2021-04-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Dessutom har du fel, tråden handlar om "Jehovas vittnen skriver brev", inte vad Jehovas vittnen tror på.

Tråden har varit OT länge, men det bryr sig ingen om så länge det handlar om Jehovas vittnen.

Så, skriver inte Jehovas vittnen brev om det de tror på? Tja, ni mörkar säker vissa saker; det har du säkert rätt i.
Men, likväl, tänker du inte stå för det du påstår dig tro på?
Citera
2021-04-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Det är trots allt en spännande insikt att se hur de undgår info som kan få deras korthus att kollapsa. Jag har trots allt svårt att tro att somliga självutnämnda vittnen som deltar här verkligen är aktiva vittnen. Snarare uteslutna men har själva tron kvar och tror att de kan vinna poäng med Jehova genom att försvara honom här. Nämner inga namn dock...

Psykologi är intressant. Vi har på detta forum en person av manligt kön som varit medlem sedan 1990-talet och inte är äldste. Detta är ytterst anmärkningsvärt. På min tid var det ytterst nära......men jag klarade mig p g a få rapporterade timmar. Puuuhhh.
Citera
2021-04-12, 21:26
Medlem
Citat:
Ok, men det är i alla fall bättre än att vägra avslöja något alls om sin egen tro:

Nej, det handlar aldrig om din tro, bara att Jehovas vittnens tro är felaktig.

Du förklarar aldrig vad som är rätt, bara att Jehovas vittnen har fel. Jag är säker på att det är ett argumentationsfel, men kommer inte på vad det heter.

Varför i hela friden måste man ersätta en vanföreställning med en annan? Kan man visa att JV ljuger och bluffar är detta gott nog.

Du har väldigt många frågor att svara på. Jag tillåter mig gissa att du kommer att fega ur. Ett synnerligen intressant psykologioskt fenomen.
Citera
2021-04-12, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Skulle det gå att påvisa ett citat där JV framför negativ kritik mot någon annan organisation för samröre med FN så skulle det givetvis vara hyckleri av högsta grad med tanke på deras egna påvisade samröre om än ett ganska ytligt sådant, men det verkar inte som att sådana citat finns eller har jag fel?

Om jag inte minns fel så kritiserade JV Katolska kyrkan för just detta 1991, några månade innan man själva ansökte om medlemsskap.
Citera
2021-04-12, 21:32
Medlem
Citat:
Att du orkar.

Det är imponerande att hon orkar. Och.....det är ett egendomligt sammanträffande att JV skrev FN-positiva artiklar mellan just 1992 och 2001. Det måste väl vara en slump?

Eller kan det vara så att JV lydigt rapporterade vad de informerat om....precis som avtalet stipulerat?
Citera
2021-04-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Men detta borde ju vara alarmerande för dig, dvs om du vore en normalt tänkande människa. Jag menar, om detta inte är bevis nog att Vakttornet är bedragare så kommer inget att vara det. De skulle kunna skjuta någon på 5th Avenue precis som Trump och du skulle tycka att allt är i sin ordning, samtidigt som du pekar finger åt andra som skjuter nån.

Man kan icke nog underskatta den kognitiva dissonansen. Låt oss hoppas att någon religioonspsykolog läser denna tråd.
Citera
2021-04-27, 16:07
Medlem
exoticspices avatar
Det kom ett litet vitt kuvert i brevlådan idag. Inuti låg ett handskrivet brev från JV.

Aldrig fått tidigare, men hellre det än att dom kommer och ringer på dörren stup i kvarten.
Citera
2021-05-09, 22:13
Avslutad
De har skrivit till mig med, har sparat brevet just för att det är handskrivet.
Citera
2021-05-15, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Ordagrant lyder brevet till mig så här:

"Hej.

Mitt namn är Mikaela och jag är ett Jehovas vittne. Jag tar del i ett frivilligt världsvitt arbete som går ut på att förmedla positiva tankar från Bibeln. Pga rådande pandemi kan vi inte besöka människor i deras hem, utan vi försöker nå dem via brev.

Många är oroliga nu över det som händer. Därför vill jag dela med mig av det hopp som Bibeln ger oss om framtiden. Bibeln lovar att förhållandena kommer att bli bättre för oss alla på jorden. (Uppenbarelseboken 21:3,4) Bifogat vikblad tar upp tankar från Bibeln som inger hopp.

På vår hemsida jw.org kan du hitta fler uppmuntrande tankar från Bibeln. Där kan man läsa eller lyssna på Bibeln online, hitta Bibelns svar på olika livsfrågor och se filmklipp. Gå gärna in där om du vill.

Hoppas du får en fin dag!

Med vänlig hälsning/

Mikaela"

Jag kommer inte gå med i eran sekt. Jag vill själv avgöra hur jag ska leva, tycka och tänka. Dessutom är jag ateist och därmed står jag över religiösa lagar. Era brev lär knappast hjälpa efter som många vet om vilka hala jävlar ni är. Inte konstigt att ni är förbjudna i vissa länder.
Citera
2021-11-15, 23:24
Medlem
Beckisbarnets avatar
Jehovas Vittnens brevskrivande har intensifierats, det är helt galet. Och skrivet med handstil, precis som om det vore personligt.

Men ändå helt anonymt, med hänvisning till JW.org..

Spännande.
Citera
2022-01-02, 21:01
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Jag fick ett också. Fy fan vad sorgliga mänskor dom är. Som alla kristna, även om andra kristna är mer farliga och dåliga. Jag upptäckte dock att avsändaren inte var korrekt utan att hon som skrivit medvetet ändrat lite, men till slut lyckades jag lista ut vem det var. Inte för att jag orkar eller tänkt göra någonting tillbaka.

Jag satte in brevet i en av mina pärmar, eftersom jag alltid (numera) sparar personliga brev.
Citera
2022-01-02, 21:13
Medlem
Det damp ner ett sånt i lådan för ett tag sedan, och det var två saker som slog mig...

Jag har inte fått ett handskrivet brev sedan.........ja, seriöst jag minns inte. 10 år sedan eller längre !? Det var faktiskt lite kul ändå ! (Jag bortser från avsaknaden av "det personliga" i innehållet och koncentrerar mig endast på att det var handskrivet).

Den andra saken som slog mig var att "Shit, det där måste ta en JÄKLA tid och vara pisstråkigt". Mitt brev var långt och väldigt prydligt skrivet, det har säkert tagit 20+ minuter att skriva brevet. De ska cred för hängivenheten åtminstone.
Senast redigerad av Revolutions 2022-01-02 kl. 21:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in