2022-01-05, 11:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det är sjukt att det finns så mycket chefer/ administrativ personal på sjukhusen och ändå får sjuksköterskor sköta allt mer administrativt arbete som tar tid för patienterna.

https://www.vardfokus.se/nyheter/minska-administrationen-och-lagg-pengarna-pa-vardnara-arbete/

En artikel från 2019.
https://www.dagenssamhalle.se/opinion/debatt/varden-administreras-ihjal/

På Karolinska finns det enligt uppgift i dag ungefär (1) person med titeln chef per vårdplats. Om jag tolkar denna statistik rätt skulle det alltså finns en chef för varje patient. Detta när vi samtidigt drömmer om att det skulle finnas en (1) patientansvarig läkare per patient!

Ja, det är galet. Så kan man inte ha det. Behövs mer operativ kärnverksamhet. Mindre värdegrund och floskler.
Citera
2022-01-05, 11:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Spelar ingen roll vilka katastroftankar du har. T cellerna skyddar mot svår sjukdom. Du kan ju såklart få mild COVID då antikroppar har sjunkit men det är ju inget problem

Det tror jag inte på. FHM har nu gått ut med att de vill sänka tiden mellan doserna. Det är bra.
Citera
2022-01-05, 12:01
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Riktigt bra sammanfattning!

Läget är hopplöst med en styvnackad regering som inte förstår den större bilden. De gör som Macron, enda syftet med vaccinpass verkar vara att sätta åt de som avvaktar vaccinen. Det är en dålig idé när vårdpersonalen rasar ihop eftersom vaccinerade också smittas.

Tittar i spåkulan och ser Lena Hallengren säga att nu ska det krävas vaccinpass här och där. Blablablababla..... Inte ett ord att de vaccinerade kan smittas och föra smittan vidare.
Sen säger hon att de ovaccinerade ska hålla avstånd. Inte ett ord om att de vaccinerade ska också hålla avstånd eftersom de också smittar. De ovaccinerade bör arbeta hemifrån.

Saknar lite Löfven vars mantra var att tvätta händerna noga med tvål och varmt vatten.

Nu fattas bara stämpel på pannan på de ovaccinerade.
Citera
2022-01-05, 12:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tittar i spåkulan och ser Lena Hallengren säga att nu ska det krävas vaccinpass här och där. Blablablababla..... Inte ett ord att de vaccinerade kan smittas och föra smittan vidare.
Sen säger hon att de ovaccinerade ska hålla avstånd. Inte ett ord om att de vaccinerade ska också hålla avstånd eftersom de också smittar. De ovaccinerade bör arbeta hemifrån.

Saknar lite Löfven vars mantra var att tvätta händerna noga med tvål och varmt vatten.

Nu fattas bara stämpel på pannan på de ovaccinerade.

Varför inte sy fast en gul coronasymbol på kläderna haha

Ja, antivaxxers är de som hängs ut o skuldbeläggs för situationen så det är fritt fram för politiker att ge sig på dem. Man kan kalla det för populism;-)
Citera
2022-01-05, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det gäller sannolikt de som fått vaccinet i relativ närtid.

Jag håller med qwerty-66. Det vi ser idag är att väldigt få dör pga omicron. Det mesta jag har hört kring folk som är dubbelvaccinerade är att de får milda symptom. Friska ovaccinerade får i regel bara milda symptom. Det är fullt logiskt att du får ett bra skydd/immunitet mot även omicron om du är dubbelvaccad eller haft sjukdomen innan. Men allt i denna pandemi, som snackas om, handlar bara hela tiden om smittspridning. Man hänger upp sig för mycket på den biten utan att tänka att man har redan ett gott skydd mot sjukdomen...vilket i slutändan är DET viktigaste. Ja, omicon går runt även trippeldos...men seriöst, hur troligt är det att människan blir dundersjuk? Sen att det blir så för 80 plussare och multisjuka ändå, är en helt annan femma. Vi kan inte låsa ner ett helt samhälle pga att mindre del av befolkningen kan kanske fara illa. Det var värre 2020/våren 2021. Inget i närheten av detta idag!

Vet man med sig att man är i riskgrupp, är det läge att vara mer försiktigt oavsett vaccinstatus. Tyvärr är ju regeringen helt inkapabel att förmedla detta utan kör på med sina vaccinpass och ger folk tron att allt är OK så länge man är vaccinerad. För de flesta, ja de bir inte allvarligt sjuka. Men är man allvarligt sjuk i övrigt...ge fan i att trängas ute bland folk så långt som möjligt. Det är ju dessa människor som hamnar på sjukhus och IVA till 80-85%.
Citera
2022-01-05, 12:17
Medlem
Citat:
Det tror jag inte på. FHM har nu gått ut med att de vill sänka tiden mellan doserna. Det är bra.

6-8 doser om året vore lagom, helst en i månaden med autogiro. Eller varför inte berika matvaror med vaccinet.

Människan är ju en så svag och ynklig individ som knappast lär överleva evolutionen om man inte får extra tillskott av både ditten och datten.
Citera
2022-01-05, 12:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Snart blir det väl skottpengar på antivaxxers också...

"French President Emmanuel Macron has warned he intends to make life difficult for people in France who have not been vaccinated against Covid-19.

"I really want to hassle them, and we will continue to do this - to the end," he told France's Le Parisien newspaper."
Citera
2022-01-05, 12:21
Medlem
Citat:

Nu pratade du om smitta - vi pratade om skyddet mot svår sjukdom/IVA-inläggning.
Citera
2022-01-05, 12:21
Medlem
Risken dö i covid per åldersgrupp med och utan riskgrupper.

Finns denna statistik för allmänheten? Saknar kompetens få fram den.

Årsgrupp, riskgrupp , ej riskgrupp
0-5, x%,×%
6-12,x%,x%
Osv.
Citera
2022-01-05, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder

0-5, x%,×%
6-12,x%,x%
Osv.

Till att börja med - risken att avlida om man är över 65 år och inte är i riskgrupp är ...... NOLL PROCENT.

Ålder över 65 år räknas som en riskgrupp.
Citera
2022-01-05, 12:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder

0-5, x%,×%
6-12,x%,x%
Osv.
Ja, sådan statistik har jag sett , men jag minns inte längre var.
Fanns även uppdelat på vaccinerade och ovaccinerade.
Återkommer om jag kommer på det om ingen annan hinner före.
Citera
2022-01-05, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Snart blir det väl skottpengar på antivaxxers också...

"French President Emmanuel Macron has warned he intends to make life difficult for people in France who have not been vaccinated against Covid-19.

"I really want to hassle them, and we will continue to do this - to the end," he told France's Le Parisien newspaper."

Man undrar ju vad han menar med det.

Det enda rimliga jag ser är att man öppnar samhället totalt, inga som helst restriktioner för personer som är vaccinerade. Ovaccinerade får varken gå på restaurang, klubbar, resa eller dylikt förutsatt det inte ligger något medicinskt bakom som hindrar en vaccination.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in