2022-01-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Hela deras beräkningar bygger ju på att Omikron är lika farlig som delta och bara lite mer smittsam. Båda dessa antaganden vet vi nu att de inte stämmer.
Lika ofarlig menar du nog.
Citera
2022-01-01, 23:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
någon med Aftonbladet plus som kan berätta?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dnbVeq/ny-forskning-kan-forklara-omikrons-gata

Flertalet nya forskningsstudier söker svaret på varför människor som smittats av omikron drabbas av lindrigare sjukdom än tidigare varianter av covid-19. Nu tror sig forskare ha hittat en del av förklaringen.

Fynden i nosen på hamstrar och möss

Kan vara direkt kopplat till mildare symtomen

Hårdgranskat av ett dussintal forskarteam
När aftonbladet är låst kan man försöka hitta utländska artiklar, eftersom nyheterna ändå kommer från utlandet. Har är en artikel som ger lite info.

https://www.nzherald.co.nz/world/covid-19-new-studies-reveal-why-omicron-variant-is-less-severe/RFXA5HBCL4NJXYCWEH3KOCHUTM/
Research carried out on mice and hamsters by a team of Japanese and American scientists showed that Omicron, which first emerged in South Africa in November, produces less damaging infections, often limited to the nose, throat and windpipe.

The study also found the strain did much less harm to the lungs – whereas previous variants would often cause serious breathing difficulty and scarring – and that rodents infected with Omicron lost less weight and were less likely to die.

To the team's surprise, Syrian hamsters, a species known to get severely ill with all previous versions of the virus, also experienced much milder symptoms with Omicron.
Citera
2022-01-01, 23:09
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Kikade lite på siffrorna för London.

Ett antal av stadsdelarna som var tidigt drabbade har börjat sjunka kraftigt..
I vissa delar har fallen fram till den 27e sjunkit med typ 40% på sjudagars.
Från väldigt höga nivåer, men ändå positivt.
Det tyder på att London som helhet bör peaka denna helgen redan.
Citera
2022-01-01, 23:11
Medlem
Det rapporteras från England om 190000 Covid positiva per dygn. Ca 0,7% kommer att behöva sjukhusvård inom 10 dygn. Det blir ungefär 1400 per dygn. Dessutom börjar det bli svårt att bemanna pga alla sjukskrivningar.

Edit lagt till en länk

https://www.bbc.com/news/uk-59848634
Senast redigerad av 006Knasen 2022-01-01 kl. 23:16.
Citera
2022-01-01, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Det rapporteras från England om 190000 Covid positiva per dygn. Ca 0,7% kommer att behöva sjukhusvård inom 10 dygn. Det blir ungefär 1400 per dygn. Dessutom börjar det bli svårt att bemanna pga alla sjukskrivningar.

Finns säkert ett mörkertal av smittade också, de blir nog snart tvingade till en lockdown.
Citera
2022-01-01, 23:19
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
När aftonbladet är låst kan man försöka hitta utländska artiklar, eftersom nyheterna ändå kommer från utlandet. Har är en artikel som ger lite info.

https://www.nzherald.co.nz/world/covid-19-new-studies-reveal-why-omicron-variant-is-less-severe/RFXA5HBCL4NJXYCWEH3KOCHUTM/
Research carried out on mice and hamsters by a team of Japanese and American scientists showed that Omicron, which first emerged in South Africa in November, produces less damaging infections, often limited to the nose, throat and windpipe.

The study also found the strain did much less harm to the lungs – whereas previous variants would often cause serious breathing difficulty and scarring – and that rodents infected with Omicron lost less weight and were less likely to die.

To the team's surprise, Syrian hamsters, a species known to get severely ill with all previous versions of the virus, also experienced much milder symptoms with Omicron.

Är det inte same same expressen kör olåst ?

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/studien-kan-ge-svaret-darfor-ar-omikron-mildare-9vnmk/
Citera
2022-01-01, 23:27
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen

Edit lagt till en länk

https://www.bbc.com/news/uk-59848634

Intressant att han påpekade att London troligen peakade redan före jul, vilket nästan var vad jag skrev i mitt förra inlägg.
Nu får vi se hur många inläggningar omikron lyckas ”producera”
Citera
2022-01-01, 23:27
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ukrainakrisen är bara en rökridå..
Också handelskriget med Kina, oenigheten kring Taiwan, Hongkong och sydkinesiska sjön likaså..

Egentligen sitter Putin, Biden, Trump och kommunistpartiet och grupprunkar över Agenda 21

Verkar högst troligt..

Det finns en kinesisk diplomatisk strategi som är applicerbar, jag har glömt bort vad den heter, men det går ut på att man samarbetar inom vissa saker och är blodiga konkurrenter inom vissa. Jag har för mig att den är döpt efter de kinesiska dynastier som "uppfann" den. Det handlar om riskminimering för imperier då fullskaligt krig kan betyda fullständig annihilation och det är för hög risk. Världen är dessutom lite mer komplex för att man ska ta allt som tidningarna skriver bokstavligt. Jag skulle gissa att stormakterna nu försöker omförhandla världsordningen och du måste begripa att dom kommunicerar med varandra när dom hetsar om Ukraina, Taiwan etc inte hela världens medborgare.
Citera
2022-01-01, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är en skrämmande tanke att Corona-viruset kan bjuda på överraskningar som visar sig med tiden. Vi vet att viruset kan ge skador som är svåra att upptäcka. Men jag känner inte till hur vanligt det är med sådana skador. Finns någon som har gjort någon studie på hur vanligt det är med skador efter infektion med Kina-viruset?

