2022-12-15, 11:31
Medlem
golden-gooses avatar
Jag köpte in mig våren/sommaren 2021 och är nu rätt exakt +/-0, efter att ha varit upp både 50% och ner 20% som mest ungefär.

Min uranportfölj är rätt bred, med störst poster i Cameco, Energy Fuels, Denison, KazAtomProm och UEC. Jag har dock småposter i explorers också. Nu finns ju en europeisk uran-ETF, som kanske hade varit lite bekvämare att äga istället för ca 20 bolag.

Jag tror inte att fundamentals har förändrats, och även om just den här branschen är volatil så undviker jag att försöka tajma marknaden. Jag ämnar hålla hårt i uranet, och eventuellt fylla på lite om det dippar mer, men just nu känns det ganska grått och trist. Å andra sidan; i år slår jag både OMX, DJ och Nasdaq med min uranportfölj, trots att jag är minus. Det finns sämre sektorer att ligga i just nu, så varför ha panik. Nästan allt har gått urdåligt under 2022.

Uranet har typ 40-45% av mina investeringar. ~30% ligger i olja, gas, metaller samt försvarsindustrin (Raytheon och Saab). Resten är Spiltan och kontanter.

Försöker påminna mig om att time in the market slår timing the market. Men ibland är man nära att tappa tålamodet...
Citera
2022-12-15, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av golden-goose
Försöker påminna mig om att time in the market slår timing the market. Men ibland är man nära att tappa tålamodet...

Kloka ord, sen ska man inte glömma bort varför man trodde på något från första början. Kan ju även vara till hjälp när man bestämmer sig för exit om inte målet nås.
Citera
2022-12-16, 13:10
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golden-goose
Jag köpte in mig våren/sommaren 2021 och är nu rätt exakt +/-0, efter att ha varit upp både 50% och ner 20% som mest ungefär.

Min uranportfölj är rätt bred, med störst poster i Cameco, Energy Fuels, Denison, KazAtomProm och UEC. Jag har dock småposter i explorers också. Nu finns ju en europeisk uran-ETF, som kanske hade varit lite bekvämare att äga istället för ca 20 bolag.

Jag tror inte att fundamentals har förändrats, och även om just den här branschen är volatil så undviker jag att försöka tajma marknaden. Jag ämnar hålla hårt i uranet, och eventuellt fylla på lite om det dippar mer, men just nu känns det ganska grått och trist. Å andra sidan; i år slår jag både OMX, DJ och Nasdaq med min uranportfölj, trots att jag är minus. Det finns sämre sektorer att ligga i just nu, så varför ha panik. Nästan allt har gått urdåligt under 2022.

Uranet har typ 40-45% av mina investeringar. ~30% ligger i olja, gas, metaller samt försvarsindustrin (Raytheon och Saab). Resten är Spiltan och kontanter.

Jag har varit inne rätt länge, men har klivit ur nu.

Uranbolagen kräver att marknaden har riskaptit, då ingen av dom gör vinst eller ens producerar, bortsett från Kaz. Jag ligger kvar i SPUT, men i övrigt så har jag dumpat mina innehav nu. Har inte gjort något överslag, men det blev då ingen större vinst iaf, ingen större förlust heller.

Jag har inte gett upp för gott, men har svårt att se att uranbolag skulle slå övriga marknaden på 6 månaders sikt, såvida inte något politiskt beslut lyfter sektorn
Citera
2022-12-16, 21:52
Medlem
golden-gooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Jag har varit inne rätt länge, men har klivit ur nu.

Uranbolagen kräver att marknaden har riskaptit, då ingen av dom gör vinst eller ens producerar, bortsett från Kaz. Jag ligger kvar i SPUT, men i övrigt så har jag dumpat mina innehav nu. Har inte gjort något överslag, men det blev då ingen större vinst iaf, ingen större förlust heller.

Jag har inte gett upp för gott, men har svårt att se att uranbolag skulle slå övriga marknaden på 6 månaders sikt, såvida inte något politiskt beslut lyfter sektorn
Riskaptit eller ej, men pratar vi köpare av fysiskt uran så är de nog så illa tvungna att köpa snart? Energy Fuels signade något med USA idag, för hyggligt med pengar.

Tänker på att (vissa) uranabolag YTD än så länge ligger bättre till än index, och spot-priset har gått upp 11-12% under 2022 medan börserna har gått ner. Idag och igår är exempel på när DJ och Nasdaq går ner duktigt, men uranet rör sig i sidled. Visst kommer sjuka ras i uranbolagen också, men också fantastiska plus-dagar, och över snart tolv generellt sett röda månader så är UEC, Cameco, NexGen och Fission typ -7 till +7%. Småbolagen tar ju dock stryk, så där kanske man inte ska ligga, det är en bra poäng. De blöder väl pengar just nu...
Citera
2022-12-17, 19:33
Medlem
Allt som skrev i början på den här tråden är lika aktuellt nu som då.

Nån gång måste det börja köpas uran till allt som kommer att gå åt i Kina. Japanerna kommer behöva, det måste handlas.
Citera
2022-12-29, 02:01
Medlem
Snart kan man lämna detta skitår och se fram emot 2023. Hur spår ni kommande året?

