2022-01-01, 19:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Undrar om Tegnell fortfarande tror att det dröjer till mitten av januari innan Omicron dominerar i Sverige.
Kommande vecka kommer bli intressant och vi får förhoppningsvis se rejält ökande siffror för positiva PCR.

Nu är omikron vanligaste virusvarianten i Frankrike
Från 15 till 62 procent på en vecka. Så snabb har omikronvariantens utbredning varit i Frankrike om man ser till nya bekräftade fall, rapporterar AFP.
Ja det var ju det Tegnell påpekade för 3 dagar sedan och i går upprepade han sig att det skulle ta veckor innan omikron blev dominerande men då la han till ett som mest framför.
Omikron tar över smittspridningen i allt fler regioner och väldigt snart kommer den att dominera helt, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell.

– Det går väldigt fort nu. Det handlar om veckor som mest, säger han.
https://www.dn.se/sverige/tegnell-om-omikron-sprids-valdigt-fort-nu/

Så om vi föresätter att Tegnell vet vad han pratar om, menar han då också att FoHMs siande om att smittspridningen kommer att nå sin topp vid samma tidpunkt fortfarande stämmer?

Fantastiskt i så fall om omikron blir dominerande samtidigt som smittspridningen vänder neråt!!!!
I Folkhälsomyndighetens tre scenarier för smittspridningen väntas vinterns våg nå en topp i mitten på januari.
Från samma artikel.

Det är ju så man häpnas av FoHM och Tegnells lysande förmåga att läsa av situationen.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-01-01 kl. 19:49.
Citera
2022-01-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
någon med Aftonbladet plus som kan berätta?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dnbVeq/ny-forskning-kan-forklara-omikrons-gata

Flertalet nya forskningsstudier söker svaret på varför människor som smittats av omikron drabbas av lindrigare sjukdom än tidigare varianter av covid-19. Nu tror sig forskare ha hittat en del av förklaringen.

Fynden i nosen på hamstrar och möss

Kan vara direkt kopplat till mildare symtomen

Hårdgranskat av ett dussintal forskarteam
Det stod inte så mycket. De skrev bla. att det var mindre virusreplikering i lungorna. De refererarde till den här studien som jag inte förstår slutsatsen av (kan någon förklara).
https://www.researchsquare.com/article/rs-1211792/v1
edit: så här sammanfattade Aftonbladet studien
Men vid mätningar i djurens lungor framgick att nivån av omikron endast uppgick till en tiondel av de nivåer som uppmäts vid tidigare varianter.
Vid infektion av de tidigare virusvarianterna som tagit sig längre ner lungorna, har en överreaktion från immunförsvaret ofta förvärrat sjukdomen. Att omikron inte tar sig hela vägen ner kan därför vara en direkt avgörande faktor till de mildare symtomen.
Senast redigerad av fabbe2 2022-01-01 kl. 20:04.
Citera
2022-01-01, 19:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja det var ju det Tegnell påpekade för 3 dagar sedan och i går upprepade han sig att det skulle ta veckor innan omikron blev dominerande men då la han till ett som mest framför.
Omikron tar över smittspridningen i allt fler regioner och väldigt snart kommer den att dominera helt, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell.

Så om vi föresätter att Tegnell vet vad han pratar om, menar han då också att FoHMs siande om att smittspridningen kommer att nå sin topp vid samma tidpunkt fortfarande stämmer?

Fantastiskt i så fall om omikron blir dominerande samtidigt som smittspridningen vänder neråt!!!!
I Folkhälsomyndighetens tre scenarier för smittspridningen väntas vinterns våg nå en topp i mitten på januari.
Från samma artikel.

Det är ju så man häpnas av FoHM och Tegnells lysande förmåga att läsa av situationen.

