Citat:
Ursprungligen postat av
david-taxi
Historiskt sätt har altcoin season inte skett när BTC går ner utan när BTC gör sin retrace innan bear market. Alltså om BTC redan toppat på 69k och nu efter en kraftig dipp ner till 42k så kommer BTC röra sig uppåt igen (retrace) till runt 60k, och det är under altcoins stiger kraftigt och tar marknadsvärde från BTC. Efter det så rasar allt och vi hamnar i en bear market igen som förut.
Det blir såklart ogiltigt om BTC skulle nå ett nytt ATH under detta år. Det jag skrev ovan skulle bara gälla så länge BTC redan har toppat. Så länge BTC inte dippar kraftigt och sakta rör sig uppåt så tror jag altcoins kommer stiga kraftigt och därför ta marknadsvärde av BTC. Under toppen av 2021 var väl BTC dominans nere på under 35% om jag inte minns fel?
Rätta mig om jag har fel men vad jag kommer ihåg av 2017 så gick btc upp mot 20k ganska snabbt för att sedan tappa marknadsvärde och alt season började för att sedan gå in i en bear market.
Detta år har vi sett bitcoin stiga upp mot 60k för att sedan gå ner i marknadsvärde och alt season började, marknaden gick neråt och sedan började en all season istället, nu är det en lägre marknad igen. Min poäng är att marknaden ser lite annorlunda ut än 2017.
2017 = btc season(20k) - > alt season -> bear market
2021 = btc season(~60k) -> alt season -> dipp -> btc season/all season(69k) -> dipp - > ?
Nu är jag ingen som direkt som kollar eller har bra koll på marknaden i form av analys, slutade själv köpa 2019 med undantag i mars 2020. Har under 2021 tagit hem vinst när jag tyckt att det passat.
Gick lite väl djupt i denna diskussion men du kan se marknaden åt båda håll och inte blint stirrar på 100k som en självklarhet. Det är inte alla som kan göra det och därför nämnde jag dig tidigare.