2022-01-02, 11:46
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Det finns en skribent här som menar att det är fullt möjligt att domen ogillas eftersom hovrätten kan tolka lagen som att brottet har hunnit bli preskriberat. Han tror att förvaret kommer lägga fram argument för detta när det blir ny rättegång. Inlägg #2353.

Ja, man får ju tro hur mycket man vill att Hovrätten ska ogilla vad Högsta domstolen beslutar, den tron verkar inte jag kunna göra så mycket åt hur mycket jag än svarar på sånt här så vi låter tiden utvisa det där 🤣
Citera
2022-01-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Frågan är om det verkligen är en tyngd om man är beredd att begå ett sånt brott till att börja med. Möjligtvis är det en tyngd att inte veta om man kommer åka fast, men jag tror inte att gärningsmannen känner någon skuld.

Det finns säkert exempel på mördare som kan känna någon slags befrielse efter att ha erkänt ett mord.

I just det här fallet är jag benägen att hålla med dig. OW tycker nog att det är mest synd om sig själv, för att behöva granskas på nytt. Då han kan begå ett brott av den typ som det här är frågan om är det ett tecken på att han är störd och samvetslös – ”förmågan att känna skuld” är sannolikt ytterst begränsad. OW ville få en kick för sin egen vinnings skull – för sin perversitet.
Han visade total likgiltighet för Malins liv.
Citera
2022-01-03, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
OW tycker nog att det är mest synd om sig själv, för att behöva granskas på nytt.

Det är det här jag menar att strafflängden inte är av betydelse i hans fall. Han skiter i om han får två månader eller livstid. För honom är det värsta att sanningen kommer fram. Även om alla vet att han är skyldig så kan han alltid komma med att han blev friad.

Så han ska med all rätta sitta hemma och ha ett allvarligt fall av skitbyxa nu. Han kommer fällas. Och det är det han är mest rädd för.
Citera
2022-01-03, 19:22
Medlem
Jag tror inte HD beviljar resning. Inget annat än brott mot griftefriden kan bevisas i Olofs fall om man ska prata utom rimligt tvivel. Detta brott är preskriberat.

Tyvärr så innebär det att han troligen går fri utan ens en rättegång värd namnet.
Citera
2022-01-03, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pellejoens
Jag tror inte HD beviljar resning. Inget annat än brott mot griftefriden kan bevisas i Olofs fall om man ska prata utom rimligt tvivel. Detta brott är preskriberat.

Tyvärr så innebär det att han troligen går fri utan ens en rättegång värd namnet.

Hoppas verkligen du har fel.
Citera
2022-01-03, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pellejoens

Det vore mycket pinsamt för Sveriges rättssäkerhet.
Man ska inte komma undan när bevisning finns.
Olof hade fällts om spermafläcken hade gått att analysera vid tiden för rättegångarna. Utan minsta tvivel.
Detta är bara så sjukt onödigt att låta de sega kvarnarna mala. Detta borde fått ett avgörande, med förtur, för att sanningen ska segra och den som bevisligen mördat en människa ska ta sitt straff.
Citera
2022-01-04, 10:47
Medlem
2 januari kom en lagändring som innebar att preskription tas bort för bl a mord även för gärningsmän som fyllt 18 men inte 21 år.

Har inte grottat närmare i övergångsbestämmelserna men det skulle kunna sätta stopp för preskriptionsdiskussionerna.

Även straffrabatten för samma åldersgrupp har tagits bort men det är nog inte något som påverkar detta fall. Återkommer när jag tittat närmare på detta om intresse finns.
Senast redigerad av Kulange 2022-01-04 kl. 10:59.
Citera
2022-01-04, 10:51
Medlem
Och jag måste få tacka bl a KrimiMilla och KnasTrams för en mycket informativ och stundtals extremt underhållande läsning.
Citera
2022-01-04, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulange
2 januari kom en lagändring som innebar att preskription tas bort för bl a mord även för gärningsmän som fyllt 18 men inte 21 år.

Har inte grottat närmare i övergångsbestämmelserna men det skulle kunna sätta stopp för preskriptionsdiskussionerna.

Även straffrabatten för samma åldersgrupp har tagits bort men det är nog inte något som påverkar detta fall. Återkommer när jag tittat närmare på detta om intresse finns.

Tar mig friheten att återkomma trots uteblivit intresse på hela 9 minuter.

Straffrabatten påverkas inte då man inte retroaktivt får höja straff.

Preskriptionsmöjligheten har tagits bort för ännu inte preskade mord.

Så - om man utgår från HD:s beslut att mordet på Malin inte är preskat så kommer det heller aldrig att bli det. (Om man inte skulle gå på någon av de teorier som lanserats av ekou och att OW:s pappa var under 18 år när mordet begicks.)
Citera
2022-01-04, 11:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kulange
Tar mig friheten att återkomma trots uteblivit intresse på hela 9 minuter.

Straffrabatten påverkas inte då man inte retroaktivt får höja straff.

Preskriptionsmöjligheten har tagits bort för ännu inte preskade mord.

Så - om man utgår från HD:s beslut att mordet på Malin inte är preskat så kommer det heller aldrig att bli det. (Om man inte skulle gå på någon av de teorier som lanserats av ekou och att OW:s pappa var under 18 år när mordet begicks.)
Skribenten lever i en annan verklighet där konspirationsteorierna avlöser varandra med ofattbart skruvade konspirationer. Gå in och se vad den skribenten själv startat för trådar..
Citera
2022-01-04, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Skribenten lever i en annan verklighet där konspirationsteorierna avlöser varandra med ofattbart skruvade konspirationer. Gå in och se vad den skribenten själv startat för trådar..

Det var lite av orimligheten i hans teorier jag ville belysa med att MGM:s pappa skulle varit yngre än MGM själv var vid tiden för brottet. Men det är väl som vanligt, det är bara jag som skrattar åt mina egna skämt. 🙄
Citera
2022-01-04, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det vore mycket pinsamt för Sveriges rättssäkerhet.
Man ska inte komma undan när bevisning finns.
Olof hade fällts om spermafläcken hade gått att analysera vid tiden för rättegångarna. Utan minsta tvivel.
Detta är bara så sjukt onödigt att låta de sega kvarnarna mala. Detta borde fått ett avgörande, med förtur, för att sanningen ska segra och den som bevisligen mördat en människa ska ta sitt straff.

För mord ja, men inte för brott mot griftefriden nota bene.
Senast redigerad av pellejoens 2022-01-04 kl. 18:27. Anledning: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in