2021-12-28, 00:41
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Det är klart antal smittade i sig är ointressant. Vad spelar det för roll om vi har 100k smittade och läget inte är särskilt mycket värre än en influensa?
Sjukskrivningar spelar roll. När folk vabbar eller är hemma för egen sjukdom så blir det jobbigt för oss andra.

Vi har ett litet helvete (dvs, det kan bli värre) på min arbetsplats. En av mina grannar är busschaufför, de har det jobbigt. Hans fru jobbar på det närmst lasarettet där det är lika mycket sjukskrivningar som hos oss...

För den sakens skulle vore det bra om man kan platta till kurvan den här gången också.
Men nu kanske inte för att slippa överbelasta sjukvården, utan för att all nödvändig verksamhet i samhället inte ska tvingas ned på sina knän. Det handlar inte alls bara om sjuk- och socialvård. Tänk på polisen, brandkåren, butiksanställda, chaufförer...
Citera
2021-12-28, 00:45
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Givetvis är det väldigt olyckligt när personer dör i förtid, men för samhället är det ofta mera skadligt med långvarig sjukdom än med död.
Jag orkar inte hålla reda på vem som är vem här i forumet, men detta har du definitivt rätt i.
Massmedia (och andra?) fokuserar på två siffror för att de är enkla att redovisa: antal bekräftade infekterade och antal döda (inom 28 dygn).

Dessa siffror var det bästa som fanns att tillgå för 18 månader sedan.
Men idag säger de inte längre något som är till nytta.
Citera
2021-12-28, 00:52
Medlem
arnand-fejsplantiss avatar
Påsklovet är bara någon månad bort. Så vad kommer att hända? Nya resor och nya fall?
Citera
2021-12-28, 01:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Sjukskrivningar spelar roll. När folk vabbar eller är hemma för egen sjukdom så blir det jobbigt för oss andra.

Vi har ett litet helvete (dvs, det kan bli värre) på min arbetsplats. En av mina grannar är busschaufför, de har det jobbigt. Hans fru jobbar på det närmst lasarettet där det är lika mycket sjukskrivningar som hos oss...

För den sakens skulle vore det bra om man kan platta till kurvan den här gången också.
Men nu kanske inte för att slippa överbelasta sjukvården, utan för att all nödvändig verksamhet i samhället inte ska tvingas ned på sina knän. Det handlar inte alls bara om sjuk- och socialvård. Tänk på polisen, brandkåren, butiksanställda, chaufförer...
Men då är det kanske inte covid du pratar om utan andra virus folk stannar hemma för? Ska vi börja platta till alla förkylningskurvor, influensakurvor och kräksjukekurvor också?

För inte så länge sedan hade ett stockholmssjukhus visst dubbelt så många influensapatienter som covidpatienter.
Citera
2021-12-28, 01:03
Medlem
okok1s avatar
Nu har Sverige ökat testningen med 400%. Hade det inte varit bättre att ta dessa miljarder som man pumpar ut på menlösa tester och lagt dem på sjukvården istället?
Citera
2021-12-28, 03:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nu har Sverige ökat testningen med 400%. Hade det inte varit bättre att ta dessa miljarder som man pumpar ut på menlösa tester och lagt dem på sjukvården istället?
Kanske?
Men...
Hur mycket pengar rör det sig om på riktigt för just testning?
Vården behöver säkert pengar, men vad inom vården borde fått detta extrastöd och hur skule det ha hjälpt?

Kanske är det just testning vården behöver eftersom syftet är att minska smittspridningen och därmed minska antalet covidsjuka inom vården.
Citera
2021-12-28, 03:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnand-fejsplantis
Påsklovet är bara någon månad bort. Så vad kommer att hända? Nya resor och nya fall?
Nej, påsklovet är inte någon månad bort.
Det är cirka 15 veckor kvar till mitten av april och just nu kan nog ingen gissa hur coronaläget är då.

Tänk tillbaks, hur verkade corona utveckla sig för 15 veckor sedan (i mitten av september)?

Det är nog läge att vänta med spekulationerna tror jag.
Citera
2021-12-28, 03:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men då är det kanske inte covid du pratar om utan andra virus folk stannar hemma för? Ska vi börja platta till alla förkylningskurvor, influensakurvor och kräksjukekurvor också?

För inte så länge sedan hade ett stockholmssjukhus visst dubbelt så många influensapatienter som covidpatienter.
Samhället klarar de normala säsongsinfluensorna mm. ganska bra, men när corona/covid läggs ovanpå dessa endemiska sjukdomar blir det problem.
Så jo, det är covid vi pratar om.

Sedan är det ju bra om det blir färre slutenvårdade influensapatienter och färe som är hemma i vinterkräksjuka nu när vi har corona/covid att hantera också.
Citera
2021-12-28, 03:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Samhället klarar de normala säsongsinfluensorna mm. ganska bra, men när corona/covid läggs ovanpå dessa endemiska sjukdomar blir det problem.
Så jo, det är covid vi pratar om.

Sedan är det ju bra om det blir färre slutenvårdade influensapatienter och färe som är hemma i vinterkräksjuka nu när vi har corona/covid att hantera också.
Börjar det inte vara dags att betrakta Sars-Cov2 som ett av våra endemiska virus? Tänk på hur liten andel av alla test som är positiva för covid. Folk testar sig när de har symptom, och i de allra flesta fall är det något annat. Varför ger du Sars-Cov2 sådan särställning? Nu när det nästan har gått två år.

Det har uppstått en extrem obalans i rapporteringen och hanterandet av vintervirus i och med att bara Sars-cov2 lyfts fram. Med vaccinhets, propaganda, ensidig information och en djvla cirkus. Och vaccinpass=smittpass så att vaccinerade får ha rena smittpartyn för influensa och annat jox. Vilken galenskap.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-28 kl. 03:46.
Citera
2021-12-28, 03:45
Medlem
arnand-fejsplantiss avatar
100% av mina hälsningar denna jul har varit armbågshälsningar hittills och jag måste säga att det fungerar tip-top. Som vi skrattade!
Senast redigerad av arnand-fejsplantis 2021-12-28 kl. 03:52.
Citera
2021-12-28, 03:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det är inte märkligt eftersom testerna visar fel liksom de gjort under hela pandemin det är skillnad på en aktiv infektion och en övergången sådan. Men det verkar inte ovetenskapara förstå. Sen är det såklart skillnad på influensa och förkylning också men inte heller det verkar pvetenskaparna förstå.
PCR-metoden används av NFC för att tex. binda brottslingar till brotsplatsen och metodens uppfinnare har tilldelats Nobellpriset för PCR-metoden, men du vill påstå att metoden ger fel resultat!!!!

Jo, man kan och ska vara skeptisk, men någon måtta får det lov att vara.

Däremot är snabbtesterna inte helt och hållet pålitliga. Dessa kan visa fel så de används inte annat än just för snabb testning.
Citera
2021-12-28, 03:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
IMBILDEN läser inget som man länkar till såvida det inte stärker hans egna världsbild. Ett fall verifierat här i Sverige:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34308755/

Så väldigt sällsynt. IMBILDENS påstådda reinfektioner som han ”känner” är sannolikt inte alls reinfektioner utan kontAminationer eller falskt positiva.

Provade att googla covid19 och reinfektion. Det första jag fick upp var en studie från karolinska där de gått igenom cirka 900 kända fall bara från det sjukhuset. Så skriver någon att det inte kan ske tappar jag ärligt talat intresset, då jag vet att det är lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in