2020-07-24, 20:59
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrandefriheten
Kan inte någon skriva eller skicka en bild på vad de skrivit, det låter festligt. Iofs kanske ni gör JV en tjänst genom att göra det. Jag vill också ha ett brev, känn er utvalda.. lyllosar.

Ordagrant lyder brevet till mig så här:

"Hej.

Mitt namn är Mikaela och jag är ett Jehovas vittne. Jag tar del i ett frivilligt världsvitt arbete som går ut på att förmedla positiva tankar från Bibeln. Pga rådande pandemi kan vi inte besöka människor i deras hem, utan vi försöker nå dem via brev.

Många är oroliga nu över det som händer. Därför vill jag dela med mig av det hopp som Bibeln ger oss om framtiden. Bibeln lovar att förhållandena kommer att bli bättre för oss alla på jorden. (Uppenbarelseboken 21:3,4) Bifogat vikblad tar upp tankar från Bibeln som inger hopp.

På vår hemsida jw.org kan du hitta fler uppmuntrande tankar från Bibeln. Där kan man läsa eller lyssna på Bibeln online, hitta Bibelns svar på olika livsfrågor och se filmklipp. Gå gärna in där om du vill.

Hoppas du får en fin dag!

Med vänlig hälsning/

Mikaela"
Citera
2020-07-24, 21:23
Medlem
Yttrandefrihetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Ordagrant lyder brevet till mig så här:

"Hej.

Mitt namn är Mikaela och jag är ett Jehovas vittne. Jag tar del i ett frivilligt världsvitt arbete som går ut på att förmedla positiva tankar från Bibeln. Pga rådande pandemi kan vi inte besöka människor i deras hem, utan vi försöker nå dem via brev.

Många är oroliga nu över det som händer. Därför vill jag dela med mig av det hopp som Bibeln ger oss om framtiden. Bibeln lovar att förhållandena kommer att bli bättre för oss alla på jorden. (Uppenbarelseboken 21:3,4) Bifogat vikblad tar upp tankar från Bibeln som inger hopp.

På vår hemsida jw.org kan du hitta fler uppmuntrande tankar från Bibeln. Där kan man läsa eller lyssna på Bibeln online, hitta Bibelns svar på olika livsfrågor och se filmklipp. Gå gärna in där om du vill.

Hoppas du får en fin dag!

Med vänlig hälsning/

Mikaela"
Tack för att du tog dig tid. Väldigt ödmjukt och fint skrivet må jag säga av denna Mikaela. Strunt i JV men behåll brevet, det hade jag gjort.
Citera
2020-07-24, 21:27
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrandefriheten
Tack för att du tog dig tid. Väldigt ödmjukt och fint skrivet må jag säga av denna Mikaela. Strunt i JV men behåll brevet, det hade jag gjort.

Det kommer jag att göra. Jag gillar "tjejig" handskrift med "bubbliga" bokstäver. Ingen fetisch, mer en nostalgisk sak.
Citera
2020-07-24, 21:33
Medlem
Fick också ett handskrivet brev från en ung tjej. Detta var innan corona och hon knackade på innan och postade brevet efter att jag inte öppnade.

Jag tror att det är en medveten taktik från sekten att försöka locka till sig män med hjälp av unga charmiga kvinnor.
Citera
2020-07-24, 21:41
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Blev förvånad idag när ett brev med handskriven adress damp ner i brevlådan. Det är så sällan detta sker numera att jag nästan blev lite skraj för vad det kunde innehålla.

Det visade sig dock vara från Jehovas vittnen, närmare bestämt var avsändaren en kvinna (av handstilen att döma kanske snarare en ung tjej), som uppmanade mig att ta mig samman och söka Gud. I och med pandemin förklarade hon, kunde de inte knacka dörr längre och skrev därför brev.

Inget egentligen konstigt med brevet, ett handskrivet A4 (en halv sida) på randigt kollegieblockspapper. Trevlig ton och med ett bifogat litet tryckt "reklam"-blad (ungefär A6) med allmänt hållen religiös propaganda och kontaktuppgifter.

Jag kan dock inte minnas att JV knackat på hos mig de senaste 15-20 åren och är bara nyfiken på om någon annan har erfarenheter av denna nya strategi och hur de kan väntas följa upp denna första invit.

Det hände mig också för flera månader sedan, innan den här pandemin. Jag tolkade det som ett nytt försök att ragga själar till församlingen, eftersom JV inte längre kommer in i huset pga portkod.
Det följdes inte upp på något sätt, vilket jag var lika glad för.
Citera
2020-07-24, 21:53
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jag tror att det är en medveten taktik från sekten att försöka locka till sig män med hjälp av unga charmiga kvinnor.

Garanterat!

Själv fick jag ett brev för ca sju år sedan.
Brevet var dock skrivet av en äldre herre som välkomnade mig in i en gemensam (ej religiös) hobby.
Han berättade att han utöver hobbyn hade utforskat guds ord Bibeln och i det funnit mening med livet.
Till brevet bifogade han ett par trycksaker från jw.

Sista jag hört från honom var att han satt på något äldreboende sjuk i corona och väntade på att få möta Jehova.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2020-07-24 kl. 22:06.
Citera
2020-07-24, 22:10
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:

Det tror faktiskt inte jag, på min dörr står endast mitt efternamn och jag tror inte de kollat upp vem som bor här. Jag har dessutom ingen aning om vem Patricia är.

Någon hade fått Brev från Bertil.

Säga vad man vill om religiösa sekter, men jag tror faktiskt att Jehovas är genuina.
Citera
2020-07-24, 22:32
Medlem
Detta här hänt mig också. Det var några månader sedan och ungefär samtidigt fick flera av mina vänner också brev från Jehovas vittnen, alla var från olika avsändare.
Så visst verkar det som att de bytt taktik. Lika bra kanske, måste vara svårt att knacka dörr idag med tanke på att i princip alla portar är låsta och man behöver antingen bricka eller kod för att ta sig in.
Citera
2020-07-25, 04:13
Medlem
JH är bra, har haft många vittnen som arbetskamrater, finns inget ont i dom.
Citera
2020-07-25, 04:45
Bannlyst
Det är väl bättre att få ett brev som man bara kan kasta direkt istället för att någon dåre ska stå och ringa på dörren.
Citera
2020-07-25, 06:01
Medlem
Jag fick mitt första personliga brev från JW typ tre år sedan och sen dess fått ett om året typ. Det första brevet har jag sparat eftersom det är så himla vackert rent estetiskt. Perfekt skrivstil.
Citera
2020-07-25, 09:35
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Fick också ett handskrivet brev från en ung tjej. Detta var innan corona och hon knackade på innan och postade brevet efter att jag inte öppnade.

Deras taktik verkar fungera.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in