2022-01-03, 07:22
Medlem
Snubben2006s avatar
Kan vi inte räkna med nedåtgående priser på villor nu med höjda elpriser som är här för att stanna?

Tänker speciellt på äldre villor med höga energikostnader.
2022-01-03, 10:18
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben2006
Kan vi inte räkna med nedåtgående priser på villor nu med höjda elpriser som är här för att stanna?

Tänker speciellt på äldre villor med höga energikostnader.

https://www.svd.se/bostadspriserna-fortsatter-nedat-e9wk
2022-01-03, 10:32
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
https://www.svd.se/bostadspriserna-fortsatter-nedat-e9wk

Tål dock att påpekas att villor har fallit i snitt 1% i december de senaste åren.

Valueguards statistik senare i januari blir intressantare att se då den är kvalitets- och säsongsjusterad.

Januari i sig brukar dock vara rena rallyt på 3.6% så håll utkik efter trenden i månadens budgivningar! Allt annat än konstanta budkrig är en svag marknad i januari.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-01-03 kl. 10:40.
2022-01-03, 10:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Jag minns det, och? Tänk att du tar ett lån som du "precis klarar av", nästa år får du 12% löneökning. Året efter det får du 9%, nästa igen får du 11% osv. Helt plötsligt känns det där lånet ganska billigt, eller hur? Så såg det ut på 70 och 80 talet här i landet.
Fast allt annat ökade i pris med så lånet i ditt hopfantiserade scenario sjönk i reala tal samtidigt som reallönen sjönk den med.
2022-01-03, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast allt annat ökade i pris med så lånet i ditt hopfantiserade scenario sjönk i reala tal samtidigt som reallönen sjönk den med.
Nej, reallönerna sjönk inte. Scenariot är inte ihopfantiserat utan sanningen hur det var när jag köpte mitt första hus. Då låg du i pappas pung fortfarande så du kan omöjligt veta hur det låg till, grabben.
2022-01-03, 11:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nej, reallönerna sjönk inte. Scenariot är inte ihopfantiserat utan sanningen hur det var när jag köpte mitt första hus. Då låg du i pappas pung fortfarande så du kan omöjligt veta hur det låg till, grabben.
Reallönerna låg i princip stilla om man se mellan 1970-1995, den nominella löneökningen var drygt 8 % per år. Du fick 12,5 % högre reallön på 25 år.
Dock beror det på vilken period man tittar, under perioder av 70 tal och början på 80 talet sjönk reallönerna.
Så hög inflation är något vi bör undvika.
2022-01-03, 13:31
Medlem
Citat:
Reallönerna låg i princip stilla om man se mellan 1970-1995, den nominella löneökningen var drygt 8 % per år. Du fick 12,5 % högre reallön på 25 år.
Dock beror det på vilken period man tittar, under perioder av 70 tal och början på 80 talet sjönk reallönerna.
Så hög inflation är något vi bör undvika.
Och ? Man fick 80% ränteavdrag och det var 8% löneinflation. Efter 5 år var lånet nästan halverat, oavsett om alla dina andra utgifter ökade eller inte.
2022-01-03, 17:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Och ? Man fick 80% ränteavdrag och det var 8% löneinflation. Efter 5 år var lånet nästan halverat, oavsett om alla dina andra utgifter ökade eller inte.
Är du full? Du blir fattigare eller har i bästa fall en mycket svag reallöneökning trots höga nominella löneökningar.
Men du tycker att det är bra för att dina skulder blir lägre?
2022-01-03, 18:53
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Är du full? Du blir fattigare eller har i bästa fall en mycket svag reallöneökning trots höga nominella löneökningar.

Förståelsen för grundläggande nationalekonomi är förvånansvärt låg i det här underforumet, så det är inte säkert att det är en fråga om måndagsfylla.
2022-01-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Förståelsen för grundläggande nationalekonomi är förvånansvärt låg i det här underforumet, så det är inte säkert att det är en fråga om måndagsfylla.
?? Lånet växte ju inte, så om jag första året betalade 2000 kronor i månaden, och 5 år senare fortfarande betalade 2000 kronor i månaden fast min lön var dubbelt så hög så var det givetvis en bra affär. Vad är problemet? Det är ingen inflation på lånen, gosse lille.

Citat:
Ja självklart, så har det ju blivit. Alla som var tidiga in på marknaden är idag mångmiljonärer, men det är ju för att inflationen till slut avtog. Mitt första hus tripplades priset på 10 år och så har det fortsatt, idag kan jag skratta hela vägen till banken

Att du hade en svag reallöneökning på 80 talet kan jag tyvärr inte hjälpa, men så är det när man saknar kompetenser.
Senast redigerad av stortrollet 2022-01-03 kl. 19:41.
2022-01-03, 19:44
Medlem
När spricker bobubblan då era losers *flåt* menar experter?
Blir det ännu ett bortkastat år för er i hyresrätten eller?
2022-01-03, 19:49
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
?? Lånet växte ju inte, så om jag första året betalade 2000 kronor i månaden, och 5 år senare fortfarande betalade 2000 kronor i månaden fast min lön var dubbelt så hög så var det givetvis en bra affär. Vad är problemet? Det är ingen inflation på lånen, gosse lille.

Begriper du inte vad reallöneökning är?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in