Ja, det är mycket onödigt gnäll på Tegnell och FHM. Dock tror jag att toppen, minst kommer att bli dubbelt så hög som scenario i 3. På tisdag får vi den första indikationen. Men jag hoppas, förstås, på att det toppar på 13 000 fall/dag.
Citera
2022-01-01, 20:05
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CathelynWajld
Dags för dig, Enstöring, att göra lite research. Pinsamt att se alla dina frågetecken. Du framstår som en imbecill. Börja med att lyssna på Malone och Rogan. Sätt igång!

Vet du vad din lille pajas!

Att du producerar ett helt jävla innehållslöst inlägg som jag undrar om med ett antal frågor, svarar du med att jag skall göra research.
Det är inte riktigt så det funkar här.
Skall man posta något, så behöver det ha ett innehåll. Inte bara att ”wow, cool intervju med en plattjordare” ”nu börjar det brännas” osv osv.

Däremot börjar jag bli uppriktigt nyfiken på hur sådana som dig lever sina liv.

Vad gör man på dagarna? För något jobb kan ni omöjligt ha. Hade någon med plattjordtendenser sökt jobb inom något företag där jag har intressen, hade jag sett till att personen aldrig kommit innanför dörren. Jag hade gärna betalt personen ur egen ficka om hen dragit in facket eller dyl.

Ni kan ju omöjligen ha ett fungerande liv eller familjeliv för den delen.

Men jag vet att anonymiteten här inne är viktig, så jag ber er inte att svara.
Ville bara yppa min faktiska nyfikenhet.

Förhoppningsvis kommer jag aldrig behöva komma nära någon av er..
Citera
2022-01-01, 20:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Från samma artikel.

Ja, fohm har helt missat hur explosivt omicron sprids. De räknade med 25 procent högre smittspridning än delta vilket uppenbarligen är på tok för lågt då vi passerat deras värsta scenario med råge.

Dessutom överskattade fohm kraftigt sjukvårdsbelastningen vilket leder till onödigt kraftiga restriktioner.
Citera
2022-01-01, 21:12
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns inte som att Kineserna berättat allt för oss om det här viruset. Varför stänger de stora städer bara efter något hundratal smittade? Vad vet de som inte vi vet? Jag tror det finns någon komponent i det här som är förbaskat farlig som inte är helt känd. Å

Det är en skrämmande tanke att Corona-viruset kan bjuda på överraskningar som visar sig med tiden. Vi vet att viruset kan ge skador som är svåra att upptäcka. Men jag känner inte till hur vanligt det är med sådana skador. Finns någon som har gjort någon studie på hur vanligt det är med skador efter infektion med Kina-viruset?

Det var en otroligt dum idé att släppa in ett nytt virus vars egenskaper var okända. Men det är för sent att ångra sig nu. Det vi kan göra nu, är att skydda oss så bra som möjligt med vaccinet, medan viruset oundvikligen sveper genom befolkningen.

Kommer vi att ha lärt oss någonting när nästa virus knackar på dörren? Kommer Anders Tegnell att ha lärt sig någonting?
Citera
2022-01-01, 21:27
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Undrar om Tegnell fortfarande tror att det dröjer till mitten av januari innan Omicron dominerar i Sverige.
Kommande vecka kommer bli intressant och vi får förhoppningsvis se rejält ökande siffror för positiva PCR.

Nu är omikron vanligaste virusvarianten i Frankrike
Från 15 till 62 procent på en vecka. Så snabb har omikronvariantens utbredning varit i Frankrike om man ser till nya bekräftade fall, rapporterar AFP.

Jag misstänker Omicron redan har tagitöver i sverige. Antalet fall var ju 12000 i torsdags. På tisdag kommer vi nog ha 20000-30000 fall per dag.
Citera
2022-01-01, 21:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CathelynWajld
Se där, ja! Ännu bättre. Nu behövs, eventuellt, bara Robert F Kennedy Jr hos Joe Rogan, inom några dagar, så har hela det mediala covid-narrativet rasat ihop fullständigt och mänskligheten kan börja utkräva ansvar hos de styrande beslutsfattarna.

