2022-01-03, 11:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det där är inte gyllene regeln, det står bara att gud straffar onda människor.
Jag orkar faktiskt inte lära dig vad den gyllene regeln är, men jag gjorde en snabb googling åt dig och väljer att grunda argumentet på det populära "Bibeln har inte ensamrätt på den gyllene regeln".

"Om vi studerar de olika religionerna runt om i världen, de har alla liknande tro angående Vad är Karma och den gyllene regeln. Alla religioner, var det kristendomen eller Islam eller buddhismen, de alla lär att vi skördar vad vi sår. Om vi går igenom en hård tid i våra liv, Vi anser att våra dålig karma är ansvarig för att. Och det är verkligen sant. Vad vi har gjort i vårt förflutna som egentligen styr vår nuvarande, om att dålig karma inte är neutraliseras med rätt gärningar. Så, om vår karma från förflutnan kan styra vår nuvarande kan vår karma närvarande sedan mycket på motsvarande sätt styra vår framtid!"
https://www.worldpranichealing.com/sv/karma/golden-rule/
Citera
2022-01-03, 11:36
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag orkar faktiskt inte lära dig vad den gyllene regeln är
Jag vet vad den gyllene regeln är; det handlar inte om "gud straffar de onda" utan mer om hur man inte är ond. Jag tror mer och mer att du inte vet riktigt vad du pratar om. Det finns några få exempel i gamla testamentet som antyder den gyllene regeln, men inte i just Jobs bok.

Tack för länken till ytterligare vidskeplighet men här diskuterar vi bibeln.
Citera
2022-01-03, 11:38
Medlem
lyckebobys avatar
Jaa, bibeln är sann i vissa avseenden, i andra inte.
Citera
2022-01-03, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Det är därför man behöver en sekulär och humanistisk moralsystem som bygger på välmående som grund.
Där målet är att minska smärta och lidande och öka glädje osv.
Utifrån detta kan man göra objektiva bedömningar om vad som är moraliskt.
Då kan man undvika godtycklig moralsystem
Som förespråkar hemska saker som t.ex. slaveri och folkmord.
Sovjetunionen: Ett sekulärt/humanistisk moralsystem som byggde på att invånarna skulle må bra och komma undan smärtan och lidandet från kapitalismens profitjagande.
Resultatet blev precis det som du säger man skall undvika;-folkmord och slaveri. -70 miljoner dog i Gulag-lägren.
Kina: Samma sak där, men ännu lite värre. 100 miljoner döda.
Hitlers Tyskland: Också där var syftet att skapa ett lyckligt folk i en perfekt nation.
etc.
etc.
etc.
Alla hade dom sin egen sekulära och humanistiska hemodlade moral, precis som du förespråkar.
Varför inte låta Jesus vara den som definierar moralisk standard? -Att älska Gud och sin nästa som sig själv. -Problem solved . . .
Citera
2022-01-03, 12:57
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Sovjetunionen: Ett sekulärt/humanistisk moralsystem som byggde på att invånarna skulle må bra och komma undan smärtan och lidandet från kapitalismens profitjagande.
Resultatet blev precis det som du säger man skall undvika;-folkmord och slaveri. -70 miljoner dog i Gulag-lägren.
Kina: Samma sak där, men ännu lite värre. 100 miljoner döda.
Hitlers Tyskland: Också där var syftet att skapa ett lyckligt folk i en perfekt nation.
etc.
etc.
etc.
Alla hade dom sin egen sekulära och humanistiska hemodlade moral, precis som du förespråkar.
Varför inte låta Jesus vara den som definierar moralisk standard? -Att älska Gud och sin nästa som sig själv. -Problem solved . . .
Jaha har Europas historia som kristna länder varit fri från blodbad?
Citera
2022-01-03, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jaha har Europas historia som kristna länder varit fri från blodbad?
Nej, inte när dom kokar ihop moral efter sitt eget recept.
Citera
2022-01-03, 14:00
Medlem
Denoms avatar
Citat:
De exempel du gav är i så fall enligt samma princip också efter sitt eget recept, uppenbarligen starkare än Jesus moral om de nu har varit så framgångsrika?
Citera
2022-01-03, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, att komma med enbart motfrågor är inte att svara och att skriva något helt ovidkommande är heller inte att svara. Det är på sin höjd att låtsas att man har svarat utan att egentligen ha gjort det.

