2022-01-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdlerSaddler
Oskönare pappa får man ju leta efter.

Enligt ett av Elsas senare blogginlägg gick han till NK och lät dem plocka ihop 10 julklappar som familjen sedan fick välja två var av. ”Pappa visste nog inte ens själv vad det var i dem…” Eh? Konceptet med julklappar är väl att ge personliga gåvor, med omtanke? Inte att ge bort saker. Det känns som ett hån, särskilt med tanke på hur omtänksam och genomtänkt Elsa verkar vara med både urval och inslagning av sina paket.

Pappans eviga obstruerande i stort och smått geniförklaras ofta av Elsa men om han inte hade kunnat måla så hade dessa egenheter bara ansetts omogna, egoistiska och allmänt ohärliga. Jag tycker inte alls det är konstigt om hon törnats av hans föräldraskap.

Tror du kan ha helt rätt i din analys.

Hennes fokus på sammanhållning av familj/släkt, och även på presentinslagning, kan ju vara just en motreaktion mot det hon växt upp med.
Citera
2022-01-03, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Framför allt är det konstigt att de valde att skola in honom så tidigt. Han var väl runt 1 år bara? De om någon hade ju möjlighet att skola in sent. Men jag har alltid uppfattat Elsa som ganska lat.

Ja jag tror det. Jag har full förståelse för de som behöver skola in sina små ettåringar för att få ekonomin att gå ihop, men varför människor som Elsa som har både ekonomiska och sociala resurser väljer att göra det förstår jag inte alls. Mm, får också den känslan ibland!
Citera
2022-01-03, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdlerSaddler
Oskönare pappa får man ju leta efter.

Enligt ett av Elsas senare blogginlägg gick han till NK och lät dem plocka ihop 10 julklappar som familjen sedan fick välja två var av. ”Pappa visste nog inte ens själv vad det var i dem…” Eh? Konceptet med julklappar är väl att ge personliga gåvor, med omtanke? Inte att ge bort saker. Det känns som ett hån, särskilt med tanke på hur omtänksam och genomtänkt Elsa verkar vara med både urval och inslagning av sina paket.

Pappans eviga obstruerande i stort och smått geniförklaras ofta av Elsa men om han inte hade kunnat måla så hade dessa egenheter bara ansetts omogna, egoistiska och allmänt ohärliga. Jag tycker inte alls det är konstigt om hon törnats av hans föräldraskap.

Nä han framstår som så sjukt osympatisk, hur svårt ska det vara att välja ut presenter till sina egna barn? Ett misslyckat försök hade varit bättre än detta. Men hur tänker Elsa? Eftersom hon berättar om det i podden menar jag.
Citera
2022-01-03, 20:18
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocky.horror
Nä han framstår som så sjukt osympatisk, hur svårt ska det vara att välja ut presenter till sina egna barn? Ett misslyckat försök hade varit bättre än detta. Men hur tänker Elsa? Eftersom hon berättar om det i podden menar jag.
Varför tror ni att han inte valde presenterna själv? Brukar ni tilldelas egna shoppare som väljer varor åt er när ni kliver in på NK eller behöver ni plockar varor på egen hand? Om ni tycker att en farsa som kommer med en påse julklappar på julafton åt sin vuxna familj är den sämsta farsa som någonsin har funnits har ni fan levt privilegierade liv. Själv har jag inte firat jul med farsan på tjugo år för han har bättre saker för sig.
Citera
2022-01-03, 20:32
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Varför tror ni att han inte valde presenterna själv? Brukar ni tilldelas egna shoppare som väljer varor åt er när ni kliver in på NK eller behöver ni plockar varor på egen hand? Om ni tycker att en farsa som kommer med en påse julklappar på julafton åt sin vuxna familj är den sämsta farsa som någonsin har funnits har ni fan levt privilegierade liv. Själv har jag inte firat jul med farsan på tjugo år för han har bättre saker för sig.

Förstår inte heller riktigt faktiskt. Nu har jag visserligen bara läst vad Elsa skrivit i bloggen då jag inte lyssnar på podden, men det står ju ingenting om att Ernst inte skulle ha valt klapparna själv? Bara för att han visste exakt vad det var i varje paket betyder det ju inte att han inte själv köpt dem.

Jag såg detta som en lite mer "exklusiv" variant av julklappsspelet och tycker att det var en toppenidé! Alla dessa personer har ju råd och möjlighet att köpa exakt det de vill ha själva, så kan tänka mig att det är svårt att komma på bra julklappar. Att då köpa saker som passar alla är en jättefin medelväg i mitt tycke. Jag hade iallafall blivit jätteglad för kötthammare och ugnsformar, det är inte direkt saker jag tänker på att köpa själv i första hand.
Citera
2022-01-03, 21:58
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Förstår inte heller riktigt faktiskt. Nu har jag visserligen bara läst vad Elsa skrivit i bloggen då jag inte lyssnar på podden, men det står ju ingenting om att Ernst inte skulle ha valt klapparna själv? Bara för att han visste exakt vad det var i varje paket betyder det ju inte att han inte själv köpt dem.

