade sits efter min Dam söp sönder vår ekonomi
säklart stack hon och lämnade skulden till mig
tog ca 3år att ta sig ut ur det ..
3 tunga år ..
blev skuldfri men hyser än agg mot mitt ex
Citera
2022-01-05, 03:30
Medlem
svampsubbas avatar
Citat:
Jag har tagit massa små och stora lån över en längre tid. Till sist kunde jag inte betala tillbaka längre. Helt mitt eget fel självklart.
Nu har jag 200 000 kr i kronofogden kommer aldrig kunna betala tillbaka på minst 20 år Eller nått. Blev nekad skuldsanering.

Man är totalt förstörd.

Ingen större tröst men det är många som satt sig i din situation, det syns bara inte utåt...

Att betala av skulder är ett stålbad, förbered dig på att spara in på allt under en längre period. Ett fattigt liv väntar men du har ju å andra sidan glassat en längre period när du tog alla lån. Det är som bekant utgifterna man ska sikta in sig på, mat, kläder, nöjen, tandvård, tobak, telefon, el, ja allt som du behöver i en vanlig vardag får du dra in på.

Vad du kan göra är att sälja av saker, varenda krona in skapar en bättre känsla, sälj på tradera eller genom gratisannonser. Skaffa en hobby du kan få inkomst från, snickra fågelholkar, smörknivar eller knyt armband, vad som helst bara det ger inkomst. Sälj allt du kan vara utan just nu, senare i livet kan du köpa det du saknar. Nu har du ett val, dom extra inkomsterna kan du använda till att betala av din skuld eller om du tror aktiers utveckling överträffar dina dyra räntor kan du spekulera genom bulvan...

Klart man mår dåligt i perioder att leva på existensminimum, när lånen minskar känns det bättre. Det blir som en snöbollseffekt med tiden, det rullar på fortare och fortare. Humöret blir bättre med tiden för man vänjer sig vid situationen, men hundra glad blir man först när skulden är avbetald.

Du får tänka om och ta ett djupt andetag, skapa mer optimism i tankarna, allt är möjligt och det här fixar du, punkt och basta.!
Citera
2022-01-05, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns
De blir aldrig preskriberade, annars vore det lätt, då vore det bara att hålla sig undan som du säger, men de tre åren förnyas vid varje påminnelse och du kan vara säker på att de kommer innan tre år gått.

Det förutsätter ju att de kan delge dig en påminnelse. Det är ju det som var poängen med att flytta utomlands eller hålla sig undan. När de inte kan styrka preskriptionsavbrott de senaste X åren så är det preskriberat.
Citera
2022-01-05, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Faktum är, att om du får ett fast jobb, så är det nog inga större problem för dig att få ett banklån för att betala av skulden hos fogden. Och sedan betalar du i lugn och ro av lånet hos banken. Så slipper du ha fogden flåsande i nacken.

Och är du i den situationen är det nog ingen större omöjlighet att avtala med fordringsägaren att få betala av skulden i "lugn och ro". Fordringsägarna vill inte djävlas med dig, de vill bara ha sina pengar...
Citera
2022-01-05, 04:02
Medlem
Citat:

Man är totalt förstörd.

Den summan är ingenting. Tar inte överdrivet lång tid att betala av.
Citera
2022-01-05, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlfOtto
•Skaffa dig ett AB o fakturera arb.givaren istället för att ta ut lön.

Låter måttligt begåvat. Jag tänker mig att kronofogden bara informerar bolagsverket om att aktierna numera tillhör kronofogden och sen informerar din före dettea arbetsgivare att fakturan skall betalas till bg 5143-3290 istället för tidigare angivet konto.

Citat:
• Ansök om bostadstillägg om du tjänar mindre än existensminimum.
•Skriv dig som c/o, inneboende för att undvika utmätning av din egendom. Kom ihåg att kunna påvisa vilket rum som är ditt.
osv
Lycka Till

Eller så rättar man upp sin ekonomi och börjar beta av sin skuld.
Citera
2022-01-05, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Det krävs att påminnelsen blir delgiven till TS.
Det krävs inte mer än att kunna påvisa i sitt system att påminnelse skickats.
Citera
2022-01-05, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns
De blir aldrig preskriberade, annars vore det lätt, då vore det bara att hålla sig undan som du säger, men de tre åren förnyas vid varje påminnelse och du kan vara säker på att de kommer innan tre år gått.

Var får du tre år ifrån? Tio år gäller på det mesta. Konsumentfordringar på inköp av varor eller tjänster är tre år, men ts skrev lån.
Citera
2022-01-05, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Låter måttligt begåvat. Jag tänker mig att kronofogden bara informerar bolagsverket om att aktierna numera tillhör kronofogden och sen informerar din före dettea arbetsgivare att fakturan skall betalas till bg 5143-3290 istället för tidigare angivet konto.

Kommer inte redovisa här i offentligt rum vilka metoder man kan använda sig av för att kringgå utmätning från Kronofogden, men jag kan garantera dig att det finns en rad olika internationella skyddsupplägg man kan använda sig av i varierande kostnadsgrad. Så länge man inte har begått något brott (dvs. hamnat på någon INTERPOL lista) så är det inte svårt att göra ev. intjänade tillgångar nästintill helt oåtkomliga för Kronofogden och andra indrivningsmyndigheter i EU.

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Eller så rättar man upp sin ekonomi och börjar beta av sin skuld.

Vanligtvis hade jag hållit med dig här, och i de fall där man har lånat pengar från vänner och familj så tycker jag det är moraliskt förkastligt att springa iväg. Men med det sagt, jag ser ingen moralisk skyldighet att slita för att betala av ett banklån vars lånebelopp har bokstavligen tryckts upp från ingenstans (dvs. du lånar inte från Gösta 54 år i Arboga utan banken skapar pengarna när du skriver under lånet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in