Det finns ingen allmängiltig princip eftersom inte alla situationer är likadana, däremot anser jag inte att man kan anse att en god handling idag kan vara en ond handling imorgon. Moral fungerar inte på det viset, det är inget som man kan ändra hur man vill från dag till dag.

Den bästa principen (enligt mig) är att försöka att inte göra mot andra vad man själv inte vill att de ska göra mot en själv. Därutöver gäller att man ska följa de regler som man enligt lag ska följa och de regler som man har gått med på att följa (t.ex. att göra som chefen säger på jobbet eller att vara trogen mot sin levnadspartner). Det är inte något som ändras från dag till dag. Var har du fått uppfattningen ifrån att moraliskt beteende skulle kunna vara olika olika dagar?

Ska vi backa tillbaka till när vi diskuterade Guds existens? Jag visade ur Bibeln hur du både kan och borde veta, men du viftade bara bort det jag skrev.
Däremot har du inte presenterat hur ett bevis ska se ut, fortfarande.

Enligt dig ja.
Och du vet mycket väl att moraliska uppfattningar varierar över tid. Samhället ser väldigt olika på saker idag mot för bara några tiotal år tillbaka.

Guds uppfattning däremot är densamma hela tiden. Där är skillnaden, din moraliska grund är substanslös.
Citera
2022-01-03, 16:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Ska vi backa tillbaka till när vi diskuterade Guds existens? Jag visade ur Bibeln hur du både kan och borde veta, men du viftade bara bort det jag skrev.
Däremot har du inte presenterat hur ett bevis ska se ut, fortfarande.

Enligt dig ja.
Och du vet mycket väl att moraliska uppfattningar varierar över tid. Samhället ser väldigt olika på saker idag mot för bara några tiotal år tillbaka.

Guds uppfattning däremot är densamma hela tiden. Där är skillnaden, din moraliska grund är substanslös.

Ja, moral kan ändras när samhället ändras, men det är inte vad du påstod. Du påstod att det var ett personligt val, vilket det inte är. Moral är kollektivt, även om bedömningen är personlig baserat på det kollektiva. Man ändrar däremot inte sin moraliska uppfattning från dag till dag. Det är vad jag påpekade.
Citera
2022-01-03, 21:27
Medlem
Citat:

Vilka länder är met attraktiva att migrera till? Är det sekulära eller teokratiska länder?
Citera
2022-01-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Du säger ju själv att civilisationen är 10000 år gammal och det finns inte med någon så gammal text i bibeln. Tok. Dessutom har gamla testamentet väldigt få spår av något liknande den gyllene regeln.

13Om en man gifter sig med en kvinna och efter att ha varit tillsammans med henne inte vill ha henne längre 14utan kommer med beskyllningar som ger henne dåligt rykte: ”Jag har gift mig med denna kvinna, men när jag låg med henne upptäckte jag att hon inte var oskuld”, 15då skall flickans far och mor gå till stadens äldste i stadsporten med beviset på att flickan var oskuld. 16Flickans far skall säga till de äldste: ”Jag gav min dotter till hustru åt denne man, men han vill inte ha henne längre, 17och nu kommer han med beskyllningar och påstår sig ha upptäckt att min dotter inte var oskuld. Men här är beviset på att hon var oskuld.” De skall breda ut tyget inför stadens äldste, 18och de äldste skall gripa mannen och straffa honom 19och ålägga honom att betala hundra siklar silver som tillfaller flickans far, eftersom mannen har förtalat en israelitisk jungfru. Hon skall förbli hans hustru, och han får inte skilja sig från henne så länge han lever. 20Men om anklagelsen är riktig och det inte finns något bevis på att flickan var oskuld, 21skall flickan hämtas ut från sin fars hus, och utanför dörren skall männen i staden stena henne till döds.

Vi kan ju t ex ta detta exempel: Är det rimligt att en flicka måste blöda på bröllopsnattem och att hennes föräldrar ska spara det blodiga lakanet för att kunna visa upp detsamma? Är det också rimligt och vettigt att en flicka som inte blött på bröllopsnatten ska stenas till döds?
Citera
2022-01-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vilka länder är met attraktiva att migrera till? Är det sekulära eller teokratiska länder?
Teokratiska länder finns nästan uteslutande bara i den islamska världen.
Dom sekulära länderna i västvärlden har en kultur och grundlagar som i stor grad bygger på kristna principer, du lever ju själv i ett sådant land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in