2022-01-04, 22:32
Medlem
Fetpappas avatar
Om banken godkänner din värdering behöver du 45 k i månaden i lön och en riktig bank.
Citera
2022-01-04, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Det finns ett problem med det dock jag har givetvis funderat i dom banorna.

Säljer jag huset i Sverige - betalar av Blanco för 1.000.000

Då har jag fortfarande 500.000 i blanco PLUS ingen kontantinsats, då kan jag varesej köpa ett hus eller en lägenhet för den delen.

Haha sry men du sitter i en riktig rävsax

Jag med jobb/inkomst, lån på enbart 60% av bostadens värde fick problem att låna upp på bostaden.

Flera faktorer spelar in och den VÄRSTA av dem alla är UC… dvs dom har en algoritm/poängsystem som ”värderar” och bedömer dig. Kolla upp din UC så fort du kan, den kostar ca 50 kr men då kan du kolla om du är i röda zonen dvs ej kreditvärdig! Varje gång du handlar en dricka på kreditkortet så försämras din UC, antal olika kreditkort, mängden skulder, civil status, utgifter kontra inkomster, ålder, kön osv osv

Jag gissar att du kommer få problem som fasen framåt, bästa är att Sälja till våren nu.. på riktigt. Sen startar du om på ruta 0 och betalar av skulder och sparar ihop till ny insats.

För om du har då tunga blancolån kommer dina räntor äta upp precis all inkomst för all framtid (är inte värt det för de åren hade kunnat användas till att nolla skuldena)

Seriöst 1,5 miljoner i privata lån vad har du köpt? Har du inget av värde att sälja?
Båt, bil, husvagn, jetski..? Något lär du väl ha kvar ? Sälj allt du kan och köp bil för ca 30-50.000:- istället sålänge.. helst ingen bil alls!
Citera
2022-01-04, 22:37
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetpappa
Om banken godkänner din värdering behöver du 45 k i månaden i lön och en riktig bank.

Bör ju inte va nå problem då han påstår han betala 30K i månaden på sina blankolån.

Lägg på bostaden + levnad så lär han ha runt 45K efter skatt.
Citera
2022-01-04, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Hej,

Jag har blanco på 1.500.000.... Höga jävla räntor. Allt ifrån 7.4% till 13.25%

Varje månad betalar jag 30.000 bara i lån. MEN.

Jag har ett hus. Huset har en belåning på 2.3 miljoner - Huset är nu värderat till 3.5 miljoner kronor.

Jag har alltså 1.200.000 att kunna "baka in" i mitt bolån. Problemet är att min bank inte låter mig göra detta. Dom tycker jag har för mycket i blanco.

Vet någon vart man kan vända sig istället? Jag vill alltså att cirka 1 miljon av det jag har i blanco bakas in i mitt bolån så jag får lägre ränta.

Banker godkänner ibland lån upp till 85% av marknadsvärdet dvs 2,975.000.
Så med goda förutsättningar och stabil bra inkomst kan du med ”medlåntagare/borgenär få låna upp till rätt nära maxtaket.
De har även en boendekalkyl.. låt säga att du har 45.000 brutto inkomst/månad.
Då drar de bort schamblonbelopp på mat, hyra, leverne osv innan dvs 45.000 minus kanske 15.000 då blir det kvar 30K. 30K x 12 = 360.000 x 4,5 = 1,6 miljoner

Har du ärvt bostaden, har du sambo, någon som är delägare?

Kort sagt är du väldigt körd OM du inte har lön på 70.000 …

Alltså banker lånar inte ut till oseriösa slarvarslen som sprätter iväg pengar överallt.. blanco vittnar om dåligt leverne :/
Sry men du har enorma problem
Citera
2022-01-04, 22:49
Medlem
Sälj huset. Betala lånen.

Börja om!

Se till att du aldrig mer har hand om ekonomin. Låt någon annan göra det.
Citera
2022-01-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Haha sry men du sitter i en riktig rävsax

Jag med jobb/inkomst, lån på enbart 60% av bostadens värde fick problem att låna upp på bostaden.

Flera faktorer spelar in och den VÄRSTA av dem alla är UC… dvs dom har en algoritm/poängsystem som ”värderar” och bedömer dig. Kolla upp din UC så fort du kan, den kostar ca 50 kr men då kan du kolla om du är i röda zonen dvs ej kreditvärdig! Varje gång du handlar en dricka på kreditkortet så försämras din UC, antal olika kreditkort, mängden skulder, civil status, utgifter kontra inkomster, ålder, kön osv osv

Jag gissar att du kommer få problem som fasen framåt, bästa är att Sälja till våren nu.. på riktigt. Sen startar du om på ruta 0 och betalar av skulder och sparar ihop till ny insats.

