2022-01-02, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Fast det är mer eller mindre fastställt nu att Omicron är relativt harmlöst och inte alls samma virus som det ursprungliga Covid. Inte i närheten. Det här är en helt annat sjukdom, mycket mer harmlös. Det kan vi se bl a i Sydafrika där Omicron dominerat i mer än 2 månader. De ser helt enkelt ingen peak/våg överhuvudtaget.

I UK har de en enorm spridning av Omicron så extremt många är smittade. Dock ser man inte alls den dödlighet som förr. Inte i närheten. Sen är det också så att väldigt många som påstås ligga inne på sjukhus pga Covid INTE ligger inte pga Covid. De TESTAS när de kommer inte och om de då testar positivt så markeras det som sjukhusvistelse med Covid. Här kan man höra Dr Campell prata om just detta https://www.youtube.com/watch?v=OM2VgBm9pTI

Omicron är början på slutet på pandemin, men massmedia kommer förståss fortsätta försöka mjölka detta in absurdum med sin skräckpropaganda och alla lättmanipulerade idioter där ute kommer fortsätta svälja betet.

Nu ska det bli intressant att se om de totalitära regimerna i EU, Australien och Kanada kommer vilja släppa ifrån sig makten och det kontrollsamhälle de byggt upp med Covid som ursäkt. Jag tvivlar på det. Covid var enbart ett problem för riskgrupperna, men allt det fört med sig politiskt är ett allvarligare hot mot oss alla.

Så är det. Vi ska vara tacksamma för att Omicron är här. Dödligheten var visserligen nära 0% för de stora majoriteten av befolkningen, men Omicron är närmast att jämföra med en vanlig förkylning. Noll döda får vi förstås aldrig. Till och med under vanliga influensasäsonger dör över 1000 pers.
Citera
2022-01-02, 00:05
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Så ja,

Jag vet att ni ligger och gissar om hur saker ligger till hemma på pojkrummet och tittar på fantastiska historier på någon obskyr site.
Det fanns en video för något år sedan om just konspirationsteorier och hur man lätt kan luras att tro att det är sant bara genom att leta efter saker som bekräftar sina fantasier. Väldigt spännande..

Nu råkar det vara så att det faktiskt finns folk här i tråden som har goda kontakter på flera olika nivåer i samhället.

Om det funnits någon konspiration som ni talar om, så hade väldigt många personer varit inblandade i detta. Varav några i min absolut närmaste krets.
Sorry guys, men ni är lurade.. Det finns ingen sådan konspiration..

Nu fattar jag ju att jag inte kommer lyckas övertyga er om detta, men om ni någonsin skulle träffa på folk med riktig insyn, så ställ gärna lite kontrollfrågor så KANSKE ni skulle känna er lite lugnare..

Varför läser du inte vad jag skriver istället för att dra en rövare om dina högt uppsatta kontakter? Du borde kanske bekanta dig med någon svensklärare istället för politiker, generaler och baroner eller vad du nu åsyftar. Jag har inte pratat om någon konspiration jag bara utbildade dig i att även om länder är överens om vissa saker så kan de vara i krig över andra. Du påstod nämligen att så fungerar det inte, vilket är fel.

Edit: Är konfirmeringsbias spännande hehe? Vilket vidlyftigt leverne!
Citera
2022-01-02, 00:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap

... I UK har de en enorm spridning av Omicron så extremt många är smittade. Dock ser man inte alls den dödlighet som förr. Inte i närheten. Sen är det också så att väldigt många som påstås ligga inne på sjukhus pga Covid INTE ligger inte pga Covid. De TESTAS när de kommer inte och om de då testar positivt så markeras det som sjukhusvistelse med Covid. Här kan man höra Dr Campell prata om just detta https://www.youtube.com/watch?v=OM2VgBm9pTI

Omicron är början på slutet på pandemin, men massmedia kommer förståss fortsätta försöka mjölka detta in absurdum med sin skräckpropaganda och alla lättmanipulerade idioter där ute kommer fortsätta svälja betet.

Nu ska det bli intressant att se om de totalitära regimerna i EU, Australien och Kanada kommer vilja släppa ifrån sig makten och det kontrollsamhälle de byggt upp med Covid som ursäkt. Jag tvivlar på det. Covid var enbart ett problem för riskgrupperna, men allt det fört med sig politiskt är ett allvarligare hot mot oss alla.
Och med extremt många menar du ca 1 % av befolkningen? Om man räknar med ca en veckas sjukdom. Jämfört med andra luftvägsinfektioner är det kanske inte så mycket den här tiden på året.
Citera
2022-01-02, 00:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
När aftonbladet är låst kan man försöka hitta utländska artiklar, eftersom nyheterna ändå kommer från utlandet. Har är en artikel som ger lite info.

https://www.nzherald.co.nz/world/covid-19-new-studies-reveal-why-omicron-variant-is-less-severe/RFXA5HBCL4NJXYCWEH3KOCHUTM/
Research carried out on mice and hamsters by a team of Japanese and American scientists showed that Omicron, which first emerged in South Africa in November, produces less damaging infections, often limited to the nose, throat and windpipe.

The study also found the strain did much less harm to the lungs – whereas previous variants would often cause serious breathing difficulty and scarring – and that rodents infected with Omicron lost less weight and were less likely to die.

