2022-01-02, 20:16
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Det är tydligt att brolinlever och bajssprutan bör göra som jag, tjacka en platta norrlands 0.5, ni minskar alkoholkonsumtionen med 70-80 procent i ett nafs! 2.8 är bara en lyx.

Jag har fått intrycket att förhoppningen är att taxonomin och även USA:s ESG klassificering av uran ska leda till att fonder börjar köpa uranaktier, så har det ju låtit rätt länge. Jag har dock inte riktigt heller fattat det konkreta förloppet där.

Såg en intervju med Gwen preston som droppade Fortune Bay som uranbolag, håller på och inriktar om mot uran och skulle enligt henne ha geolog som jobbat med detta på Denison när de upptäckte Wheeler, mcap 30 mille drygt nu. Vet inte om gratistips från en betalbrud som henne är sånt som man ska köpa på men kolla lite på kanske.

Drömscenariot är väl att det drar på nu och att vi hinner få ett nytt ryck upp innan Fed höjer räntan ett snäpp. Det känns som det börjar bli dags att haka på Grandich mfl i utgången. Vad som händer sen är mer osäkert men teorin att det tankar snabbt och de får gå in igen och rädda framstår väl som rätt rimligt om man tittar på hur det har skötts tidigare?

Lustigt att det börjar dyka upp uranbolag nu varje vecka som man inte hört talas om, Fortune Bay, Kiplin Metals och dessutom att Goldmining Inc har massor med mark i Athabasca och en JV med Orano. Ett tecken om något att det måste vara stupid money på väg in i sektorn är nya uranisar
Citera
2022-01-02, 20:18
Medlem
jnilssons avatar
Tror på en långsam omvändelse under galgen för ESG-fonder även med ny taxonomi. Ingen gillar att ha fel så därför finns en tröghet. Befolkningen är därtill minst halvgalen. Verkligheten behöver dela ut upprepade käftsmällar till elkonsumenten. Kanske inte bara en vinter utan flera.
Senast redigerad av jnilsson 2022-01-02 kl. 20:22.
Citera
2022-01-03, 06:30
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Det är tydligt att brolinlever och bajssprutan bör göra som jag, tjacka en platta norrlands 0.5, ni minskar alkoholkonsumtionen med 70-80 procent i ett nafs! 2.8 är bara en lyx.

Drömscenariot är väl att det drar på nu och att vi hinner få ett nytt ryck upp innan Fed höjer räntan ett snäpp. Det känns som det börjar bli dags att haka på Grandich mfl i utgången. Vad som händer sen är mer osäkert men teorin att det tankar snabbt och de får gå in igen och rädda framstår väl som rätt rimligt om man tittar på hur det har skötts tidigare?
Om det innebär mindre skatt till staten så är det klart ett alternativ. Just nu är jag off the hooch större delen av julledigheten, dels är det gubbigt att pimpla öl hela tiden även om det är folkisar och jag behöver vara alert i år.
Ett nytt ryck innan Mars vore toppen, då skalar jag av en del och avvvaktar.
Skulle tro att de återgår till samma slappa pengapolitik efter att maknaden skakar till rejält.
Max pain för URNM ligger på $82 den här månaden(Nu $71), men den är skev pga alla leaps som går ut den 21e.
Hokuspokuset är osäkert i Januari.

Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Lustigt att det börjar dyka upp uranbolag nu varje vecka som man inte hört talas om, Fortune Bay, Kiplin Metals och dessutom att Goldmining Inc har massor med mark i Athabasca och en JV med Orano. Ett tecken om något att det måste vara stupid money på väg in i sektorn är nya uranisar
Yep, vi börjar närma oss nästa inning, innan manin har dragit igång på allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Tror på en långsam omvändelse under galgen för ESG-fonder även med ny taxonomi. Ingen gillar att ha fel så därför finns en tröghet. Befolkningen är därtill minst halvgalen. Verkligheten behöver dela ut upprepade käftsmällar till elkonsumenten. Kanske inte bara en vinter utan flera.
Jo, det tar nog ett tag att ändra om samt utmanövrera diverse känslostyrda vindkraftshäxor som sitter i styrelser osv.
Dock lär pöbeln plus hedgefonder börja köpa för att frontrunna det hela.

Jo käftsmällar lär det bli. De allra flesta är hyfsat ovetande än så länge, men snart börjar räkningarna dimpa ner.
Jag har redan tandskydd och hjälm på, så jag är redo. Andra är inte det.
Citera
2022-01-03, 13:30
Medlem
jattelokas avatar
Går ni långt på uran-aktierna? Har precis lagt 4 ordrar på Denison, Cameco, Appia och Uranium Royalty Corp.