För om du har då tunga blancolån kommer dina räntor äta upp precis all inkomst för all framtid (är inte värt det för de åren hade kunnat användas till att nolla skuldena)

Seriöst 1,5 miljoner i privata lån vad har du köpt? Har du inget av värde att sälja?
Båt, bil, husvagn, jetski..? Något lär du väl ha kvar ? Sälj allt du kan och köp bil för ca 30-50.000:- istället sålänge.. helst ingen bil alls!
TS behöver inte kasta 50 kronor i sjön för att se att det lyser blodrött om hans ekonomi. Att ha blankolån på 1,5 miljoner med i runda slängar 10 % ränta betyder att han sitter i en riktig rävsax. Runt 150 000 i ränta om året ger drygt 13 000 i ränta varje månad. Gör att han inte har möjlighet till att amortera någonting. Lånet kommer han att behöva betala på tills han dör...

Enda lösningen är att sälja huset och därigenom förhoppningsvis frigöra lite kapital för att minska blankolånet.
Citera
2022-01-05, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
TS är ett troll, såhär inledde han ett inlägg 21 oktober 2021:

Hej,

"Jag är inte särskilt rik men jag äger mitt boende + bil + har ett jobb. Har lyckats spara ihop 500.000 på några år. Det är inte mycket pengar med tanke på hur länge jag sparat men jag har beslutat mig för att lägga allt på krypto."

Rörande änmet för denna tråd så är det osannolikt att en person som TS beviljas så mycket som totalt 1,5 miljoner i blancolån utöver sitt bolån, detta samt det faktum att TS bara gjort ett enda inlägg i tråden aktiverar min trollradar.
varför är det osannolikt?
jag har 2 miljoner i blanco + 2 miljoner i belåning på Avanza + bolån på 800k med en inkomst på 500k.
jag har bättre räntor än TS men mina månadskostnaden är över 30k /mer än min lön.
oansvarigt av bankerna att låna ut såhär, senast sökte jag ett samlingslån på 350k blev erbjuden 450k utan lösenkrav, jag angav några krediter för dom att lösa men ändå så fick jag in hela summan på mitt bankkonto
Citera
2022-01-05, 02:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valhall300
varför är det osannolikt?
jag har 2 miljoner i blanco + 2 miljoner i belåning på Avanza + bolån på 800k med en inkomst på 500k.
jag har bättre räntor än TS men mina månadskostnaden är över 30k /mer än min lön.
oansvarigt av bankerna att låna ut såhär, senast sökte jag ett samlingslån på 350k blev erbjuden 450k utan lösenkrav, jag angav några krediter för dom att lösa men ändå så fick jag in hela summan på mitt bankkonto

Tack!
Visste inte att bankerna lånade ut så lättvindigt. Antar dock att du har tillgångar som är större än dina skulder även om bankerna brukar strunta i det!
Citera
2022-01-05, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Tack!
Visste inte att bankerna lånade ut så lättvindigt. Antar dock att du har tillgångar som är större än dina skulder även om bankerna brukar strunta i det!
ja jag har lite mer tillgångar än lån, skulle kunna lösa samtliga lån inklusive bolån om jag sålde mina aktier, men jag är ändå ohälsosamt överbelånad.
Citera
2022-01-05, 03:44
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valhall300
ja jag har lite mer tillgångar än lån, skulle kunna lösa samtliga lån inklusive bolån om jag sålde mina aktier, men jag är ändå ohälsosamt överbelånad.

Ja en uppgång på bara 1-2% av räntorna skulle bli en hel del på ett år.
Citera
2022-01-05, 10:35
Medlem
Rodimusprimes avatar
Är rätt slagen med häpnad, och ber om ursäkt om det står tidigare i tråden, men hur lyckades du få ihop 1,5m blanco? Är detta ett enda lån eller har du femtielva smålån?
Citera
2022-01-05, 10:53
Medlem
Core.s avatar
Sälj och gör dig skuldfri.. du blir av med sjuka räntor, mycket bättre att börja från skratch! Tänk själv skillnaden om du skulle hyra något fint för 13k i månaden, och ändå mycket pengar över i jämförelse. Då kan du avkastning på pengarna istället för att ge bort enorma mängder pengar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in