To the team's surprise, Syrian hamsters, a species known to get severely ill with all previous versions of the virus, also experienced much milder symptoms with Omicron.

Kom de på det nu? Det sa jag redan den 5 december.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2022-01-02, 00:09
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag misstänker Omicron redan har tagitöver i sverige. Antalet fall var ju 12000 i torsdags. På tisdag kommer vi nog ha 20000-30000 fall per dag.
32 % omicron enligt our world in data

https://ourworldindata.org/grapher/covid-variants-bar?country=AUS~GBR~USA~BEL~ITA~FRA~ESP~DEU~BWA~ZA F~CAN~SWE
Citera
2022-01-02, 00:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kom de på det nu? Det sa jag redan den 5 december.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Nyheten är väl att det verifierats med en studie på möss. Även om det verkat uppenbart länge utifrån symptombilden. Goda nyheter är det i alla fall.
Citera
2022-01-02, 00:15
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Varför läser du inte vad jag skriver istället för att dra en rövare om dina högt uppsatta kontakter? Du borde kanske bekanta dig med någon svensklärare istället för politiker, generaler och baroner eller vad du nu åsyftar. Jag har inte pratat om någon konspiration jag bara utbildade dig i att även om länder är överens om vissa saker så kan de vara i krig över andra. Du påstod nämligen att så fungerar det inte, vilket är fel.

Edit: Är konfirmeringsbias spännande hehe? Vilket vidlyftigt leverne!

Detta vet jag också..
USA och Ryssland kan absolut komma överens om tex oljepriser men samtidigt tjafsa om andra saker.

Dock finns det ingen Agenda21-konspiration som vissa vill försöka lura i folk.
Där alla världens ledare arbetar efter en hemlig överenskommelse och samtidigt upprustar för krig.
Någon jävla måtta måste det finnas på fantasierna enligt mig.
Det finns faktiskt folk som kan gå på snacket och bli rädda på riktigt.

Dom enda som vinner på att det förekommer dylika diskussioner här är diktaturerna Ryssland och kina. Dom vill inget hellre än att så split och osäkerhet in i andra befolkningar.

Psykologisk krigföring kallas det.
Det är tex därför vi har avdelningar för kontraspionage inom det militära och polisen.

Och ja, jag vet att deras huvudsakliga uppgifter inte är att motverka just den typen av missinformation, men i tillräcklig mängd, hotar den vår säkerhet på många plan..
Citera
2022-01-02, 00:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Obehagligt att det nya viruset tycks spridas så snabbt. Kan nog bli väldigt jobbigt på sjukhusen om några veckor. Går vi mot den enda egentliga lockdownen?
Citera
2022-01-02, 00:17
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och med extremt många menar du ca 1 % av befolkningen? Om man räknar med ca en veckas sjukdom. Jämfört med andra luftvägsinfektioner är det kanske inte så mycket den här tiden på året.

1/8-1/15 av befolkningen i London senaste veckan
Citera
2022-01-02, 00:22
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Så ja,

Jag vet att ni ligger och gissar om hur saker ligger till hemma på pojkrummet och tittar på fantastiska historier på någon obskyr site.
Det fanns en video för något år sedan om just konspirationsteorier och hur man lätt kan luras att tro att det är sant bara genom att leta efter saker som bekräftar sina fantasier. Väldigt spännande..

Nu råkar det vara så att det faktiskt finns folk här i tråden som har goda kontakter på flera olika nivåer i samhället.

Om det funnits någon konspiration som ni talar om, så hade väldigt många personer varit inblandade i detta. Varav några i min absolut närmaste krets.
Sorry guys, men ni är lurade.. Det finns ingen sådan konspiration..

Nu fattar jag ju att jag inte kommer lyckas övertyga er om detta, men om ni någonsin skulle träffa på folk med riktig insyn, så ställ gärna lite kontrollfrågor så KANSKE ni skulle känna er lite lugnare..
Vilket högtravande skitsnack du för dig med

"Muh högt uppsatta kontakter"

Jag skiter i om du är bästa kompis med Gud fader själv. Jag kan läsa datan!
Citera
2022-01-02, 00:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
1/8-1/15 av befolkningen i London senaste veckan
OK, men över hela landet bör det vara mindre. Tydligen är de uppe i ca 2 promille av befolkningen nyinfekterade varje dag, och räknar man med ca en veckas sjukdom bör det inte bli mer än ca 1 % som är sjuka samtidigt. Jag räknar alltså inte kumulativt utan hur många som kan räknas som sjuka samtidigt.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-01-02 kl. 01:23. Anledning: m
Citera
2022-01-02, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Det rapporteras från England om 190000 Covid positiva per dygn. Ca 0,7% kommer att behöva sjukhusvård inom 10 dygn. Det blir ungefär 1400 per dygn. Dessutom börjar det bli svårt att bemanna pga alla sjukskrivningar.

Edit lagt till en länk

https://www.bbc.com/news/uk-59848634

Visst är det så. Om Sverige kommer att klocka in på 30-40k fall/dag så är det kanske 2-300 nya fall som blir medelsvårt eller svårt sjuka och behöver sjukhusvård varje dag 365/24.
Det är frågan om vården kan palla trycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in