Såg en artikel i SVD idag med titel: "”Kärnkraft och gas hållbar övergång i EU”. Däremot så tror jag inte att amerikanska bolag står för någon större försörjning av berikat uran till resten av världen. Eller har jag fel?
Citera
2022-01-03, 16:50
Medlem
UraniumMans avatar
Bra start på året! EU-taxonomin får bra mediabevakning världen runt verkar det som. Lär bli ännu mer när den är helt godkänd.
Citera
2022-01-03, 17:43
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Tror ni kan glömma ESG-fonder. De kommer aldrig investera i kärnkraft. Det sänker ESG betyget vilket leder till mindre kapitalinflöden vilket är det viktigaste för fondförvaltare, inte fondens utveckling. Detta gör att fondförvaltare har begränsat utrymme att köpa onda aktier. Som det är nu verkar de flesta fonder föredra att behålla läkemedelsjättarna och de sänker ESG-scoren ordentligt. Till och med alkoholtillverkare har svårt att komma med i fonder numera. Vilken chans har uranbrytare då?

Edit: Vissa ESG system har uranbrytning som en egen "ondare" kategori. Jämfört med kärnkraft.
Senast redigerad av JustinTrudeau 2022-01-03 kl. 18:06.
Citera
2022-01-03, 20:58
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Går ni långt på uran-aktierna? Har precis lagt 4 ordrar på Denison, Cameco, Appia och Uranium Royalty Corp.

Såg en artikel i SVD idag med titel: "”Kärnkraft och gas hållbar övergång i EU”. Däremot så tror jag inte att amerikanska bolag står för någon större försörjning av berikat uran till resten av världen. Eller har jag fel?
Jag köpte in mig på Cameco, Uranium Energy och Arcelormittal (gruv- och stålbolag) i Oktober. Cameco började bra men ligger på minus nu. De andra två går fint. Hoppas framförallt på att Uranium Energy ska stiga rejält om nu fler länder satsar på kärnkraft.
Citera
2022-01-04, 17:39
Medlem
Uranisarna ser redo ut för take off lagom till ESG på chartsen, men Rick Rule säger nej. Vad tror folket om kommande kvartalet?
Citera
2022-01-04, 17:42
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Tror ni kan glömma ESG-fonder. De kommer aldrig investera i kärnkraft.
Det blir inget snabbt lappkast.

Citat:
Det sänker ESG betyget vilket leder till mindre kapitalinflöden vilket är det viktigaste för fondförvaltare, inte fondens utveckling. Detta gör att fondförvaltare har begränsat utrymme att köpa onda aktier. Som det är nu verkar de flesta fonder föredra att behålla läkemedelsjättarna och de sänker ESG-scoren ordentligt. Till och med alkoholtillverkare har svårt att komma med i fonder numera. Vilken chans har uranbrytare då?
Tids nog kommer avkastning spela mest roll. ESG kommer krackelera av sig självt av den anledningen att det sker överinvesteringar i verksamheter sett till lönsamheten. Då sjunker avkastningen.

Citat:
Vissa ESG system har uranbrytning som en egen "ondare" kategori. Jämfört med kärnkraft.
Även där borde kravet på avkastning skapa en tävlan mellan ESG-system att söka sig till lönsamma alternativ. Fonder som söker avkastning byter ESG-system och licensavgifterna flyttas till de mindre "ortodoxa" alternativen.

Kommer att tänka på en one-liner av Groucho Marx:
"These are my principles. If you don’t like them I have others."
Citera
2022-01-05, 03:13
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det låter synnerligen idiotiskt med en ETF som säljer aktier för att betala fickpengar till andelsägarna.

Det berodde på amerikanska skatteregler. Det förklaras här; https://youtu.be/IvVrOFNwSDc?t=437
Citera
2022-01-05, 03:46
Medlem
knight1056s avatar
Oroligt i Kazakhstan p g a ökade bränslepriser.

https://www.france24.com/en/live-news/20220104-kazakhstan-declares-emergencies-in-cities-hit-by-unrest

Har inte plockats upp ännu av utländska medier och uran-bolagen i Australien verkar inte reagera på nyheterna ännu. Får se vart det utvecklar sig.

Notera: Kazatomprrom behöver inte drabbas av driftstörningar för att investerare ska bli oroliga och skicka upp uranpriset. Det kan ändå påverka sentimentet av hur säkra leveranserna från Kazakhstan är. Tänk hur motsvarande protester i Saudiarabien påverkat oljepriset. Men uranmarknaden är ju mycket mindre och inte lika välbevakad.
Citera
2022-01-05, 09:08
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Oroligt i Kazakhstan p g a ökade bränslepriser.

https://www.france24.com/en/live-news/20220104-kazakhstan-declares-emergencies-in-cities-hit-by-unrest

Har inte plockats upp ännu av utländska medier och uran-bolagen i Australien verkar inte reagera på nyheterna ännu. Får se vart det utvecklar sig.

Notera: Kazatomprrom behöver inte drabbas av driftstörningar för att investerare ska bli oroliga och skicka upp uranpriset. Det kan ändå påverka sentimentet av hur säkra leveranserna från Kazakhstan är. Tänk hur motsvarande protester i Saudiarabien påverkat oljepriset. Men uranmarknaden är ju mycket mindre och inte lika välbevakad.
Nu har tydligen oljearbetarna och polisen joinat protesterna. En del videos från den här twittraren

Regering avgått osv. Det går undan sa pundarn. Undrar om Putin har ett finger med i spelet ?
Svt har lyckats få upp en artikel, Neil Hume twittrade för en timme sen. Flashback vinner som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in