2022-01-05, 11:18
Medlem
De officiella smittotalen i Sverige borde börja gå ner i takt med att kön till provtagning ökar. I Skåne finns, vad jag kan hitta, nästan inga bokningsbara testtider kvar före måndag.
Citera
2022-01-05, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De är säkert trippelvaccinerade pga ålder. Då har man färskare skydd.

Andelen ovaccinerade STIGER om man går ner i åldersgrupperna vilket talar emot din gissning.
Citera
2022-01-05, 11:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Intressant med denna valfrihet hela tiden i annars förbudets land.

Ja, visst var det konstigt att det blev så, just i coronafrågorna? Annars är ju allt som har med säkerhet att göra genomreglerat (livsmedelshygien, flytvästar, säkerhetsbälten, nästan nolltolerens vad gäller alkohol i trafiken och på sjön, elsäkerhet, arbetsmiljölagstiftning... you name it). I andra länder skrattar dom åt oss och alla våra regler och förbud. Men nu blev vi plötsligt det slappaste landet i hela världen!
Citera
2022-01-05, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om förhandsuppgifterna stämmer (vi får veta på PK klockan 14), så ska näringsidkarna själva få välja om de ska kräva vaccinpass eller ej. Det blir ju väldigt konstigt. Det kan bli en konkurrensfördel att INTE kräva det, och då tjänar de verksamheterna mer pengar än de som tar sitt ansvar. Varför kan inte Regeringen bara rakt av besluta att "på dom här och dom här och dom här verksamhetstyperna ska det VARA vaccinpass"?
Ja undra vilken resturang det är som kommer få ha flest gäster. Den med krav på vaccinpass eller den utan krav på vaccinpass?
Citera
2022-01-05, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om förhandsuppgifterna stämmer (vi får veta på PK klockan 14), så ska näringsidkarna själva få välja om de ska kräva vaccinpass eller ej. Det blir ju väldigt konstigt. Det kan bli en konkurrensfördel att INTE kräva det, och då tjänar de verksamheterna mer pengar än de som tar sitt ansvar. Varför kan inte Regeringen bara rakt av besluta att "på dom här och dom här och dom här verksamhetstyperna ska det VARA vaccinpass"?

Det blir väl på liknande sätt som innan:

1. Kräver du inte vaccinpass - bara sittande gäster, max x personer/100 m2, kortare öppettider osv.

2. Kräver du vaccinpass - inte bara sittande gäster, fler personer/100 m2, längre öppettider osv.
Citera
2022-01-05, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp, Moderna har hållbarare immunitet.

Detta börjar låta som en diskussion man normalt hittar i narkomanernas trådar.
Citera
2022-01-05, 11:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det blir väl på liknande sätt som innan:

1. Kräver du inte vaccinpass - bara sittande gäster, max x personer/100 m2, kortare öppettider osv.

2. Kräver du vaccinpass - inte bara sittande gäster, fler personer/100 m2, längre öppettider osv.

Ja SÅ kan det bli förstås. Spännande! (höll jag på att säga)
Citera
2022-01-05, 11:42
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror många resonerar som dig. Grejen är ju den att vården har varit ett problem länge. Den var pressad redan innan pandemin. Tror det skulle behövas många fler sjukhus, bättre styrning och mer operativ personal. Mindre overhead kostnader.

Det är sjukt att det finns så mycket chefer/ administrativ personal på sjukhusen och ändå får sjuksköterskor sköta allt mer administrativt arbete som tar tid för patienterna.

Citat:
Vårdfokus rapporterade i går att Vårdförbundets medlemsgrupper — sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor — har minskat med nästan 2 500 anställningar, eller fem procent, i slutenvården. Samtidigt har antalet anställda chefer, handläggare och administratörer ökat med nästan 50 procent i regionerna.
https://www.vardfokus.se/nyheter/minska-administrationen-och-lagg-pengarna-pa-vardnara-arbete/

En artikel från 2019.
https://www.dagenssamhalle.se/opinion/debatt/varden-administreras-ihjal/

På Karolinska finns det enligt uppgift i dag ungefär (1) person med titeln chef per vårdplats. Om jag tolkar denna statistik rätt skulle det alltså finns en chef för varje patient. Detta när vi samtidigt drömmer om att det skulle finnas en (1) patientansvarig läkare per patient!
Citera
2022-01-05, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Huruvida man testar alla som läggs in på sjukhus i Sverige, känner jag inte till.

Jag tror man gör det. Min mor åkte in och ut på sjukhuset tidigare i år pga cancer och dom testade henne både när hon blev intagen och flera gånger under sina vistelser där. Så jag tippar en god slant på att Sverige gör samma, dvs klumpar ihop C19 oavsett varför man är inlagd. I min mors fall hade hon aldrig C19.
Citera
2022-01-05, 11:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Andelen ovaccinerade STIGER om man går ner i åldersgrupperna vilket talar emot din gissning.

Nu överväger FHM att sänka intervallen mellan dos2 och dos3. Sent skall syndaren vakna
Citera
2022-01-05, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
En snabb koll på Johns Hopkins university visar att alla länder som massvaccinerat sin befolkning har HÖGRE smittspridning än länder som endast vaccinerat riskgrupper.

Får mig att tänka på Kjell Olof Feldts dikt om löntagarfonderna...någon adapterad för massvaccinationen som vekar vara ungefär lika genomtänka och framgångsrik som löntagarfonderna:

"Massvaccinering är ett jävla skit
Men nu har vi baxat den ända hit
3:e dosen ska sprutas i varje arm
Den är oundviklig med vår agenda
Men nu behöver vi inte ge fler verkningslösa portioner
för hela Sverige är redan fullt av Omikron-mutationer."

Vill det sig ges den ut under 2022 i diktsamlingen "Att leva i en Diktatur (mer än bara otur)"

Låt stå.
Senast redigerad av B.R.Donut 2022-01-05 kl. 11:57.
Citera
2022-01-05, 11:54
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
En snabb koll på Johns Hopkins university visar att alla länder som massvaccinerat sin befolkning har HÖGRE smittspridning än länder som endast vaccinerat riskgrupper.
Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in