Det var en otroligt dum idé att släppa in ett nytt virus vars egenskaper var okända. Men det är för sent att ångra sig nu. Det vi kan göra nu, är att skydda oss så bra som möjligt med vaccinet, medan viruset oundvikligen sveper genom befolkningen.

Kommer vi att ha lärt oss någonting när nästa virus knackar på dörren? Kommer Anders Tegnell att ha lärt sig någonting?

Ja, foliehattarna som vägrar ta vaccinet kan läsa på lite om Encephalitis lethargica, ett vanligt enterovirus ("förkylningsvirus") som gick runt i början på 1900-talet, och där de vidriga symptomen kom flera år senare, i form av komaliknande tillstånd resten av livet. Vi får se om Corona bjuder på överraskningar om några år eller ej. Finns förresten en gammal spelfilm från 90-talet om några sådan patienter, bra film i sig https://en.wikipedia.org/wiki/Awakenings.
Citera
2022-01-01, 23:42
Medlem
Fast det är mer eller mindre fastställt nu att Omicron är relativt harmlöst och inte alls samma virus som det ursprungliga Covid. Inte i närheten. Det här är en helt annat sjukdom, mycket mer harmlös. Det kan vi se bl a i Sydafrika där Omicron dominerat i mer än 2 månader. De ser helt enkelt ingen peak/våg överhuvudtaget.

I UK har de en enorm spridning av Omicron så extremt många är smittade. Dock ser man inte alls den dödlighet som förr. Inte i närheten. Sen är det också så att väldigt många som påstås ligga inne på sjukhus pga Covid INTE ligger inte pga Covid. De TESTAS när de kommer inte och om de då testar positivt så markeras det som sjukhusvistelse med Covid. Här kan man höra Dr Campell prata om just detta https://www.youtube.com/watch?v=OM2VgBm9pTI

Omicron är början på slutet på pandemin, men massmedia kommer förståss fortsätta försöka mjölka detta in absurdum med sin skräckpropaganda och alla lättmanipulerade idioter där ute kommer fortsätta svälja betet.

Nu ska det bli intressant att se om de totalitära regimerna i EU, Australien och Kanada kommer vilja släppa ifrån sig makten och det kontrollsamhälle de byggt upp med Covid som ursäkt. Jag tvivlar på det. Covid var enbart ett problem för riskgrupperna, men allt det fört med sig politiskt är ett allvarligare hot mot oss alla.
Citera
2022-01-01, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
Ja, foliehattarna som vägrar ta vaccinet kan läsa på lite om Encephalitis lethargica, ett vanligt enterovirus ("förkylningsvirus") som gick runt i början på 1900-talet, och där de vidriga symptomen kom flera år senare, i form av komaliknande tillstånd resten av livet. Vi får se om Corona bjuder på överraskningar om några år eller ej. Finns förresten en gammal spelfilm från 90-talet om några sådan patienter, bra film i sig https://en.wikipedia.org/wiki/Awakenings.

Du sitter och fantiserar ihop nåt skit om ett Zombievirus som det inte finns anknytning till överhuvudtaget och kallar samtidigt folk för foliehattar som är ointresserade att ta ett vaccin mot en snuva som inte är ett hot förutom mot mycket gamla och multisjuka. Ren komedi detta. Du bör nog fråga dig själv var på vägen du blev en fundamentalistisk sektmedlem. Vad hände liksom. Innan Covid var du förmodligen en vanlig tjomme och nu är du i princip redo att dra på dig SS-uniformen.
Citera
2022-01-01, 23:58
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Det finns en kinesisk diplomatisk strategi som är applicerbar, jag har glömt bort vad den heter, men det går ut på att man samarbetar inom vissa saker och är blodiga konkurrenter inom vissa. Jag har för mig att den är döpt efter de kinesiska dynastier som "uppfann" den. Det handlar om riskminimering för imperier då fullskaligt krig kan betyda fullständig annihilation och det är för hög risk. Världen är dessutom lite mer komplex för att man ska ta allt som tidningarna skriver bokstavligt. Jag skulle gissa att stormakterna nu försöker omförhandla världsordningen och du måste begripa att dom kommunicerar med varandra när dom hetsar om Ukraina, Taiwan etc inte hela världens medborgare.

Så ja,

Jag vet att ni ligger och gissar om hur saker ligger till hemma på pojkrummet och tittar på fantastiska historier på någon obskyr site.
Det fanns en video för något år sedan om just konspirationsteorier och hur man lätt kan luras att tro att det är sant bara genom att leta efter saker som bekräftar sina fantasier. Väldigt spännande..

Nu råkar det vara så att det faktiskt finns folk här i tråden som har goda kontakter på flera olika nivåer i samhället.

Om det funnits någon konspiration som ni talar om, så hade väldigt många personer varit inblandade i detta. Varav några i min absolut närmaste krets.
Sorry guys, men ni är lurade.. Det finns ingen sådan konspiration..

Nu fattar jag ju att jag inte kommer lyckas övertyga er om detta, men om ni någonsin skulle träffa på folk med riktig insyn, så ställ gärna lite kontrollfrågor så KANSKE ni skulle känna er lite lugnare..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in