Jag sitter lugnt i båten och säljer inte av en enda aktie utan snarare fyller på det som bli över av lönen. Är fortfarande inställd långsiktigt och med tanke på alla nyheter som kommit under året så känns uran starkare än någonsin. Frågan är när vi lämnar dessa nivåer för gott
Citera
2022-12-29, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Är fortfarande inställd långsiktigt och med tanke på alla nyheter som kommit under året så känns uran starkare än någonsin. Frågan är när vi lämnar dessa nivåer för gott

Kloka ord, känns ju bara bättre nu.

Finns dock risken med något kraftverk i Östeuropa som säger poff poff, som jag tror är en våt filt. Sen är väl många småsparare lite rädda nu och de större ser det inte som bråttom att komma in.
Citera
2022-12-29, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Kloka ord, känns ju bara bättre nu.

Finns dock risken med något kraftverk i Östeuropa som säger poff poff, som jag tror är en våt filt. Sen är väl många småsparare lite rädda nu och de större ser det inte som bråttom att komma in.

Risk finns alltid att det händer. Och visst kommer det kännas riktigt illa i portföljen om det händer. Men vad har världen för alternativ? Kärnkraft måste utökas och inkluderas om man ska nå klimatmålen/energibehovet framöver. Eller så där vi alla
Citera
2022-12-29, 12:25
Medlem
smoerreboms avatar
det hackade ju till i förrgår en dollar men sen inget mer

Jag tror det kan börja röra på sig lite närsomhelst men det ser ju oxå ut som börsen är på väg att gå mot en ny nedgång nu, tioåringen o dollarn har dragit iväg rätt snabbt och det är inte samma koolaid optimism som för en månad sen. Det enda som stör lite är att det är så många som säger detta så man börjar undra om det ska vara så lätt.

Alla de amerikanska bolagen har ju sålt till staten för långt över spotpriset nyligen men det är ju inte riktig marknad så jag vet inte hur mkt växlar man ska dra på det, det känns som en anomali.

Jag sitter med fingrarna på köpknappen men hoppas på en bred nedgång nu i januari. Man ser att juniorerna har tappat två tredjedelar och producenterna hälften från toppen så finns ju potential uppåt men går stora börsen ner kraftigt så kommer uran få mer stryk förutsatt att spotten inte går i rakt motsatt riktning.

Eftersom det allra mesta talar för att det lär ta minst ett halvår till innan den stora börstrenden vänder så kommer jag vara lite mer kortsiktigt med eventuella köp tills det blir mer tydligt att vi närmar oss den berömda Pausen/Pivoten.

Det som kan ha omedelbar effekt är väl ANU och japanerna tänker jag. ESG klassningen är ju beroende av hur institutionella placerare ser på börsläget så jag tror inte att de bara kommer att börja tanka CCO/UUUU/UEC den andra januari 2023.

Den våta drömmen är ju nedgång i januari, s and pee ner 15-20 procent, sen kör de upp spotten till typ 75 dollar under våren, sen sommarstiltje och sen Fed Paus under sommaren som leder in i the "last hurrah for the stock market" a la Simon Hunt vad säger ni?
Citera
2022-12-29, 17:52
Medlem
Man ska vara försiktig när alla tror något. Är hela tiden något nytt narrativ man gör om varför ditten ska upp eller datten ner. Har också svårt att tro att uranisarna bara ska flyga iväg när all techskit ska ner. Tycker dock att mer och mer av vad tex Rick Rule & co sagt är så viktigt inträffat så vi kommer väl närmare mål.

Sen abropå grön omställning, recession, skuldberg etc etc.

En evt recession borde väl inte stoppa den gröna omställningen från att förstöra miljön i hela världen med alla metaller som behövs och det talar för att kärnkraften kommer behövas. Grön omställning kräver stålar därmed skuldberget växer och slut på räntehöjningar. Detsamma med Ifall det blir en recession så lär de sluta höja räntan också.

Men det är ju inget som vet när något sker men jag får hålla mig till den linje jag hörde kloka personer sa när det stod klart vad det tryckts pengar och deltats ut till höger om vänster 2020-2021, 20-talet blir ett väldigt intressant decennium för guld, energi och inflation.

Uranet drar när det drar, det tar den tid det tar , har varit lång i guld i snart 15 år och kommer nog att vara det i 50 år till, gillar skogsmark så jag har inga problem med att saker tar lång tid. För min del har tid alltid slagit timing, väldigt klyschigt men det stämmer ju.
Citera
2022-12-29, 18:43
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Allt som skrev i början på den här tråden är lika aktuellt nu som då.

Nån gång måste det börja köpas uran till allt som kommer att gå åt i Kina. Japanerna kommer behöva, det måste handlas.

Skulle väl säga att det blivit mer aktuellt? Ganska mycket som har förändrats till det bättre när det gäller efterfrågan. Japanska återstarter, Tyskland kör längre, fler länder startar, marknadssplittring osv osv.

Men ja stämmer, inget har i alla fall blivit sämre för tesen. Sen att riskaptit kommer tillbaka skulle kunna få marknaden att explodera.
Citera
2022-12-29, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Skulle väl säga att det blivit mer aktuellt? Ganska mycket som har förändrats till det bättre när det gäller efterfrågan. Japanska återstarter, Tyskland kör längre, fler länder startar, marknadssplittring osv osv.

Men ja stämmer, inget har i alla fall blivit sämre för tesen. Sen att riskaptit kommer tillbaka skulle kunna få marknaden att explodera.

Ja, ditt ordval var bättre än vad mitt var.

Det enda sämre jag kan komma på är att kriget i Ukraina kom och att SPUT inte fick listas i New York.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in