Jag såg detta som en lite mer "exklusiv" variant av julklappsspelet och tycker att det var en toppenidé! Alla dessa personer har ju råd och möjlighet att köpa exakt det de vill ha själva, så kan tänka mig att det är svårt att komma på bra julklappar. Att då köpa saker som passar alla är en jättefin medelväg i mitt tycke. Jag hade iallafall blivit jätteglad för kötthammare och ugnsformar, det är inte direkt saker jag tänker på att köpa själv i första hand.
Håller med. Bara löjligt att ställa såna krav på ”genomtänkta personliga” presenter av vuxna människor, till vuxna människor.
Dessutom är det inte alla människor som ens bryr sig om vare sig jul eller julklappar, och det är inget fel med det. Snarare är det ju Elsa som beter sig mycket omoget kring detta med ”ursprungsfamiljen” och julfirandet.
Citera
2022-01-03, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus

Nej det är såklart en annan syn på saken, och på just det planet har jag helt klart haft det bättre än andra. Men ingen dömmer väl ut Ernst enbart på detta, och att jämföra med din bild av hur en pappa är är väl inte helt rättvist heller.
Citera
2022-01-03, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farling

Hon sa att han gått in på NK och bett dom slå in 10 presenter för 500 kr styck, och sen fick de välja bland namnlösa paket.

Men visst, vi kör inte ens med paket till de vuxna i min familj, men jag kan ju tycka att man kan anstränga sig lite om man nu hör till en sådan som gör det. Det var ju anonyma presenter så då kunde han ju bara skrivit ett namn på? Men håller helt med om att Elsa drar sitt mellanbarnskomplex alldeles för långt.
Citera
2022-01-04, 04:24
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avledbar
Åh det hade varit så kul att kasta in henne 2 veckor på ett vanligt 40h-jobb med lite pendlingstid och hög arbetsbelastning där man kastar i sig en matlåda till lunch. En sån chock för prinsessan!

Haha det här har jag tänkt flera ggr när jag inte kan låta bli att gå igång på hennes oerhörda bortskämdhet (och vad jag många ggr tolkar som ren självömkan, hon har MÅNGA vintage-offerkoftor i den där garderoben, sanna mina ord, som hon verkligen borde lägga mer fokus på att rensa ut).

Människor lider och kämpar och biter ihop på sätt hon antagligen inte ens kan föreställa sig alldeles utanför hennes dörr där på Mosebacke för att inte tala om i världen i stort och klarar det bra mycket bättre och med betydligt mindre självömkan. Det är iaf så jag tolkar hennes inlägg många gånger.
Citera
2022-01-04, 07:23
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocky.horror
Vet inte om hon bryr sig så mycket ärligt talat. Hennes föräldrar är ju rätt udda på en rad olika sätt, så jag tyckte hon mest lät ”typiskt pappa att hitta på en sån knasig grej” och att hon blev förvånad över att han hade med sig så många julklappar, eftersom presenter inte verkar vara hans grej typ?

Jag är mer förvånad över att Elsa på många sätt blivit väldigt konventionell med tanke på att hon har så kufiga föräldrar. Kanske en motreaktion? I Äkta Billgrens framstod hon som hönsmorsan i familjen som skulle styra ihop ett gäng bångstyriga ungar, aka hennes föräldrar, på diverse familjeaktiviteter.
Citera
2022-01-04, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Haha det här har jag tänkt flera ggr när jag inte kan låta bli att gå igång på hennes oerhörda bortskämdhet (och vad jag många ggr tolkar som ren självömkan, hon har MÅNGA vintage-offerkoftor i den där garderoben, sanna mina ord, som hon verkligen borde lägga mer fokus på att rensa ut).

Människor lider och kämpar och biter ihop på sätt hon antagligen inte ens kan föreställa sig alldeles utanför hennes dörr där på Mosebacke för att inte tala om i världen i stort och klarar det bra mycket bättre och med betydligt mindre självömkan. Det är iaf så jag tolkar hennes inlägg många gånger.

Ja hon framstår som oerhört bortskämd, och hur många gånger ska hon älta den där mellanbarnsgrejen, vilket hon knappt räknas som då hennes syster är så mycket äldre.
Citera
2022-01-04, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Vet inte om hon bryr sig så mycket ärligt talat. Hennes föräldrar är ju rätt udda på en rad olika sätt, så jag tyckte hon mest lät ”typiskt pappa att hitta på en sån knasig grej” och att hon blev förvånad över att han hade med sig så många julklappar, eftersom presenter inte verkar vara hans grej typ?

Jag är mer förvånad över att Elsa på många sätt blivit väldigt konventionell med tanke på att hon har så kufiga föräldrar. Kanske en motreaktion? I Äkta Billgrens framstod hon som hönsmorsan i familjen som skulle styra ihop ett gäng bångstyriga ungar, aka hennes föräldrar, på diverse familjeaktiviteter.

Ja det håller jag med sig om, hon framstår ju som den vanligaste av familjemedlemmarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in