Citat:
Ursprungligen postat av
RayOfLight
Ja Elsa får väl med inlägg som dessa anses ha tagit steget fullt ut till att bli en lyx-livsstilsbloggare.
Vintage-Elsa känns rätt långt borta nu. Undrar om denna helomvändning ändå gynnar hennes bloggkarriär? För många, inklusive jag själv, är ju ändå rätt fascinerande av den sortens lyxiga livvstil som vi själva aldrig kommer kunna uppnå. En slags eskapism från trista hyresrätter, Ikea-möblemang, överfulla bussar och långa dagar på ett grått kontor.
För mig är det lite tvärtom. Jag tycker det är rätt ointressant med lyxkonsumtion, flådiga middagar och event, och inspiration, dvs andras dyra stil utvald av EB. Jag saknar när det var mer relaterbart och personligt på fler sätt än bara "djupa" texter om att vara skör och sårbar. Jag gillade hennes vintagegrejer jättemycket, och som tidig 90-talist var jag nog verkligen målgruppen där i början på 10- talet.
Jag tycker att hon har tappat det jag gillade. Visst kan man inte vara samma som för 10 år sedan, men vi har utvecklats åt olika håll. Det känns som att hållbarhet och medveten konsumtion, som var något hon höll på med då, är helt utraderat ur hennes medvetande nu.
Däremot så har t ex UnderbaraClara haft intressantare utveckling och jämnare kvalitet av de som var med i det tidiga blogg-gardet, hon pratar om hållbarhet och samhällsfrågor utan att bli för präktig och har integritet och självdistans. Även fast de lever väldigt olika liv så tycker jag att det visar på att det är stor skillnad i kvalitet på deras bloggar, när den ena verkar ha bloggen som uttryckssätt för att få vara med de coola tjejerna, och den andra kör sitt eget race och skapar något som är eget och roligt att ta del av.