Ukrainakrisen är bara en rökridå..
Också handelskriget med Kina, oenigheten kring Taiwan, Hongkong och sydkinesiska sjön likaså..

Egentligen sitter Putin, Biden, Trump och kommunistpartiet och grupprunkar över Agenda 21

Verkar högst troligt..
Citera
2022-01-01, 21:50
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ukrainakrisen är bara en rökridå..
Också handelskriget med Kina, oenigheten kring Taiwan, Hongkong och sydkinesiska sjön likaså..

Egentligen sitter Putin, Biden, Trump och kommunistpartiet och grupprunkar över Agenda 21

Verkar högst troligt..

Ja eller hur 😅. Samt ingen grävande journalist har lyckas upptäcka detta men några frifräsare ( Svenssons) löser gåtan med den globala konspiration framför nätet . Ingen har heller presenterat hur denna propaganda organiserats .. är det inte konstigt ..
Citera
2022-01-01, 21:50
Medlem
Citat:
Ja, fohm har helt missat hur explosivt omicron sprids. De räknade med 25 procent högre smittspridning än delta vilket uppenbarligen är på tok för lågt då vi passerat deras värsta scenario med råge.

Dessutom överskattade fohm kraftigt sjukvårdsbelastningen vilket leder till onödigt kraftiga restriktioner.

Hela deras beräkningar bygger ju på att Omikron är lika farlig som delta och bara lite mer smittsam. Båda dessa antaganden vet vi nu att de inte stämmer.
Citera
2022-01-01, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag misstänker Omicron redan har tagitöver i sverige. Antalet fall var ju 12000 i torsdags. På tisdag kommer vi nog ha 20000-30000 fall per dag.

Det har den garanterat. Var väl 60% i Stockholm i tisdags.
Citera
2022-01-01, 22:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är en skrämmande tanke att Corona-viruset kan bjuda på överraskningar som visar sig med tiden. Vi vet att viruset kan ge skador som är svåra att upptäcka. Men jag känner inte till hur vanligt det är med sådana skador. Finns någon som har gjort någon studie på hur vanligt det är med skador efter infektion med Kina-viruset?

Det var en otroligt dum idé att släppa in ett nytt virus vars egenskaper var okända. Men det är för sent att ångra sig nu. Det vi kan göra nu, är att skydda oss så bra som möjligt med vaccinet, medan viruset oundvikligen sveper genom befolkningen.

Kommer vi att ha lärt oss någonting när nästa virus knackar på dörren? Kommer Anders Tegnell att ha lärt sig någonting?

Ja, visst är det skrämmande. Jag känner några som blivit allvarligt sjuka och frånsett de vanliga symtomen med andningsbesvär och nedsatt fysisk prestationsförmåga har det varit andra rätt märkliga besvär. Viruset verkar kunna ge neurologiska skador. Långtidseffekter som inte är jätteroliga.

Jag tror inte Sverige riktigt kan hantera en pandemi av den här arten. Det fanns ingen beredskap och strategin byggde mycket på antaganden och gissningar. Saker som i efterhand inte visat sig stämma särskilt väl, men istället för att erkänna att man har haft fel har man närmast krampmässigt hållit fast vid ursprungliga ingångsvärden. "Tvätta händerna och stanna hemma om du har symtom". Ungefär så har smittskyddsarbetet sett ut mot detta luftburna virus. Visir i all ära, men inte hjälper det särskilt bra mot aerosolsmitta. När andra går runt hazmat suit, så går svensk personal runt med plastvisir av OH-film och sedan frågar man sig varför det har uppstått sådan smittspridning på vissa sjukhus och vårdboenden. Bara ett exempel. Bra i alla fall att vi fått vaccin som åtminstone tycks skydda rätt bra mot svår sjukdom och död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in