2022-01-04, 19:57
Medlem
Mailmanss avatar
Sälj huset och flytta till mindre.. du kommer ju spara ihop pengarna på 4 år
Citera
2022-01-04, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Hej,

Jag har blanco på 1.500.000.... Höga jävla räntor. Allt ifrån 7.4% till 13.25%

Varje månad betalar jag 30.000 bara i lån. MEN.

Jag har ett hus. Huset har en belåning på 2.3 miljoner - Huset är nu värderat till 3.5 miljoner kronor.

Jag har alltså 1.200.000 att kunna "baka in" i mitt bolån. Problemet är att min bank inte låter mig göra detta. Dom tycker jag har för mycket i blanco.

Vet någon vart man kan vända sig istället? Jag vill alltså att cirka 1 miljon av det jag har i blanco bakas in i mitt bolån så jag får lägre ränta.

Du har inte 1,2 mkr ”att baka in”.

Med 1,2 mkr till i ditt bolån är huset belånat till 100%.
Finns såklart inte en bank i världen som tillåter det.
I bästa fall kan du baka in några hundra tusen, men det bygger på att banken helt förbiser ditt extrema blanko-beteende.
Sannolikt inte jättetroligt.

Du får nog harva på skulle jag säga.
Amortera på de med högst ränta.
Citera
2022-01-04, 20:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hej,

Jag har ett hus. Huset har en belåning på 2.3 miljoner - Huset är nu värderat till 3.5 miljoner kronor.

Jag har alltså 1.200.000 att kunna "baka in" i mitt bolån. Problemet är att min bank inte låter mig göra detta. Dom tycker jag har för mycket i blanco.

Vet någon vart man kan vända sig istället? Jag vill alltså att cirka 1 miljon av det jag har i blanco bakas in i mitt bolån så jag får lägre ränta.

TS är ett troll, såhär inledde han ett inlägg 21 oktober 2021:

Hej,

"Jag är inte särskilt rik men jag äger mitt boende + bil + har ett jobb. Har lyckats spara ihop 500.000 på några år. Det är inte mycket pengar med tanke på hur länge jag sparat men jag har beslutat mig för att lägga allt på krypto."

Rörande änmet för denna tråd så är det osannolikt att en person som TS beviljas så mycket som totalt 1,5 miljoner i blancolån utöver sitt bolån, detta samt det faktum att TS bara gjort ett enda inlägg i tråden aktiverar min trollradar.
Citera
2022-01-04, 20:45
Medlem
Jag har ju dock ett hus på Kreta som jag har köpt och som inbringar en del kapital till mig då jag hyr ut det ca 6 månader om året. Det är också anledningen till 60% av mitt blanco, jag har köpt ett hus på Kreta.
Citera
2022-01-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Hur i h-vete har du så mycket på blanco? Speltorsk?

Jag köpte ett hus på Kreta precis när pandemin började, fick det långt under marknadspris. Men jag kan inte använda det huset som säkerhet i Sverige.
Citera
2022-01-04, 21:03
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Hur man än vrider och vänder på det så är det enda rimliga alternativet att sälja huset och betala av lånen med värst ränta, sedan försöka samla övriga lån för att få ännu lägre ränta.
Citera
2022-01-04, 21:05
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Jag köpte ett hus på Kreta precis när pandemin började, fick det långt under marknadspris. Men jag kan inte använda det huset som säkerhet i Sverige.

Om de mot förmodan inte är en trolltråd, hyr ut huset. 7000:- i veckan. Klart.

Men om du nu mot förmodan betala 30000:- i blanco. Gissar 7-8000:- på huset och sen lever så lär du tjäna upp mot 60000:- före skatt. Då tar man inte blancolån på 1.5 miljon.

Det finns kreditinstitut som lånr ut med fastigheter utomlands som säkerhet.
Citera
2022-01-04, 21:13
Medlem
Problemet för banken borde vara att där inte finns någon garanti att det nya lånet på huset används till att betala av blancolånet och isåfall har banken helt korrekt uppfattning att det inte är bra bevilja mer lån.

Så någonstans där uppstår problemet att lösa. Att banken har garanti på att det enda lånet som kvarstår sedan är det på huset.
Citera
2022-01-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Hur man än vrider och vänder på det så är det enda rimliga alternativet att sälja huset och betala av lånen med värst ränta, sedan försöka samla övriga lån för att få ännu lägre ränta.

Det finns ett problem med det dock jag har givetvis funderat i dom banorna.

Säljer jag huset i Sverige - betalar av Blanco för 1.000.000

Då har jag fortfarande 500.000 i blanco PLUS ingen kontantinsats, då kan jag varesej köpa ett hus eller en lägenhet för den delen.
Citera
2022-01-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Om de mot förmodan inte är en trolltråd, hyr ut huset. 7000:- i veckan. Klart.

Men om du nu mot förmodan betala 30000:- i blanco. Gissar 7-8000:- på huset och sen lever så lär du tjäna upp mot 60000:- före skatt. Då tar man inte blancolån på 1.5 miljon.

Det finns kreditinstitut som lånr ut med fastigheter utomlands som säkerhet.

Till svenska medborgare? Kan du ge mig ett exempel?

Svenska institut?
Citera
2022-01-04, 21:26
Medlem
Citat:
Hej,

Jag förstår att din bank som har bolånet inte vill gå med på att höja lånet. De sitter i ett guldläge då du inte kommer att kunna höja amorteringstakten, du sitter fast i bolånet med god säkerhet för banken. Bolånebanken behöver inte vara orolig för då belåningsgraden bara är 65% på huset så de har ju en säkerhet på i runda slängar 150%

Värre är det för den bank som har beviljat blankolån som du kommer ha svårt att betala. Risken för kreditförluster är stor. .

Det bästa för dig är nog som många varit inne på att du så snabbt som möjligt säljer ditt hus. Du minskar din skuldbörda till runt 400 000 och det kan du klara. Att ha blankolån på 1,5 miljoner är ju helt omöjligt att klara.

Du får helt enkelt leta efter en billigare lägenhet och amortera på blankolånet...
Senast redigerad av Mynicname 2022-01-04 kl. 21:31.
Citera
2022-01-04, 21:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det finns ett problem med det dock jag har givetvis funderat i dom banorna.

Säljer jag huset i Sverige - betalar av Blanco för 1.000.000

Då har jag fortfarande 500.000 i blanco PLUS ingen kontantinsats, då kan jag varesej köpa ett hus eller en lägenhet för den delen.

Dina sparade 500.000 kr som du skulle investera i krypto i oktober, ta dom och betala av en tredjedel av blancolånen, förslagsvis dem med högst ränta!

Det är väl ett bra förslag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in