2022-01-05, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Snart blir det väl skottpengar på antivaxxers också...

"French President Emmanuel Macron has warned he intends to make life difficult for people in France who have not been vaccinated against Covid-19.

"I really want to hassle them, and we will continue to do this - to the end," he told France's Le Parisien newspaper."

Man undrar ju vad han menar med det.

Det enda rimliga jag ser är att man öppnar samhället totalt, inga som helst restriktioner för personer som är vaccinerade. Ovaccinerade får varken gå på restaurang, klubbar, resa eller dylikt förutsatt det inte ligger något medicinskt bakom som hindrar en vaccination.
Citera
2022-01-05, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej.

Ser du något samband mellan vaccinationsgrad och smittspridning i din kaffesump?

Med Omikron har vaccinet spelat ut sin roll.

Då får man utvärdera och omgruppera.

Oljetankern FHM har väl julsemester nu så det lär ta tid innan man inser att det är dags att vända på skutan.
Citera
2022-01-05, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det tror jag inte på. FHM har nu gått ut med att de vill sänka tiden mellan doserna. Det är bra.
Och hur stort tidsintervall mellan doserna skall det vara enligt din mening? Skall vi gå och ta en vaccindos varannan månad eller vad?
Citera
2022-01-05, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Risken dö i covid per åldersgrupp med och utan riskgrupper.

Finns denna statistik för allmänheten? Saknar kompetens få fram den.

Årsgrupp, riskgrupp , ej riskgrupp
0-5, x%,×%
6-12,x%,x%
Osv.

Finns ingen statistik på hur många som dött I Covid, bara MED.
Citera
2022-01-05, 12:36
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ser du något samband mellan vaccinationsgrad och smittspridning i din kaffesump?

Oljetankern FHM har väl julsemester nu så det lär ta tid innan man inser att det är dags att vända på skutan.
Nu vet jag inte om du i själva verket ville citera någon annan. Jag påpekade att alla länder som vaccinerat en majoritet av sin befolkning INTE har större smittspridning än länder som endast vaccinerat riskgrupper. Inget annat.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
En snabb koll på Johns Hopkins university visar att alla länder som massvaccinerat sin befolkning har HÖGRE smittspridning än länder som endast vaccinerat riskgrupper.
Nej.
Citera
2022-01-05, 12:37
Medlem
Citat:
Men om man ser till de upp till 65-70 borde de väl ha en dödsorsak? Typ lunginflammation.
Citera
2022-01-05, 12:38
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Här i Sverige har vi statistik på hur många som avlidit MED Covid-19 samt hur många som avlidit AV Covid-19. Samma statistik finns i Storbritannien.
Citera
2022-01-05, 12:43
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte om du i själva verket ville citera någon annan. Jag påpekade att alla länder som vaccinerat en majoritet av sin befolkning INTE har större smittspridning än länder som endast vaccinerat riskgrupper. Inget annat.

Finns inget samband, smittspridningen styrs bara av säsongseffekter.
Citera
2022-01-05, 12:46
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Man undrar ju vad han menar med det.

Det enda rimliga jag ser är att man öppnar samhället totalt, inga som helst restriktioner för personer som är vaccinerade. Ovaccinerade får varken gå på restaurang, klubbar, resa eller dylikt förutsatt det inte ligger något medicinskt bakom som hindrar en vaccination.
Vaccination macht frei. Bara en dos till
Citera
2022-01-05, 12:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Och hur stort tidsintervall mellan doserna skall det vara enligt din mening? Skall vi gå och ta en vaccindos varannan månad eller vad?

Var fjärde månad tror jag hade varit bra. Allt enligt de studier som finns där man kunnat se ett gradvis minskat skydd vartefter.
Citera
2022-01-05, 12:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Nej, vaccinet har inte spelat ut sin roll iom. Omikron.
Skyddet mot Omikron är runt 60 % med tre doser mRNA-vaccin.

Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Studie som jämför Vaccineffektivitet mot infektion

Vaccinstatus, Skydd Delta, Skydd Omikron
tidigare infektion, 88%, 51%
en dos, 56, 49
två dos AZ, 52, 5
två dos Pfizer, 70, 24
två dos Moderna, 71, 25
tre dos Pfizer, 92, 59
tre dos Moderna, 90, 65

(från Figure 4D. Estimated vaccine effectiveness against testing positive for Delta and Omicron SARS-CoV-2 infection in the population of over 18s in NHS GG&C who were tested between 6th and 12th December 2021, with the waning effect of vaccination over time included.)
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2022.01.03.21268111v1.full.pdf
Citera
2022-01-05, 12:51
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Var fjärde månad tror jag hade varit bra. Allt enligt de studier som finns där man kunnat se ett gradvis minskat skydd vartefter.
Två frågor:
1. Hur länge ska vi hålla på så? Gäller detta samtliga invånare från 5 år och uppåt eller menar du bara riskgrupperna?
2. Finns det någon vits med att vaccinera sig i till exempel maj? Vi vet ju att det ger ett skydd under ett kommande halvår där smittspridningen går ner och i princip blir obefintlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in