Citat:
Ursprungligen postat av
Hojtaner12
Hej Latrygg!
Nu är du ute och cyklar igen, nu snackar du om sådant du inte vet något om, förr i tiden behövde man inte ändra namn eller ha samma namn, min farmor är tysk kom från kriget, hon heter Göttsche på tyskt pass och Bengtsson på det svenska, dom valde bengtsson till sina barn och Göttsche till mig. Familjen tillhör en av dom största familjerna i Tyskland, Adlig JA,
Det finns en adelsätt som heter Von Göttsche.
Bästa hälsningar
WG
Nej, riktigt så gick det inte till. Du är född på mitten av 80-talet så din farmor borde vara född någonstans på 1920- eller 30-talet. Kom hon som krigsbarn till Sverige med de vita bussarna så behöll hon sitt tyska namn. Gretchen Göttsche blev inte Anna Svensson bara för att hon passerade svenska gränsen. Ett exempel på vad jag menar är Vera Oredsson som kom till Sverige med sin bror. De hette Schimanski, något brodern fortfarande heter och så hette även Vera fram tills det att hon gifte sig. Samma sak borde ha gällt för din farmor. Att bara få ett helt nytt namn och sedan hejvilt kunna dela ut olika släktnamn till sina barn och barnbarn är inte trovärdigt. Och varför skulle din farmor ha döpt dig? Brukar inte föräldrarna döpa sina egna barn?
Nej, jag tror att du hette Bengtsson fram tills du var runt tjugo. Sedan drabbades du av ett Olof K Gustafssonskt storhetsvansinne och bytte till din farmors tyska namn eftersom det fick dig att känna dig mer speciell. Stora företagsledare heter inte Bengtsson. De heter tjusiga namn. Sedan räckte inte ens det och då la du till ett von också, som Joakim von Anka. Det passade bättre in med självbilden. Och varför inte? Kör du bil utan körkort så har du säkert inga problem med att gå runt och kalla dig von trots att du föddes Bengtsson.