2022-01-03, 16:09
  #7597
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Har inga positioner där just nu, men när Teslas börsvärde ökar motsvarade Volkswagens hela börsvärde för dom sålde 40k bilar fler under 2021 än analytikerna trodde ringer alla varningsklockorna :P

Ett företag som växer med 87% tenderar att värderas lite högre än ett företag som riskerar konkurs.
Den dagen till och med du förstår Teslas värdering så skall jag sälja. Fast det kan dröja.
Citera
2022-01-03, 16:17
  #7598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Ett företag som växer med 87% tenderar att värderas lite högre än ett företag som riskerar konkurs.
Den dagen till och med du förstår Teslas värdering så skall jag sälja. Fast det kan dröja.
Lite högre, jovisst. Tesla värderas dock absurt mycket högre.
Citera
2022-01-03, 16:45
  #7599
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Har inga positioner där just nu, men när Teslas börsvärde ökar motsvarade Volkswagens hela börsvärde för dom sålde 40k bilar fler under 2021 än analytikerna trodde ringer alla varningsklockorna :P

Tror jag ju lite sådär på... Givet hur engagerad du är i tråden och hur övertygad du verkar.

Jag känner din smärta. Jag satt med Tesla björnar under coronakraschen och vet hur kursen reagerar på PM. Skitaktien vände innan resten av börsen på några PM som marknaden tolkade alldeles för positivt. (tyckte jag) Medan börsen föll 5 % steg Tesla tvåsiffrigt för att Musk twittrar att de förmodligen inte konkar, i alla fall närmaste tiden. I min värld är ett sådant twittrande dåligt. Inte tyckte marknaden det. Inte heller var det dåligt att de hade produktionstopp.
Citera
2022-01-03, 16:54
  #7600
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Tror jag ju lite sådär på... Givet hur engagerad du är i tråden och hur övertygad du verkar.

Jag känner din smärta. Jag satt med Tesla björnar under coronakraschen och vet hur kursen reagerar på PM. Skitaktien vände innan resten av börsen på några PM som marknaden tolkade alldeles för positivt. (tyckte jag) Medan börsen föll 5 % steg Tesla tvåsiffrigt för att Musk twittrar att de förmodligen inte konkar, i alla fall närmaste tiden. I min värld är ett sådant twittrande dåligt. Inte tyckte marknaden det. Inte heller var det dåligt att de hade produktionstopp.

Jag vill korta Tesla. Tänkte gå in med 50 papp och är villig att förlora skiten. Men vet inte hur man gör. Är Tesla bear på Avanza lämplig för uppgiften? Jag vill inte riskera att förlora mer än insatsen! Kan man lära sig korta med låtsaspengar någonstans?
Citera
2022-01-03, 16:54
  #7601
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Man skall vara rättvis. Totalt sett så är ju VW också upp under 2021.

https://twitter.com/shneurGreenberg/status/1477945314074148865?t=oPbuvA9E2yFmmpZtE3FqWg&s=19
Citera
2022-01-03, 16:57
  #7602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Tror jag ju lite sådär på... Givet hur engagerad du är i tråden och hur övertygad du verkar.

Jag känner din smärta. Jag satt med Tesla björnar under coronakraschen och vet hur kursen reagerar på PM. Skitaktien vände innan resten av börsen på några PM som marknaden tolkade alldeles för positivt. (tyckte jag) Medan börsen föll 5 % steg Tesla tvåsiffrigt för att Musk twittrar att de förmodligen inte konkar, i alla fall närmaste tiden. I min värld är ett sådant twittrande dåligt. Inte tyckte marknaden det. Inte heller var det dåligt att de hade produktionstopp.
Haha, sålde mina sista björnar den 15 nov, skrev det i tråden med där nån gång

Men jo jag satt med björnpapper när Hertz ”nyheten” kom, det stop lossade snabbt vilket i efterhand vad tur då det bara fortsatte upp efter det, lyckades sen pricka toppen ganska bra innan jag sålde vid den 15 nov som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag vill korta Tesla. Tänkte gå in med 50 papp och är villig att förlora skiten. Men vet inte hur man gör. Är Tesla bear på Avanza lämplig för uppgiften? Jag vill inte riskera att förlora mer än insatsen! Kan man lära sig korta med låtsaspengar någonstans?
Hade väl kört på någon warrant, typ Mini s tesla ava 79, men jag hade inte gått in med allt i ett bräde.

Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Man skall vara rättvis. Totalt sett så är ju VW också upp under 2021.

https://twitter.com/shneurGreenberg/status/1477945314074148865?t=oPbuvA9E2yFmmpZtE3FqWg&s=19
Fast det är ju alla leveranser vad jag ser, VWs EV leveranser har såklart ökat, och om bara VW behåller dagens marknadsandel närmsta 10 åren när dom skiftar över till elbilar är det en bedrift.
__________________
Senast redigerad av David86 2022-01-03 kl. 17:02.
Citera
2022-01-03, 17:00
  #7603
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag vill korta Tesla. Tänkte gå in med 50 papp och är villig att förlora skiten. Men vet inte hur man gör. Är Tesla bear på Avanza lämplig för uppgiften? Jag vill inte riskera att förlora mer än insatsen! Kan man lära sig korta med låtsaspengar någonstans?

Denna är lysande för den som väntar sig en kurs på 800 eller lägre innan December 2022.
Men du skulle bara kunna ge pengarna direkt till mig istället.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/warranter-torg/om-warranten.html/1300758/tsla2x-800sg
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2022-01-03 kl. 17:07.
Citera
2022-01-03, 17:12
  #7604
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Fast det är ju alla leveranser vad jag ser, VWs EV leveranser har såklart ökat, och om bara VW behåller dagens marknadsandel närmsta 10 åren när dom skiftar över till elbilar är det en bedrift.

Ja precis. Och en ännu större bedrift om de gör vinst över huvud taget på sin marknadsandel.
Kanske om de köper sina drivlinor inkl batterier från Tesla, licensierar deras mjukvara, och får tillgång till Teslas laddnätverk.
Citera
2022-01-03, 17:18
  #7605
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag vill korta Tesla. Tänkte gå in med 50 papp och är villig att förlora skiten. Men vet inte hur man gör. Är Tesla bear på Avanza lämplig för uppgiften? Jag vill inte riskera att förlora mer än insatsen! Kan man lära sig korta med låtsaspengar någonstans?

Warranter eller mini futures är bäst. Tänk på att de får högre hävstång ju mer traden går emot dig. Välj någon med stoploss/finansierings nivå högt så får du mindre hävstång. Du kan aldrig förlora mer än du köpt för med warranter och mini futures.

Certifikat funkar också om du bara tänker hålla några dagar eller veckor. Beroende på hävstång. Ju högre hävstång desto värre är certifikat att hålla länge. Även här kan du aldrig förlora mer än du köper för.

Vill dock avråda från att gå kort. Man har oddsen mot sig för börsen och aktier stiger ofta med tiden. Senaste året har jag bara gått kort några gånger.
Citera
2022-01-03, 19:54
  #7606
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag vill korta Tesla. Tänkte gå in med 50 papp och är villig att förlora skiten. Men vet inte hur man gör. Är Tesla bear på Avanza lämplig för uppgiften? Jag vill inte riskera att förlora mer än insatsen! Kan man lära sig korta med låtsaspengar någonstans?

Jag förstår din känsla och du gör vad du vill med dina pengar men är det inte lättare att tjäna pengar när aktien är påväg ner?

Dina 50k blir snabbt noll med hävstång i bear cert.
Citera
2022-01-03, 20:28
  #7607
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Tesla är ett IQ test. Är man fortfarande björn så har man liksom inte passerat. Säger någon att de lyckats pricka nån topp och gjort pengar på björn-cert så ljuger man eller så har man haft flyt, för smart är man då inte. Smart är man om man förstod att aktien skulle upp, och där har funnits enormt mycket mer pengar att tjäna än på några enstaka dippar.
Citera
2022-01-03, 20:51
  #7608
Medlem
Humeruss avatar
Sålde andra tillgångar idag och ökade mitt innehav med 30%

Får vi se om det är klokt eller inte men ser fram emot rapporten 😋
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in