Citat:
Ursprungligen postat av
HurManVetInte
Hej,
Jag har blanco på 1.500.000.... Höga jävla räntor. Allt ifrån 7.4% till 13.25%
Varje månad betalar jag 30.000 bara i lån. MEN.
Jag har ett hus. Huset har en belåning på 2.3 miljoner - Huset är nu värderat till 3.5 miljoner kronor.
Jag har alltså 1.200.000 att kunna "baka in" i mitt bolån. Problemet är att min bank inte låter mig göra detta. Dom tycker jag har för mycket i blanco.
Vet någon vart man kan vända sig istället? Jag vill alltså att cirka 1 miljon av det jag har i blanco bakas in i mitt bolån så jag får lägre ränta.
Det du bör göra är att samla ihop alla relevanta fakta och samla in offerter från olika långivare (det finns säkert någon tjänst på nätet som kan hjälpa dig utan att det blir femtielva kreditupplysningar). Sen tar du det bäste eller använder informationen och tar ett ytterligare snack med banken.
Det där med blanco, lånetak osv riskerar att vara mumbo-jumbo. Det är ju knappast så att din bostad står säkert om du inte betalar frivilligt på ditt blanco-lån. Det är ju uppenbart så att du tydligen fått låna mer än 80% av din bostads värde också. Det är alltså i själva verket en fråga om att se till vilka säkerheter som finns och vad dessa är värda och vad man kan erbjuda för ränta sett till helhetsbilden.